به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید مصباح عاملی در دومین نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از منظر مقام معظم رهبری» که به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حوزه علمیه خراسان و سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مهمترین و اساسی ترین مسئله در مبحث حقوق بشر را خواستگاه و منشأ حقوق بشر دانست و اظهار کرد: حقوق بشر باید تکلیف خود را با این خواستگاه روشن کند.
وی خواستگاه حقوق بشر را به دو بخش توحیدی و سکولار تقسیم کرد و گفت: یک طرف خواستگاه حقوق بشر از نگاه دین مبین اسلام است که نسبت به همه ادیان دیدگاه توحیدی و الهی دارد و در مقابل این حقوق بشر، حقوق بشر سکولار وجود دارد که این دو دیدگاه در ساختار و بنیان نسبت به یکدیگر دارای اختلافات عمیق و ریشهای هستند.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خواستگاه حقوق بشر به جامعه هویت، هدف، رویکرد، حرکت، امتیاز و دیدگاه میبخشد، عنوان کرد: حقوق بشری که خواستگاه آن دین مبین اسلام باشد، قطعا هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن بر مبنای توحید خواهد بود و همچنین حقوق بشری که مبنای آن بر اساس سکولار باشد، هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن براساس منفعت طلبی خواهد بود.
آیتالله عاملی اضافه کرد: قدرتهای شیطانی با فریب و نیرنگ از حقوق بشر سکولار، برای دستیابی به اهداف و منافع خود استفاده میکنند.
وی در بخش دیگر از سخنانش به چهار رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و افزود: نخستین رکن در حقوق بشر اسلامی جهانی بینی توحیدی است، یعنی اینکه خداوند را بر همه چیز حاکم و مقام همه انسانها را مساوی میداند.
این استاد حوزه علمیه هویت واحده را دومین رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی معرفی و بیان کرد: انسان از منظر دین مبین اسلام دارای هویت و جوهره واحد است، به این معنا که هیچ انسانی نسبت به دیگری از حق ویژهای برخوردار نیست و نتیجه منطقی حقوق بشر هم همین است.
آیتالله عاملی عنوان کرد: سومین رکن فطرت الهی است؛ بدین معنا که فطرت انسان از سرشت الهی است و حقوق بشری که برخاسته از توحید و فطرت الهی باشد بوی معنویت و انسانیت میدهد، لذا از نظر حقوق بشری اسلامی همه مساوی هستند و نقش واحدی را ایفا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه رکن چهارم حقوق بشری اسلامی خلقت هدفمند است، بیان کرد: هدف از آفرینش انسان عبادت و قرب به خداوند است، بنابراین خلقت انسان به این خاطر است که ابتدا نسبت به خداوند معرفت پیدا کند و سپس با کسب معرفت به سمت خداوند حرکت کند و پس از آن به کمال ابدی دست یابد.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: انسانی که از این چهار رکن برخوردار باشد از یک طرف همه انسانها را بنده خداوند و خداوند را متصل و متعلق به همه انسانها میداند و علاوه بر آن همه انسانها را وابسته به معبود میداند که نتیجه آن حقانیت است و با این دیدگاه زیاده خواهی را مجاز نمیداند و در برابر زیاده خواهی ایستادگی میکند، چرا که این شخص به دنبال ارزشهای متعالی و خلافت الهی و کرامت انسانی است.
نظر شما