قدس آنلاین- گروه استانها- صغری سپهوند: با رسیدن ایام محرم کمکم مردم خودشان را برای عزادرای سالار شهیدان آماده میکنند لباسهای سیاه میپوشند، خیمهها را برپا میکنند و بر سر درب خانههایشان پرچم سیاه میزنند تا ارادت خود را به سرور و سالار شهدا حسین بن علی(ع) نشان دهند.
اینها مراسمی است که در بین ایرانیان همگی رایج است و اغلب ایرانیان برای شهدای دشت کربلا عزادار میشوند ولی هر شهری مراسمی ویژه دارد، در لرستان که قدمت بسیار طولانی در برگزاری عزاداری این ایام دارد مراسم بسیار خاص برگزار میشود مراسمی مثل تراش عباس، چهل منبر و آیین گِل، مراسمی که هرساله گردشگران زیادی را به این شهر جذب میکند.
تراش عباس
روز هفتم محرمالحرام به روز تراش عباس معروف است در این روز خاص که در غروب روز ششم و اوایل ورود به روز هفتم محرم اتفاق میافتد مردان به یاد یاران امام حسین(ع) و جوانان شهدای کربلا که خود را برای شهادت آماده کردهاند به حمام رفته و اصلاح میکنند و اینگونه خودشان را آماده برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا میکنند، مردان این دیار دیگر تا بعد از عاشورا اصلاح نمیکنند و این را نیز جزو عزاداریها میدانند. آیین تراش عباس در برخی شهرهای استان نمود بیشتری دارد.
چهل منبر؛
با رسیدن روز نهم محرم روز تاسوعا آیین خاصی در لرستان اجرا میشود به نام "چهل منبر". چهل منبر هم یکی از بهترین آیینهای مردم خرمآباد است که به تازگی ثبت ملی هم شده است.
به روایتی بیبی زینب(س) در روز تاسوعا هراسان به خیمههای صحرای کربلا سر زده است و حالا زنان و دختران این دیار نیز به یاد بانوی دشت کربلا با پای برهنه و صورت پوشیده، چهل خیمه که نمادی از خیمههای صحرای کربلاست را سر میزدند و در کنار هر خیمه یک شمع روشن میکردند و برای 72تن شهید کربلا عزاداری میکردند ولی حالا که جمعیت بیشتری برای اجرای این مراسم میروند برای متمرکز شدن این مراسم در یک محلهی خاص، دختران و زنان با پوشاندن صورت خود با پارچهای نازک و پاهای برهنه اغلب از امامزاده زیدبن علی(ع) با خواندن دو رکعت نماز حرکت خود را به سوی محلهی باغ دختران آغاز میکنند و در آنجا به درب منازلی که در آنها شمع روشن کردهاند و به منبر معروف هستند میروند و شمع روشن میکنند آنها به چهل منبر رفته و چهل شمع روشن میکنند و در پای هر منبری ذکر میگویند، در این مراسم عزاداران سکوت میکنند و تا پایان مراسم به جز نجواهای عاشقانهی بین خود و خدا هیچ چیز نمیگویند گاهی صدای گریهای میآید و گاهی هم فقط چند بند دعا میشنوی، به چهلمین منبر که میرسند روبند خود را باز کرده و در آن منزل نیز دو رکعت نماز به جای میآورند.
این مراسم با شکوه برگزار میشود و هر ساله بر تعداد کسانی که برای به جا آوردن این مراسم میروند افزوده میشود.
مراسم چهل منبر که از آیینهای به جا مانده از گذشتگان است منحصر به شهرستان خرمآباد میباشد و در هیچ جای کشور به این صورت و با این جمعیت برگزار نمیشود.
آیین گِل؛
در همان بعدازظهر تاسوعا که زنان و دختران این دیار با مراسم چهل منبر به یاد هراسانی زینب منبر به منبر میروند، مردان جوان نیز در کنارخیمههای برپا شده در هر محله حوضچههایی درست میکنند که آن را با خاک الک شده پر میکنند و روی خاک، شیشههایی از گلاب میگذارند که اغلب کسانی که نذر دارند آن شیشههای گلاب را تهیه میکنند و آنجا میگذارند. از طرفی دیگر مردان برای آوردن هیزم و کُتل راهی میشوند و تا شب نشده هم حوضچههای گِل آماده است و هم کُتلها.
شب عاشورا، با تمام شبهای دیگر فرق دارد هرچند در نُه شب قبل محرم هم عزادرای برپا بوده است ولی شب عاشورا خیلی متفاوت است، حزن و اندوه در همهی شهر وجود دارد.
اغلب جوانان لر تا صبح در خیمهها به عزادرای مشغولاند و در سحرگاه حوضچههای گِل را که در آن خاک و گلاب گذاشتهاند را آماده میکنند. خاک را با گلاب مخلوط تا گِل عزای امام حسین(ع) را آماده شود.
صبح عاشورا هم با همهی صبحهای دنیا فرق دارد بخصوص در خرمآباد.
هنوز چشمانت باز نشده است که گوشهایت را صدای ساز "چمرونه" نوازش میدهد ساز چمرونه به نوعی نوای لری گفته میشود که با سورنا و دهل نواخته میشود و تنها در عزاداریها کاربرد دارد در بین مردان لر هرگاه بزرگی از یک خاندان فوت میکرد چمرونه نواخته میشد تا تمام مردان و زنان متوجه مرگ بزرگ ایل و طایفه شوند و حالا برای عاشورا این ساز نواخته میشود. بوی دود میآید دود کتلهایی که روز قبل برای امروز مهیا شده بود. از خواب که بیدار میشوی صدای حزنانگیز "چمرونه" اندوهات را چند برابر میکند.
مردم کمکم آماده میشوند و به سوی خیمهها میروند همان ساعات آغازین روز با طلوع اولین پرتوهای خورشید.
مردم خودشان را به حوضچهها میرسانند در لرستان قدیم رسم بر این بوده است که وقتی فردی عزادار جوانی میشد بر روی شانهها و سر خود "گِل(خَررَه)" میمالید.
مردم خودشان را به حوضچهها میرسانند و بر روی سر و شانههایشان گِل(خَررَه) میمالند و نیز بعضی از مردم شهر، خودشان را کاملاً در گِل میاندازند کمی آنطرفتر چوبها و کُتلهایی که از روز قبل آوردهاند و روی هم به صورت مخروطی گذاشتهاند را آتش میزند آتش تا دل آسمان بالا میرود تا آنهایی که تنشان را به گِل سپردهاند خشک شوند. از کوچک تا بزرگ از زن تا مرد همگی دورتادور آتش حلقه میزنند با لباسهایی که دیگر رنگ ندارند و تنها رنگی که دیده میشود از آنها تنها رنگ گِل است.
همین که گِل خودش را با تن عزادران عجین میکند مردم با پای برهنه در قالب دستههای زنجیرزنی و سینهزنی در خیابانها و کوچهها به راه میافتند و تا ظهر عاشورا صحنههایی عجیب خلق میکنند صحنههایی که هیچ جای دنیا دیده نخواهد شد.
این عزاداری تا ظهر عاشورا در جای جای شهر ادامه دارد تا لحظهای که صدای اذان ظهر عاشورا در شهر بپیچد و مردم با همان لباسها به صف نماز بروند و نماز را به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و هفتاد و دو تن شهید دشت نینوا به جای آورند.
مردم این دیار مردمی ولایتمدار بوده و هستند و ارادت خاصی به اهل بیت دارند و این را از همین شیوهی عزاداریهایشان میتوان متوجه شد.
مردان و زنان سرزمین من آنقدر دیدنی عزادرای میکنند که خیلی از هموطنانم روز عاشورا را در اینجا به عزادرای میپردازند کم دیده میشود همشهریهایم در شهرهای دیگر باشند و روز عاشورا را به خرمآباد نیایند چرا که اعتقاد عجیبی به این روز دارند.
روز عاشورا هیچ کس را پیدا نمیکنی که بهخاطر شغل و منصبش از این آیین بگذرد.
در شهر من نیز مانند دیگر شهرها مراسم شام غریبان اولاد حسین(ع) به خوبی برگزار میشود و تمام آن جمعیتی که از صبح تا ظهر در خیابانها مشغول عزاداری بودند اکنون شمع به دست به در خیمهها میروند و مراسم شام غریبان را نیز به جای میآورند تا مهمان دردانهی حسین(ع) حضرت رقیه باشند.
نظر شما