بابل- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بخش تشخیص اختلالات کروموزومی و بیماری‌های ژنتیکی ارثی در بیمارستان روحانی بابل راه‌اندازی شد.

بخش تشخیص اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در بیمارستان بابل راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، زینب پهلوان در این باره گفت: آمنیوسنتز روشی است که طی آن مقدار کمی از مایع امنیوتیک اطراف جنین نمونه‌برداری و برای بررسی آزمایشات کروموزومی به آزمایشگاه ژنتیک فرستاده می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان انجام آمنیوسنتز 15 تا 20 هفتگی است و کشت کروموزومی جهت کاریوتیپ 10 تا 15 روز به طول می‌انجامد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: آمنیوسنتز تست تشخیصی است که می‌تواند بگوید جنین دارای مشکل کروموزمی است یا نه و در بیش از 99 درصد موارد، نتایج کروموزومی صحیح است.

پهلوان خاطرنشان کرد: این بخش برای نخستین‌ بار در بخش دولتی در بابل راه‌اندازی شده است و روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه شیفت صبح آماده ارائه خدمات به مادران است.

وی یادآور شد: سندروم داون شایع‌ترین اختلال ژنتیکی شناخته شده است که با توجه به شیوع نسبتا بالای این بیماری لاعلاج، در طول دو دهه اخیر روش‌های گوناگونی مانند آمنیوسنتز برای تشخیص پیش از تولد آن ابداع شده است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی بابل ادامه داد: انجام تست‌های غربالگری در طول سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته دنیا و همچنین کشور ما باعث کاهش شدید تعداد کودکان مبتلا به بیماری‌های خطرناک مادرزادی شده است.

پهلوان افزود: آمنیوسنتز بیشتر به جهت شناسایی وجود یک ناهنجاری کروموزومی در جنین انجام می‌شود که سندروم داون یکی از انواع این اختلالات است که ناشی از وجود یک کروموزوم 21 اضافی است.

وی اضافه کرد: داشتن تعداد کمتر یا بیشتر کروموزوم‌ها منجر به عقب افتادگی ذهنی و جسمی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: افرادی که دارای نتایج غربالگری پرخطر و یا سابقه فرزند با مشکلات کروموزومی مثل سندرون داون هستند و همچنین افراد حامل جابجایی یا ناهنجاری کروموزومی، کاندیدای روش آمنیوسنتز یا نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی است.

وی ادامه داد: زوج‌هایی که در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به بیماری ژنتیکی قابل تشخیص مثل تالاسمی یا کم‌خونی داسی شکل و یا فیبروز کیستی هستند و یا افراد دارای جنین مبتلا به ناهنجاری ساختمانی در سونوگرافی نیز باید با روش آمنیوسنتز مورد بررسی قرار گیرند.

پهلوان درباره چگونگی روش آمنیوسنتز اظهار کرد: ابتدا با سونوگرافی محل دقیق جنین، جفت و مطمئن‌ترین نقطه برای وارد کردن سوزن را مشخص کرده سپس سوزن ریز و بلند را از طریق شکم به داخل حفره امنیون، جایی که بیشترین مایع وجود دارد وارد کرده و به اندازه 10 تا 20 میلی لیتر مایع می‌کشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل به مادران دارای مشکلات عنوان شده گفت: جهت پیشگیری از تولد نوزاد معلول در صورت توصیه پزشک از این روش‌های تشخیصی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.