تحولات لبنان و فلسطین

معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس‌العمل را به خدمه این کشتی نداد.

ناگفته‎هایی از فاجعه نفتکش سانچی؛ راز نجات چینی‌ها چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس‌العمل را به خدمه این کشتی نداد.

هادی حق‌شناس  اظهار کرد: در این کشتی ۳۰ نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند.

وی گفت: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد حمل می‌کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰هزار تنی منفجر شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به‌دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به‌دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.

حق‌شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گازهای سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزارمتری نمی‌داد.

وی توضیح داد: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می‌داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به‌وسیله شرکت هیوندا بود و جدیدترین استانداردهای جهانی را داشت.

حق‌شناس ابراز کرد: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی‌نظیر بود.

وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می‌پرند و به‌وسیله قایق و بالگرد نجات می‌یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده‌های نفتی به‌وسیله کشتی حمل می‌شود.

حق‌شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذی‌نفعان از جمله چین، هنگ‌کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می‌شود.

وی اعلام کرد: اعلام نتیجه بررسی‌ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی‌ها برای بیمه‌ها و مالکان سانچی مهم است.

حق‌شناس اظهار کرد: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.

وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی‌ها اعلام و اضافه کرد: به‌طور قطع نمی‌توان گفت به‌چه‌دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.