به گزارش «قدس آنلاین» اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر، با بیان اینکه تربیت معلم عمری قریب به یکصدسال داشت، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان تنها ۵ سال از عمرش میگذرد و ما نهال یکصدساله را تعطیل کردیم و یک نهال ۵ ساله را به جای آن نشاندیم.
وی افزود: هیچ یک از زیرساختهای تربیتمعلم به دانشگاه فرهنگیان منتقل نشد و تجربههای گذشته به فراموشی سپرده شد. آیا ما میتوانیم دانشگاه فرهنگیان را به بلوغ نهاد تربیت و معلم برسانیم یا با زیرساختهای به مراتب ضعیفتر راه یکصدساله را بپیماییم؟
چهاربند اضافه کرد: دانشگاه خوارزمی قطعاً از لحاظ زیرساخت در مقام بالاتر نسبت به دانشگاه فرهنگیان قرار دارد و ما پیشنهاد داریم که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ترتیبی مقرر کنند که بتوانیم مجدداً از ظرفیت دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) استفاده کنیم تا در ۲۰ سال آینده به ۵ درصد ظرفیت دانشگاه تربیت معلم سابق برسیم.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی گفت: با استقرار قانون مدیریت کشوری اساساً تربیت معلم از سال ۸۵ تا ۹۰ تعطیل شد و ما در طول دو دهه از سال ۸۰ تا ۹۹، ۶۴۰ هزار معلم بازنشسته داریم.
وی با بیان اینکه ۳۲۰ هزار نفر تا کنون بازنشسته شدهاند و ۳۲۰ هزار نفر دیگر ۴ سال آینده بازنشسته خواهند شد، بیان داشت: از سال ۸۰ تا ۹۹، ۳۲۰ هزار نفر معلم جذب کردیم که ۴۰ هزار نفر از طریق دانشگاه تربیت معلم و بقیه افراد از سایر راهها جذب شدند.
چهاربند اضافه کرد: با احتساب افرادی که اکنون در دانشگاه فرهنگیان هستند ۷۶ درصد نیروی انسانی از طریق آموزشهای مهارتی و نیروهای حقالتدریس و معلمان پیشدبستانی جذب شدهاند.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی ادامه داد: جذب تنها ۲۴ درصد نیرو از مسیر تربیت معلم، نشاندهنده چالش در نهاد تربیت معلم است.
وی با بیان اینکه ما باید تهدیدهای تربیت معلم را خوب بشناسیم و آن را مدیریت کنیم، اظهار داشت: در صورت عدم مدیریت اتفاقهای ناخوشایند گذشته تکرار میشود.
چهاربند ادامه داد: ۷۶ درصدی که در طول ۱۵ سال گذشته از خارج دانشگاه فرهنگیان جذب شدند سازوکار جذبشان همچنان فعال است و اگر ادامه یابد، اتفاقی که در ۱۰ سال گذشته افتاد باز هم تکرار میشود.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی گفت: افرادی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش کار میکردند و یا در مراکز پیشدبستانی یا نهضت بودند و یک مرتبه بر اساس طرحی آموزش و پرورش مکلف شد این افراد را حقالتدریس و سپس استخدام کند و کماکان این مدل جذب طرفدارانی دارد.
وی با بیان اینکه باید ببینیم معقولترین روش برای پاسخ به نیاز انبوه آموزش و پرورش چیست، بیان کرد: استخدام از مسیر غیر تربیت معلم ممکن است هر آن فعال شود و بخش دیگری از ۳۲۰ هزار نفر نیرویی لازم جذب شوند و فارغالتحصیلان خوب ما از جذب محروم شوند.
چهاربند با اشاره به اینکه تا سال ۹۹، ۳۲۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت و ۳۰۰ هزار معلم نیاز داریم، خاطرنشان کرد: همواره نیاز به معلم حقالتدریس به دلیل نوسان جمعیت وجود دارد و آموزش و پرورش میتواند با معلمان غیردائم تحت قانون کار رابطه داشته باشد و لزوماً استخدام چاره کار نیست.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی تصریح کرد: برای نیروهای حقالتدریس احراز صلاحیت و آزمون صورت نمیگیرد و استخدام آنها درست نیست و زمینهساز انسداد تحول بنیادین خواهد شد. این مسئله ضعف بزرگی است که به آشفتگی منجر شده و یک برنامه بلندمدت برای حل این آشفتگی لازم است.
وی ادامه داد: برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته یک برنامه ۱۰ ساله آماده کردهایم و برنامه ۵ سال اول را به سازمان اداری استخدامی کشور تقدیم کردیم.
چهاربند با بیان اینکه امکان ندارد دانشگاه فرهنگیان بتواند ۶۰۰ هزار نفر را ظرف ۱۰ سال جذب و فارغالتحصیل کند، اظهار داشت: ۶۰۰ هزار نفر از ۹۲۸ هزار شاغل در آموزش و پرورش در یک دهه آینده بازنشسته میشوند و یک پوستاندازی بزرگ در حوزه نیروی انسانی صورت میگیرد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی اضافه کرد: این مسئله فرصتهایی را ایجاد میکند اما ما نگران این هستیم که در حوزه جذب و تربیت، ساز و کارهای مطمئن را نتوانیم ایجاد کنیم.
وی افزود: کسانی که دستاندرکار جذب این ۶۰۰ هزار نفر هستند باید موضوع را جدی بگیرند زیرا موضوع شأن ملی دارد و باید به عنوان یک تکلیف دیده شود.
نظر شما