به گزارش قدس آنلاین به نقل از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مرتضی دهقان درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باعث شد سرمایهگذار رغبت کند وارد این صنعت شود؛ این در حالی است که در گذشته، تعرفهها دولتی و سبب شده بود شرکتهای هواپیمایی ما بدهیهای زیادی بالا بیاورند؛ در حالی که اجرا شدن این قانون باعث شده است بدهی شرکتها کاهش پیدا کند.
وی افزود: اکنون با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، مصرفکننده هم راضیتر است؛ زیرا قبلا در همه ایام سال، با یک نرخ مسافرت میکرد و شرکت هواپیمایی مجبور بود بلیتش را هم در پیک مسافر و هم در موقعی که تقاضا پایین بود، به یک قیمت بفروشد.
به گفته دهقان، میزان شکایت مسافران هم بعد از آزادسای نرخ بلیت کاهش پیدا کرده و شبکه پروازی افزایش یافته است؛ در حال حاضر، شرکتهای هواپیمایی راغب به برقراری پرواز در مسیرهایی که قبلاً وجود نداشت، شدهاند و تقاضای سرمایهگذاری در این بخش هم افزایش پیدا کرده است؛ به این ترتیب سرمایهگذار خدمت خوب ارائه میدهد، کیفیت را بالا میبرد و هزینه آن را هم دریافت میکند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه آماری در سازمان هواپیمایی کشوری برای دریافت شکایات مسافران از شرکت های هواپیمایی ادامه داد: از آنجایی که بیشتر شکایتهایی که از شرکتهای هواپیمایی میشود، در حوزه رضایت مشتری است، شرکتها را ملزم کردیم علاوه بر اینکه طبق گذشته باید در دو حوزه عملیاتی و فنی از سازمان هواپیمایی کشوری، مجوز دریافت کرده؛ در زمینه خدمترسانی به مسافران هم برنامه خود را ارائه دهند.
معاون عملیات هوانوردی و امور بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره بزرگترین چالش اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: یکی از چالشهای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، چارترکنندهها بودند که اوایل سعی در ناموفق نشان دادن قانون مربوط به آزادسازی نرخ ها داشتند. سازمان هواپیمایی در جلسهای با شرکتهای هواپیمایی آنها را قانع کرد که این قانون به کمک آنها آمده است. البته ما مخالف پرواز چارتری نیستیم و باید با تعریف خاص خود وجود داشته باشد. اما اینها باعث شدهاند که ساختار شرکت های هواپیمایی ما بر اساس فروش و بازاریابی رقابتی نباشد.
وی درباره رفع مشکلات پروازهای چارتری که برای مردم ایجاد کرده تصریح کرد: شکل گیری پروازهای چارتری به خاطر نبود قانون بود. بنابراین امروز که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تسهیل فضای کسب و کار شرکت های هواپیمایی تصویب و اجرا شده، ایرلاینها باید در این حوزه سرمایهگذاری کنند و پاسخگوی مسافران باشند. در سطح بینالمللی مدلهای مختلفی برای فروش بلیت وجود دارد که شرکت های هواپیمایی می توانند آنها را پیاده کنند. در ایران ایر که یک ایرلاین دولتی است، پرواز چارتری نداریم؛ اما شرکتهای خصوصی هواپیمایی باید از منافع خودشان در حوزه چارتر دفاع کرده و بهتر است مدل کاری خود را با چارترکنندهها را عوض کنند.
نظر شما