بهرهمندی از سیستم سرمایشی خودروها در ایام گرم سال حق قانونی مسافران است. حقی که البته نادیده گرفته میشود و بیشتر رانندگان تاکسی از روشن کردن کولر وسیله نقلیهشان خودداری میکنند و آن تعداد اندکی هم که روشن میکنند، بابت آن از مسافران کرایه بیشتری میگیرند! به این همه پرشش این است که چرا رانندگان زحمتکش تاکسیها و آژانسهای درونشهری حاضر به فعال کردن سیستم سرمایشی خودرویشان نیستند؟ و یا اگر از روی ناچاری تن به این خواسته مسافران بدهند از آنها کرایه مازاد دریافت میکنند؟
موتور پراید جواب نمیدهد!
یک راننده تاکسی که در میدان انقلاب در انتظار مسافر است در این باره میگوید: موتور خودرویی که حداقل در روز ۱۰ ساعت کار میکند باید آن قدر قوی و با قدرت باشد که فعال شدن سیستم سرمایشی برای آن مشکلی ایجاد نکند.
اگر کیفیت و قدرت خودروهای ایرانی هم مانند خودروهای برندهای معروف بود، آن وقت هیچ مسافری از گرمای هوای داخل تاکسیها نمینالید. بنابراین مشکل به شرکتهای خودروسازی داخلی بر میگردد. وی با اشاره به پایین بودن قدرت خودروهای ایرانی بویژه پراید، میافزاید: این موضوع باعث میشود با روشن شدن کولر به موتور خودرو فشار بیاید و چه بسا ماشین جوش بیاورد که در این صورت نیاز است واشر سر سیلندر آن را عوض کنیم که برای این منظور باید حدود یک میلیون تومان هزینه کرد.
وی که خود را از معدود رانندگان تاکسی میخواند که برای آسایش مسافران از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ کولر خودرواش را روشن میکند، میگوید: به همین دلیل تا کنون دو بار مجبور به تعویض واشر سر سیلندر شدهام.
میخواهیم اما نمیتوانیم!
مرد میانسالی هم که خود را علیرضا فتحی معرفی میکند و در یک آژانس تاکسی تلفنی در بلوار کشاورز تهران کار میکند، به قدس میگوید: کولر برای تاکسیهای مدل پراید، پرشیا یا حتی سمند جواب نمیدهد. یعنی استفاده از کولر علاوه بر اینکه مصرف سوخت را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش میدهد، به موتور فشار میآورد و میانگین عمر مفید آن را کاهش میدهد و خرج زیادی روی دست راننده میگذارد.
وی با بیان اینکه در موضوع یاد شده انتقادی به رانندگان تاکسی وارد نیست، میگوید: اگر کیفیت و قدرت خودروهای ایرانی هم مانند خودروهای برندهای معروف بود، آن وقت هیچ مسافری از گرمای هوای داخل تاکسیها نمینالید. بنابراین مشکل به شرکتهای خودروسازی داخلی بر میگردد.
اظهارات آقای دنیایی مدیر یک آژانس تاکسی تلفنی در خیابان کارگر شمالی هم شبیه حرفهای دو رانندهای است که با آنها گفتوگو کردیم. او که متعادل بودن هوای داخل تاکسیها را امری ضروری میداند، میگوید: اما با تاکسیهای تولید داخل که قدرت کافی ندارند، برآورده کردن این خواسته آسان نیست.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه تاکسیرانان و سازمان تاکسیرانی تا کنون آژانسها و رانندگان را ملزم به روشن کردن سیستم سرمایشی تاکسیها نکردهاند، میافزاید: در واقع اتحادیه فقط از آژانسها پول میگیرد و کار خاصی انجام نمیدهد.
این اظهارات در حالی است که مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، چندی پیش در نشست با خبرنگاران رسانههای جمعی گفته بود رانندگان تاکسی موظفند در فصل گرما یا سرما سیستم سرمایش و گرمایش خودرو را به شکل مطلوب و بنا به درخواست مسافران، در اختیارشان قرار دهند.
روشن نکردن کولر تاکسی تخلف است
محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم به قدس میگوید: کولر و بخاری برای آسایش سرنشینان در خودروها تعبیه شده است، بنابراین رانندهای که اقدام به روشن کردن این تجهیزات نکند، در عمل مرتکب تخلف میشود و مسافرانش میتوانند با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفته و شماره خودروی تاکسی متخلف را گزارش دهند تا کمیته انضباطی سازمان تاکسیرانی با وی برخورد قانونی کند.
وی با اشاره به اینکه روشن بودن کولر تاکسیها حق قانونی مسافران است، درباره اظهارات رانندگان تاکسی مبنی بر اینکه قدرت موتور خودروهای ایرانی پایین است و در صورت روشن شدن کولر فشار زیادی بر آن وارد شده و در نتیجه خیلی زود خراب میشوند، میگوید: طرح چنین مسائلی فقط بهانه است. بسیاری از مردم خودروی ایرانی دارند و از کولر وسیله شان هم استفاده میکنند. رانندگان باید رعایت حال مسافران را بکنند و در غیر این صورت موضوع قابل پیگیری است.
وی در خاتمه اقدام برخی رانندگان تاکسی در دریافت کرایه بیشتر از مسافران بابت روشن کردن کولر را اقدامی غیرقانونی میخواند و میگوید: مسافران از پرداخت کرایه بیش از نرخ مصوب خود داری کنند.
نظر شما