اقتصاد/ زهرا طوسی: نظارت ناکافی بر قیمت گذاری در ایران، بدترین خودروساز جهان را هم به گرانفروشی تشویق کرده است به گونه ای که چینی ها هم برای مشتری های کشور ما کلاس می گذارند. افزایش قیمت خودروهای چینی در حالی طی هفته گذشته بازار ایران را تحت تاثیر قرارداده که هنوز این کشور شرق آسیا با وجود تولید بیشترین خودرو، کمترین فروش را در دنیا دارد.
* سهم 3درصدی چینی ها در بازار
بر اساس آمارها، چین با تولید سالانه 24میلیون و500هزار خورو درصدر تولیدکنندگان این صنعت در جهان قرار دارد؛ اما سهم این غول صنعتی در بازار بین المللی تنها 3 درصد است. جالب این که ایران با سالانه بیش از 10هزار دستگاه انواع خودروچینی، بیشترین خرید را از این کشور دارد.
به گفته کارشناسان، اقبال مردم به خودروهای چینی و در مجموع اتومبیل خارجی، ناشی از نابسامانی در صنعت خودرو کشوراست.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت هفته گذشته از حذف بازار دلالی خودرو و موافقت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد و این خبر در حالی رسانه ای شد که حدود ۱۵ مدل خودرو داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان که توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشوند با حاشیه قیمتی تا ۴ میلیون تومان تفاوت بین نرخ کارخانه و بازار روبهرو هستند.
به عنوان نمونه می شود به اختلاف قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومانی پارس تندر در بازار با کارخانه اشاره کرد.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودروها گفت: رئیس شورای رقابت بعد از آنکه افزایش قیمت دادند گفتند که این شورا توانسته دلالبازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند، اما الان چند ماه است که برخی خودروهای داخلی مثل سمند، تندر و ال 90 با حاشیه قیمت بالای سه میلیون تومانی در بازار روبرو هستند.
وی افزود: شورای رقابت باید قبل افزایش قیمت این حاشیه بازار را بررسی می کرد، اگر جلوی دو نرخی شدن قیمت خودرو در کف بازار گرفته نشود فساد بوجود می آید، ما هیچ صنفی جز خودرو نداریم که کالای دو نرخی داشته باشد.
وی در واکنش به افزایش قیمت خودروهای چینی خاطرنشان کرد: مگر کیفیت این خودروها رفته بالا که قیمت افزایش داشته باشد، این ماشین ها را حتی خودشان هم استفاده نمی کنند اما در کشور ما به خاطر ظاهر خوبی که دارد به فروش می رسد و البته هر کسی که امروز بخرد و فردا همان صفر را باید با 5 تا 10 میلیون ضرر بفروشد و اگر 5 هزار کیلومتر راه رفته باشد دیگر کسی آن را نمی خرد و صاحب اول وآخر این خودروها خود خریدار است.
وی با اشاره به نقش نمایندگی ها به عنوان واسطه و همچنین تصمیم شورای رقابت در این گرانی ها ودو نرخی شدن در بازار خودرو گفت: قیمت جهانی خودرو در دنیا مشخص است، فرض کنید جک اس 5 چینی بهای آن 96 میلیون تومان یعنی 30 هزار دلار می شود و اسپورتج 2017 هم بین 18 تا 22هزار دلار قیمت دارد، بعد با چه منطقی ماشین چینی بی کیفیت با 30 هزار دلار وگران به دست مردم برسد.
علی اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است: با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب، خودروهای چینی با ظاهر فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند. اسدی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر قراردادها بیشتر به سمت فرانسه سوق داده شده به صورتی که دانش فنی هم در این جا به نیروی ایرانی منتقل شود، به نظر نمی رسد در کوتاه مدت بتوان جلوی واردات این خودروها را گرفت ولی در یک فرایند میان مدت با ارتقای کیفی دیگر مصرف کننده سراغ خودرو چینی نخواهد رفت.
همچنین به گفته عضوکمیسیون صنایع مجلس افت کیفیت تولید داخل موجب نفوذ چینیها در بازار خودرو بوده است. در چند روز اخیر گرانی خودروهای وارداتی وچینی و تولید داخل کشور حواشی و اخبار فراوانی داشتهاند.
به گزارش خانه ملت درحالی که هنوز برخی از کارشناسان از کیفیت محصولات چینی گلهمند هستند، اما شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آنها دانست. چینیهایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشنهای جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین، کمبود لوازم یدکی وحتی قیمت محصولات آنها بپوشانند.
در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع مجلس مجلس به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خودرو ایران توسط محصولات چینی اشاره کرد وگفت: با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند.
به گفته وی در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودروها از موتورهای پرقدرت استفاده نمیشود. وی گفت: در زمان کوتاهی خودروهای چینی دچار مشکل میشوند.
نظر شما