به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، کبری خزعلی در خصوص سند آموزش 2030 اظهار کرد: در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی در این سند ذکر شده است جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. رییس جمهور کشور نیز در این نشست حضور داشتند و پس از آن بهسرعت اقدامات مختلفی انجام شد.
وی گفت: سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامهریزی یونسکو تصویب شد که حاوی نکات قابل تأملی است. تصویبنامه هیئت وزیران بهامضاء معاون اول ریاست جمهوری (جناب آقای دکتر جهانگیری) ابلاغ شد.
رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: 30 کارگروه تخصصی این سند با مدیریت دفتر یونسکو در ایران بدون اطلاع رسانی به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی آموزش توسعه 2030 را آماده کردند و ناگهان در تاریخ 20 آذر 95 در مجموعه فرهنگی تلاش از آن رونمایی کردند. هرچند پیش از آن نیز خبرهایی گاه و بیگاه پیرامون این سند اعلام میشد از آن جمله خبر 5 مهر 1395 که در سایت رسمی دفتر هیئت دولت اعلام شد مبنی بر آنکه: «از تعهدات جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی، برنامه آموزش 2030 است، در این برنامه یونسکو با همراهی یونیسف، بانک جهانی، UNDP، UFPA، UN، WOMEN و UNHCR گردهمایی آموزش جهانی 2015 را در اینچئون کره جنوبی در سال 2015 سازماندهی کردند در این نشست بیانیه اینچئون برای آموزش 2030 را که نمایانگر دیدگاهی نوین نسبت به آموزش در 15 سال آتی است تصویب کردند.
** سند آموزش 2030 با قانون اساسی ایران مغایرت دارد
خزعلی در پاسخ به این پرسش که "آیا سند آموزش توسعه 2030 با قوانین بالادستی کشور، مغایرت دارد؟" بیان کرد: در تصویبنامه هیئت وزیران ذکر شده است که این سند مستند به اصل 138 قانون اساسی است حال آن که در سه بخش با این اصل منافات دارد: سطح این سند بسیار وسیعتر از موارد مذکور در اصل 138 قانون اساسی است. اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام میکند که مصوبات هیئت وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. اصل 138 قانون اساسی اعلام میکند تصویبنامههای هیئت وزیران باید به اطلاع رئیس مجلس برسد، حال آنکه این مسئله به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: لازم به ذکر است تهیه سند ملی آموزش 2030 و دادن تعهد به یونسکو با اصول 153، 77 و 125 قانون اساسی نیز در تعارض است. اصل 153 قانون اساسی میگوید: هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است. اصل 77 قانون اساسی میگوید: عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اصل 125 قانون اساسی میگوید: امضای عهدنامهها، مقاولهنامهها، موافقتنامهها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها و همچنین امضای پیمانهای مربوط به اتحادیههای بینالمللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور یا نماینده قانونی او است.
وی افزود: تهیه سند ملی 2030 جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده مقام معظم رهبری که «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاههای کشور» باشد منافات دارد. لازم به ذکر است ساختاری که برای چارچوب عمل ملی سند آموزش 2030 در تصویبنامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده شبیه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اعتبار آن در حدی است که بهمحض تصویب سند همه دستگاههای دولتی موظف به اجرا میشوند.
رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: بیانیه نهایی نشست عالیرتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 در 4 دی ماه 1395 نیز بر گستردگی و تسریع در اجرایی شدن این سند تأکید میکند.
** سند 2030 دگرگونی اساسی در کشور ایجاد خواهد کرد
خزعلی در پاسخ به این پرسش که "مهمترین اشکالات محتوایی سند ملی آموزش 2030 چیست؟" گفت: این سند بسیار مهم بوده و دگرگونی اساسی در کشور ایجاد خواهد کرد. کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ابتدای سند «چارچوب عمل ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران» اعلام کرده که هدف 4 برنامه توسعه پایدار اصلیترین هدف از اهداف 17گانه سند توسعه پایدار سازمان ملل است که زمینهساز تحقق سایر اهداف خواهد بود و محتوای آن «آموزشهای اجتماعی و شهروندی» و «آموزش مهارتهای رفتاری» را هم در برمیگیرد.
** سند 2030 در شرایطی که اسناد بالادستی بومی داریم، بهصلاح نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان بیان کرد: آمادهسازی این سند در وضعیتی است که جمهوری اسلامی ایران اسناد بالادستی بسیار باارزشی منطبق با دیدگاه اسلامی و با عنایت به مسائل و مصالح ملی (مجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند دانشگاه اسلامی) را دارد و دستگاههای مربوطه اقدامی برای تحقق این اسناد انجام ندادهاند و در عوض مشغول تهیه چارچوب عمل ملی آموزش 2030 بودهاند، این در وضعیتی است که بند ب بخش اول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب 1390) اظهار دارد: «وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش و طراحی و تدوین برنامههای اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارد و حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب این سند، برنامههای خود را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش میرساند».
** 2030 ایران را موظف به حذف کلیشههای جنسی میکند
وی اظهار کرد: مطابق هدف 4 در بندهای 4-1، 4-2، 4-3 و 4-5 «سند آموزش 2030» جمهوری اسلامی ایران موظف به آموزش برابری زنان با مردان، در محتواهای آموزش رسمی (مدارس، دانشگاهها و...) و غیررسمی میشود، کلیشههای جنسی را باید حذف کند.
** آموزشهای جنسی و حذف مفاهیم قرآن بهبهانه حذف خشونت در کتابهای درسی
خزعلی در پاسخ به این پرسش که سند آموزش 2030 در رابطه با محتوای کتابهای درسی نیز برنامهای دارد، گفت: مطابق بند 4-5 سند آموزش 2030 باید حتماً مفاد حقوق بشر سازمان ملل در کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و مطابق بند 4-7 «ملاکهای توسعه سازمان ملل»، «آموزشهای جنسی»، «ترویج فرهنگ صلح و بهعنوان نبود خشونت» (سازمان ملل آیات جهاد در کتب درسی را مصداق خشونت میداند).
رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تصریح کرد: مطابق سند آموزش 2030 باید قوانین و مقرراتی وضع شود تا دختران و زنان 15 تا 49 سال به اطلاعات، آموزش و مراقبتهای جنسی و تناسلی دسترسی یابند. مطابق سند ملی آموزش 2030 شاخصهای ارزیابی آموزشهای رسمی و غیررسمی در کشور باید محتوای سند آموزش سازمان ملل باشد و حتماً باید جمهوری اسلامی ایران این گزارش سالانه در مورد عملکرد خود براساس این شاخصها را به سازمان ملل ارائه کند بهعنوان مثال «ارائه اطلاعات در مورد میزان خشونت و تجاوز در مدارس جمهوری اسلامی ایران»، «میزان آموزش شهروندی»، «میزان آموزش برای توسعه پایدار» و «میزان آموزش مهارتهای پیرامون ایدز.»
وی در پاسخ به این پرسش که "سند آموزش 2030 درخصوص تربیت شهروند جهانی به چه مواردی اشاره دارد و این مسئله چه تضادی را با فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد؟" بیان کرد: در بند 13 آموزش شهروندی جهانی ذکر شده است که آموزشهایی که باید انجام پذیرد عبارتند از: آموزش و کسب مهارتهای اجتماعی مانند توان شبکهسازی با افراد دارای پیشینهها، اصالتها، فرهنگها و دیدگاههای مختلف (که بهائیان، داعش و طالبان، ضدانقلاب، افراد فاسد و مفسد اخلاقی، مروجین انحرافات اعتقادی را نیز شامل میشود).
خزعلی افزود: با اجرای این سند عزم جدی در تمامی دستگاههای آموزشی برای عملکرد براساس مدل توسعه غربی بهجای مدل پیشرفت اسلامی ــ ایرانی ایجاد خواهد شد. همانگونه که در صفحه 24 چارچوب عمل ملی آموزش 2030» ذکر شده است این برنامه در سطح جهانی تدوین و تصویب شده در سطح منطقهای مورد تقسیم کار قرار گرفته در سطح ملی تدوین و اجرا میشود و در سطح جهانی ــ منطقهای ــ ملی مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد. لازم به ذکر است اهداف توسعه پایدار با شعار «دگرگون ساختن جهان ما» مطرح شده و ما در وضعیتی که مطابق فرموده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باید در صدد تمدن سازی اسلامی باشیم عملکرد ملی را براساس رهنمودهای سازمان ملل قرار میدهیم. البته در وظایف یونسکو نیز آمده: «همفکری و همکاری با دانشگاهها و سایر نهادهای علمی و تحقیقاتی بهمنظور تربیت نیروی انسانی مطابق با اولویتهای جهانی».
** ارائه اطلاعات آموزشی کشور به سازمان ملل با اجرای سند 2030
وی در پاسخ به این پرسش که "آیا سند آموزش 2030 زمینه ارائه اطلاعات حیاتی کشور را به نهادهای بین المللی فراهم میکند؟" ادامه داد: در صفحه 60 «چارچوب عمل ملی آموزش 2030» بهصراحت ذکر شده که شاخصهای ملی باید براساس دادههای یونسکو، یونیسف، بانک جهانی تعیین شود. مطابق سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است بهطور مستمر و با فاصلههای کوتاه، تمامی اطلاعات آموزشی از حیث منابع، محتواها، افراد آموزش دهنده و آموزش گیرنده، مکانهای آموزشی و... را به سازمان ملل ارائه کند و این یعنی ارائه اطلاعات دقیق به سازمان ملل و از آن طریق به آمریکا و مراکز براندازی نظام (از جمله ارائه برخی اطلاعات علمی که با خون افرادی چون شهدای هستهای به دست آمده است).
خزعلی با اشاره به اینکه مطابق بند 17 «راهبرد پاسخگویی و اقدام» دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد میشود به کنوانسیونها، میثاقنامهها، توافقنامهها و پروتکلهای سازمان ملل که به آموزش مرتبط هستند عمل کند، افزود: حال آنکه جمهوری اسلامی ایران به برخی از این کنوانسیونها بهدلیل مغایرت متعدد مواد آن با شرع مقدس اسلام ملحق نشده است (مانند کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان) ولی در این سند متعهد به اجرای بخشهایی از آن بدون بررسی کارشناسی میشود (سازمان ملل این اسناد را مرتبط با آموزش میداند همانگونه که در بند 10 «اصول کلی و اهداف سند آموزش 2030» ذکر کرده است: «اصول مندرج در این سند برگرفته از اسناد و موافقتنامههای بینالمللی از جمله: اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون محو تمامه اشکال تبعیض علیه زنان است».
** ایران با تبدیل 2030 به سند ملی آن را الزامآور کرد
رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: نکته مهم آنکه جمهوری اسلامی ایران شتابزده و عجولانه بهصورت داوطلبانه سند ملی آموزش 2030 را تهیه کرده و به یونسکو ارائه داده و طرح عملیاتی شدن آن را شروع کرده است تا به آنجا که آقای سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در آذر 95 اعلام میکند: «جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از کشورهای پیشگام در منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه آمادگی و تمهید تدارکات لازم برای اجرای آموزش 2030 مورد تقدیر قرار گرفت». لازم به ذکر است در مجمع عمومی سازمان ملل و با حضور سران کشورها بیانیههای فراوانی صادر شده و بیانیه نهایی نشست اعلام میشود. هیچ یک از این بیانیهها برای هیچ کشوری الزامآور نیست. در سازمان ملل فقط قطعنامههای شورای امنیت ضمانت اجرایی دارد. حال اگر سند آموزش تا سال 2030 سازمان ملل و نیز بیانیه اینچئون الزام آور نبوده جمهوری اسلامی ایران با تبدیل آن به سند ملی آن را برای کشور الزام آور کرده است.
خزعلی مطرح کرد: در مقابل این اقدام، برخی مسئولان فرهنگی اصولگرا درصدد هستند سند ملی آموزش 2030 را در مرکزی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی یا کمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس به بحث گذارده و موارد حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران را بر این سند مشخص سازند.
وی بیان کرد: در برخی مواد سند ممکن است متوجه مقصود اصلی سند نشویم و حق تحفظ قائل نشویم در این موارد مجبور میشویم مطابق پیگیریهای یونسکو عمل و به موارد خلاف هم اقدام کنیم (تجربه قبلی در مورد کنوانسیون حقوق کودک اتفاق افتاد که وقتی موارد خلاف شرع و خلاف قانون کنوانسیون حقوق کودک احصاء میشد هیچ صاحب نظری متوجه نشد، وقتی کنوانسیون حقوق کودک از نقش والدین در مراقبت از کودک نام میبرد مقصود «والدین دارای فرزند خارج از چارچوب ازدواج» و «والدین همجنس» نیز است و پس از تحقیق دقیقی که در عبارات «کمیته حقوق کودک سازمان ملل» انجام و مشخص شد این کمیته به همه کشورهای عضو تأکید کرده که والدین همجنسباز (که کودکی را به فرزندی تقبل کردند) و والدین صاحب فرزند از روابط نامشروع، باید از جایگاه و حقوقی مساوی با والدینی که بر اثر ازدواج دارای فرزند شدهاند برخوردار باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: چون مبانی حاکم بر سند آموزش 2030 سکولار است به مصالح ملی کشور توجهی ندارد. آنچه در اسناد بالادستی نظام با توجه به دیدگاههای اسلامی و مصالح ملی تدوین شده است مغفول میماند، نمونههای اندکی از این موارد عبارت است از اموری که بارها و بارها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور بر آنها تأکید شده و در سند «چارچوب عمل ملی آموزش 2030» هیچ اثری از آنها یافت نمیشود از جمله مفاهیمی چون اعتقاد به خدا، وحی، معاد، نبوت و امامت، رهبری نظام اسلامی و ولایت فقیه، آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا، ارزشهای انقلاب، حمایت از مستضعفان جهان، مبارزه با استکبار، مصادیق تقوای الهی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، عفت، شجاعت، همه مباحثی که به حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی مربوط است، انسجام ملی، بیان تکالیف دینی، توجه به تمدن اسلامی ــ ایرانی، آرمانی بودن جامعه عدل مهدوی، خدامحوری نه انسانمحوری، اهمیت پاکدامنی و ازدواج، استحکام خانواده، ارزشها، نقشها و مسئولیتهای جنسیتی (دختران ــ پسران)، عدالت، قناعت و انضباط مالی و پرهیز از اسراف.
وی گفت: پیشنهاد حذف و کنار گذاشتن سند تدوینشده تحت عنوان سند ملی آموزش 2030 و مخالفت صریح با اساس و بنیان تدوین و رونمایی آن و ابلاغ عدماحراز شرایط قانونی معاهده در زمان امضاء بهدلیل مغایرت با قانون اساسی (مطابق با اصل 170 قانون اساسی) ارائه میشود.
نظر شما