قدس آنلاین- بسیاری از ما مردمان عصر «غیبت» به دلیل باور نداشتن راستین به حضور حجت خدا در زندگیمان، ناخواسته خودمان را از برخی برکات وجودی ایشان محروم می کنیم اگرچه بیشتر برکات وجودی امام زمان(عج) در زندگی ما جاری است. درباره جریان فیض از ناحیه حضرت موعود(عج) نسبت به شیعیان و حتی عموم مردم در دوره غیبت آن حضرت، با دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی، استادیار دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگر مباحث مهدویت گفت و گو کردهایم.
* آقای دکتر! از کجا میتوان فهمید که امام زمان(ع) از ما چه میخواهد و چه کاری را میپسندد؟ به عبارتی، مهمترین توصیههای خود حضرت به «منتظرانشان» چیست و از آنها چه توقعاتی دارند؟
** در پاسخ به این پرسش باید دو نکته را یادآور میشوم: اول؛ امام زمان(ع) ادامهدهنده راه پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند. به اعتقاد ما، همه امامان معصوم، مفسران کتاب خدا و بیانکنندگان سنّت رسول خدا(ص) هستند. رضایت و خشنودی امام زمان(ع) نیز در چیزی نیست جز آنچه در کتاب خدا آمده یا در سخنان رسول خدا(ص) و دیگر امامان معصوم، به آن اشاره شده است. به بیان دیگر، اگر کسی به همه تکالیف و وظایفی که در قرآن و روایات معصومین(ع) به آنها امر شده است، عمل کند و از همه محرمات و گناهانی که در این دو منبع الهی از آنها نهی شده است، دوری جوید، خواهد توانست رضایت امام عصر(عج) را چنانکه باید و شاید، به دست آورد. بنابراین، هیچ لزومی ندارد که ما حتماً از زبان خود امام زمان(عج) بشنویم که ایشان از چه رفتار و گفتاری، خشنود و از چه رفتار و گفتاری، ناخشنود میشود. چنانکه پیش از این گفته شد، با مراجعه به دعایی مانند «دعای مکارم الاخلاق» که از امام سجاد(ع) نقل شده است، میتوانیم پی ببریم که امام زمان(ع) از ما چه میخواهد و چه کاری را میپسندد.
اما نکته دوم این که امام زمان(عج) خود نیز به عوامل خرسندی و ناخرسندی خود اشاره کردهاند. در احادیث، زیارتها و دعاهایی که در طول دوران غیبت صغری و پس از آن، به صورت توقیع یا به صورتهای دیگر از امام مهدی(ع) برای ما به یادگار مانده است، به صراحت تمام، آنچه موجب خرسندی یا ناخرسندی آن حضرت میشود، بیان و چگونه عمل کردن، چگونه سخن گفتن و چگونه اندیشیدن به ما آموخته شده است. ازاینرو، با مراجعه به مجموعه ارزشمند یادگارهای آن حضرت و تأمل و تدبّر در آنها میتوان به راحتی هدایت را از گمراهی و صراط مستقیم را از راه کج بازشناخت.
باید تأکید کنم که مجموعه سخنان و رهنمودهای امام عصر(عج) را برخی نویسندگان، جمعآوری و در قالب کتاب منتشر کردهاند.
* دعای معروفی در مفاتیح الجنان داریم که از زبان حضرت ولی عصر(عج) و با جمله «أَللّهُمَارْزُقنا تُوفیقَ الطّاعَةِ...» آغاز میشود. این یکی از نمونه رهنمودهای ایشان است که شما هم اشاره کردید. درباره این دعا توضیح بفرمایید.
** بله؛ این دعای شریف و پرمعنی، در اوایل مفاتیحالجنان و از قول کفعمی آمده است. در این دعای کوتاه و مختصر، امام مهدی(ع) هر آنچه را شایسته است خود را بدانها آراسته یا از آنها پیراسته سازیم، در قالب درخواست از خدا بیان کرده و به صورت غیرمستقیم به ما فهمانده است که به عنوان حجت خدا، چه انتظاری از ما دارد و چگونه شیعهای را برای خود میپسندد.
در بخشهایی از این دعا میخوانیم:
أَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النیَّةِ وَ عِرْفانَ الْحُرمَةِ وَ أَکْرِمْنا بِالْهُدی والإِسْتِقامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَ الحِکْمَةِ وَ املَأ قُلُوبَنا بِالْعِلمِ وَالْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّر بُطُونَنا عَنِ الْحَرامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرقَةِ واغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الفُجُورِ وَ الْخِیانَةِ وَاسْدُد أَسْماعَنا عَنِ اللَّغوِ وَالْغِیْبَةِ...
بار خدایا! توفیق فرمانبرداری، دوری از گناهان، درستی و پاکی نیت و شناخت حرامها را روزی ما فرمای. ما را به راهنمایی و پایداری گرامی دار و زبان ما را در درستگویی و گفتار حکیمانه استوار ساز. دل ما را از دانش و معرفت سرشار کن و درون ما را از حرام و مال شبههناک پاکیزه گردان و دست ما را از ستمگری و دزدی بازدار و چشم ما را از فجور و خیانت بپوشان و گوش ما را از شنیدن سخن بیهوده و غیبت بر بند.
در ادامه این دعا، امام عصر(عج)، ویژگیهایی را که شایسته عالمان، دانشپژوهان، پیران، جوانان، زنان، توانگران، تنگدستان، جنگجویان، حکمرانان و دیگر قشرهای اجتماعی است، برمیشمارد و از خداوند میخواهد به هر یک از این گروههای اجتماعی، ویژگیهایی را که شایسته آنهاست، عطا فرماید.
* جناب شفیعی؛ آیا ما مردم عادی هم میتوانیم گرمای حضور حضرت حجت(عج) را همانطور که گفته شده مانند «خورشید پشت ابر» حس کنیم؟
** در پاسخ این پرسش شما چند نکته را یادآور میشوم؛ نخست اینکه بسیاری از اموری که در روایات از آنها به عنوان فواید و آثار وجودی حجتهای الهی و پیشوایان معصوم یاد شده است، در زمان غیبت نیز استمرار دارند و غیبت ظاهری امام هیچ تأثیری در آنها ندارد. به بیان دیگر، اگرچه مردم در زمان غیبت به ظاهر از وجود امام، محروم میشوند ولی آثار و برکات متعدد وجود امام که در روایات به آنها اشاره شده - و من نیز در کتاب «معرفت امام زمان و تکلیف منتظران» به تفصیل درباره آنها سخن گفتهام- همچنان شامل حال جهان و جهانیان میشود و مردم پیوسته از آثار مادی و معنوی وجود امام بهرهمند میشوند. چنانکه مردم در زمانی که خورشید در پشت ابر است و در ظاهر دیده نمیشود، از برکات بیشمار خورشید برخوردار میشوند. این موضوعی است که در روایات متعددی بر آن تصریح شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پیامبر گرامی اسلام(ص) در پاسخ این پرسش جابر بن عبدالله انصاری که «آیا شیعیان آخرین امام، در زمان غیبتش از او بهرهمند میشوند؟ » میفرماید: «إی وَالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ لَیَسْتَضِیئُونَ بِنُورِهِ وَ یَنْتَفِعُونَ بِوِلایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَها سَحابٌ».
آری، سوگند به پروردگاری که مرا به پیامبری برانگیخت، مردم در زمان غیبت او از نورش روشنایی میگیرند و از ولایتش بهرهمند میشوند، چنانکه از خورشید در زمانی که ابرها آن را پوشیدهاند، استفاده میکنند.
امام صادق(ع) نیز در روایتی، در پاسخ این پرسش راوی که «مردم چگونه از حجتی که غایب و پنهان [از دیدهها] ست بهرهمند میشوند؟ » میفرماید:
«کَما یَنْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذا سَتَرَها السَّحاب».
آنچنان که از خورشید در زمانی که ابرها آن را پوشاندهاند استفاده میکنند.
همچنین در توقیع شریفی که از ناحیه مقدسه خطاب به «اسحاق بن یعقوب» صادر شده است، چنین میخوانیم:
وَ أَمّا وَجْهُ الانْتِفاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالانْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الْأَبْصارِ السَّحابُ.
اما چگونگی بهرهمند شدن از من در [زمان] غیبتم بسان بهرهمند شدن از خورشید است هنگامی که ابرها آن را از دیدگان پنهان داشتهاند.
* برخی تصور میکنند مردم در زمان غیبت امام معصوم(ع) از برخی ویژگیهای ایشان محروم یا در مواردی به حال خود رها میشوند. چنین نظری تا چه حد درست است؟
** با نگاهی اجمالی به ویژگیهای دوازدهگانه امامان معصوم که شیخ صدوق اعتقاد به آنها را از لوازم معرفت امام برشمرده است، درمییابیم که غیبت امام در بسیاری از آنها تأثیری ندارد و این ویژگیها در هر حال برای آنها ثابت است. به بیان دیگر امامان معصوم(ع) در حال غیبت و حضور، والیان امر، گواهان بر مردم، راهنمایان به سوی خدا، جایگاههای علم الهی، پایههای توحید، صاحبان معجزهها و نشانهها، مایههای ثبات و پایداری جهان، وسیلههای نجات و رستگاری امت و سرسپردگان امر الهی هستند و مردم از همه این ویژگیهای آنها بهرهمند میشوند.
اگرچه مردم در زمان غیبت، از بسیاری از فواید و آثار وجودی حجتهای الهی مانند بیان حلال وحرام الهی، تبیین و تفسیر کتاب آسمانی، برپاداشتن حدود الهی، اجرای احکام خدا و... محروم میشوند، ولی این بدان معنا نیست که مردم در زمان غیبت به حال خود واگذاشته شده و در وادی نادانی و گمراهی رها شدهاند. مطالعه تاریخ غیبت امام دوازدهم نشان میدهد که اجداد طاهرین آن امام سالها پیش از آغاز غیبت، مردم را برای این دوران آماده کرده با معرفی فقها به عنوان نایبان عام امامان معصوم، تکلیف آنها را در زمان غیبت روشن ساختهاند.
بنابراین درست است که برخی از آثار و فواید وجودی حجت خدا، مانند ولایت سیاسی و اداره امور جامعه، ولایتِ تشریع و تبیین حکم الله واقعی، بیان معنای دقیق آیات کتاب خدا و تفسیر و تأویل آنها و... به حضور عینی و ملموس او در جامعه بستگی دارد، ولی باید توجه داشت که سبب محرومیت جوامع انسانی از آثار و فواید یادشده، خود مردم بودهاند و اگر آنها در پی بهرهمند شدن از این آثار و فواید هستند، باید تلاش کنند که موانع غیبت برطرف و در ظهور آخرین حجت خدا تعجیل شود.
نظر شما