به گزارش قدس آنلاین، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران در پی انتشار اخباری درباره انجام عملیات عمرانی در نزدیکی محوطه قبرستان ابنبابویه و اظهار نگرانی درباره آسیب به این قبرستان تاریخی گفت: «هیچ خطری ابنبابویه و برج طغرل را تهدید نمیکند.»
او افزود: «براساس نقشه، خط ۶ مترو تهران در ادامه حفاری مسیر خود از نزدیکی برج طغرل، قبرستان ابنبابویه و اثر طبیعی چشمهعلی عبور میکرد که این حفاری وضعیت خطرناکی را برای این آثار به وجود میآورد و احتمال آسیب به این آثار وجود داشت اما در جلسهای با حضور شهردار منطقه ۲۰۰، مدیران مترو و دیگر مسئولان شهرداری که دی سال گذشته در ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران برگزار شد، این موضوع بررسی و مقرر شد مسیر خط ۶ مترو از پشت قبرستان اینبابویه عبور کند.»
خسروآبادی افزود: «در همان جلسه با موافقت مدیران شهرداری و مترو مسیر خط ۶ مترو تهران به پشت قبرستان ابن بابویه تغییر مسیر داد که با این تغییر مسیر علاوه بر این قبرستان، برج طغرل و اثر طبیعی چشمهعلی خطر آسیبدیدگی حفظ شد.»
او ادامه داد: «بر اساس توافق صورتگرفته در این جلسه مقرر شد فاصله عبور خط ۶ متروی تهران از قبرستان ابنبابویه از ۱۲۰ متر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر افزایش پیدا کند تا آسیبی به این قبرستان تاریخی وارد نشود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران افزود: «با تغییر مسیر خط ۶ مترو علاوه بر قبرستان تاریخی ابنبابویه، برج طغرل و چشمهعلی نیز از آسیبهای احتمالی مصون هستند و آسیبی به این سه اثر نمیرسد.»
خسروآبادی با بیان اینکه کارگاهی که در حد فاصل قبرستان ابن بابویه و برج طغرل احداث شده عملیاتی نیست، افزود: «یکی از همکاران ما با مدرک دکتری باستانشناسی بهعنوان کارشناس مقیم از سوی ادارهکل میراث فرهنگی تهران در این پروژه حضور دارد و اگر خطا و تخلفی در ادامه احداث خط ۶ مترو مشاهده شود و آسیبی آثار تاریخی ما را تهدید کند، حتما متوجه خواهد شد و پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.»
او خاطرنشان کرد: «کارگاه احداثشده در زمینی حدفاصل قبرستان و برج طغرل احداث شده و بیشتر بهعنوان یک محل دپو استفاده می شود و کاربرد عملیاتی ندارد.»
نظر شما