به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین ضیاییمهر اظهار داشت: طبق برنامهریزی صورتگرفته از سوی مدیران کشوری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰ درصد سفرهای ریلی کشور در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ از ۲۸ شهر و مرکز استان سطح کشور به مسیر خراسان رضوی و مقصد مشهد اختصاص یافت و در این مدت بیش از ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار مسافر با ۱۴ هزار و ۲۹۴ رام قطار بهصورت ورودی و خروجی جابهجا شدند.
وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، ۹۵ درصد از قطارهای مسافری اعزامی از مبدأ مشهد بدون تأخیر اعزام شدند و ۵ درصد مابقی با کمترین تأخیر ممکن به سمت مقاصدشان حرکت کردند و متوسط میزان تأخیر از مبدأ مشهد به ازای هر قطار کمتر از ۳۰ ثانیه بوده است و در این رابطه کاهش ۳۰ درصدی تأخیر در مسیر قطارهای مسافری در حوزه ریلی راهآهن خراسان را به نسبت مدت مشابه سال قبل شاهد بودهایم.
مدیرکل راهآهن خراسان از کسب رتبه نخست استان در کشور در بحث جابهجایی مسافر در نیمه نخست امسال توسط راهآهن خراسان در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: در ۶ ماهه نخست امسال شاهد رشد ۱۶ درصدی جابهجایی مسافر از مبدأ مشهد و به مقصد مشهد به نسبت مدت مشابه سال قبل بودهایم.
ضیاییمهر با بیان اینکه رشد ۳ درصدی جابهجایی مسافر و زائر از طریق قطارهای حومهای مشهد–سرخس ۱و۲ و مشهد–آزادور و بالعکس را در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتهایم، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۱۳۵ هزار و ۴۴۱ نفر توسط این قطارها جابهجا شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.
وی تأکید کرد: میزان جابهجایی مسافران و زائران امام هشتم(ع) در شهرستانهای سرخس، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای و بخشها و توابع شهرستانهای مذکور از طریق ریلی و قطارهای حومهای در شهریور ماه امسال به تعداد ۲۵ هزار و ۷۰۷ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است و در حال حاضر قطار حومهای مسیر مشهد-سرخس بهصورت ۲ بار رفت و برگشت در شبانهروز در حال ارائه خدمت به مردم است.
ضیاییمهر با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۹۷ کاهش ۱۴ درصدی مدت زمان ماندگاری واگنهای CIS را در شبکه ریلی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتهایم، بیان کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه واگن، از طریق مرز بینالمللی سرخس وارد کشور شده و پس از تخلیه بار و یا بارگیری مجدد از این مرز خارج شدهاند که میانگین زمان ماندگاری آنها در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: سرمایهگذاریهای خوبی در بخش توسعه زیرساختها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقاء ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژیها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه بهویژه بندرعباس و همچنین راهاندازی قطارهای برنامهای و مستقیم ترانزیتی سرخس-بندرعباس و بالعکس، موجب کاهش میانگین زمان ماندگاری واگنهای CIS در ایران از ۲۱ روز به ۱۸ روز شده است.
مدیرکل راهآهن خراسان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از واگنهای ورودی و خروجی از مرز سرخس واگنهای لبه بلند بوده که عمدتاً حامل گوگرد ترانزیتی بوده و میانگین ماندگاری آن ۱۷ روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است، همچنین ۳۳ درصد هم مربوط به واگنهای مسقف بوده که میانگین مدت زمان ماندگاری آن ۲۰ روز است.
ضیاییمهر بهرهوری را یکی از مهمترین کلید واژههای مدیریت نوین دانست و گفت: از همین رو در چند سال اخیر افزایش بهرهوری یکی از مهمترین اهداف راهآهن جمهوری اسلامی ایران تعیین شده و لذا همواره به دنبال افزایش درآمد همراه با کاهش هزینهها در راستای افزایش بهرهوری هستیم تا کاهش ماندگاری واگنهای CIS در ایران را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای افزایش بهرهوری شاهد باشیم.
وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۳۲۲ هزار تن کالای صادراتی غیرنفتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است و این مهم در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال، توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و نیز توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی مورد توجه و اهمیت ویژه قرار گرفت.
مدیرکل راه آهن خراسان در رابطه با عمده کالاهای صادراتی استان در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ و مقاصد آنها، بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی حمل شده در این مدت، انواع سیمان با ۱۹۳ هزار تن بوده که ۶۰ درصد سهم کالاهای صادرای را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد رشد داشته است و پس از آن مصالح ساختمانی با ۴۵ هزار تن با ۱۴ درصد سهم و ۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و نیز سایر کالاهای صادراتی حمل شده همچون انواع مواد شیمیایی، مواد غذایی و غیره بوده و عمده مقاصد کالاهای صادراتی هم کشورهای ازبکستان با ۷۰ درصد، تاجیکستان با ۱۱ درصد و ترکمنستان با ۸ درصد سهم بوده است؛ در این مدت ۸۰ درصد از کالاهای صادراتی از مرز ریلی سرخس، از مبادی خراسان رضوی بارگیری گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل راهآهن خراسان با بیان اینکه فراهم نمودن شرایط فنی سیر واگنهای ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان یکی دیگر از اقدامات شاخص استان در حوزه ریلی در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ بوده است، خاطرنشان کرد: شرایط فنی سیر واگنهای با قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در راهآهنهای آسیای میانه با آمادهسازی تعداد ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض پس از عملیات بازسازی، تعمیر، تأمین و سرویس چرخ و محورها ظرف مدت ۲ ماه در سایت تعویض بوژی ایستگاه راهآهن سرخس تهیه و آماده به سرویس در شبکه ریلی ترکمنستان شده است تا در بخش ترانزیت و صادرات سیر نماید و مقرر گردیده که دو کشور نسبت به تأمین بوژیهای عریض (مجموعه چرخ و محور و آلات ناقله) مورد نیاز، جهت سیر ۳۰۰ دستگاه واگن لبه بلند راهآهن ایران در شبکه ریلی کشور ترکمنستان اقدام نمایند.
ضیاییمهر تصریح کرد: محمولات گوگرد بارگیری شده در کشور ترکمنستان تاکنون فقط با واگنهای متعلق به کشورهای CIS انجام میگرفت و از خاک ایران به مقصد بندرعباس ترانزیت میشد که با پیگیریهای به عمل آمده امکان استفاده از واگنهای لبه بلند ایرانی نیز بدین منظور مهیا شده که به دلیل عریض بودن خط آهن ترکمنستان بایستی واگنهای مذکور قبل از ورود به بوژی عریض مجهز شوند.
وی تأکید کرد: با توجه به سهم تأمین ۳۰۰ دستگاه بوژی عریض توسط راهآهن ایران، با تلاش مسئولان مربوطه عملیات بازسازی، تعمیر، تأمین قطعه، سرویس چرخ و محورها و فریمهای مذکور انجام و در فاز نخست تعداد ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض ظرف مدت ۲ ماه تهیه و آماده به سرویس شد که بدین ترتیب تاکنون نیمی از تعهد فوق انجام شده و تلاش و پیگیری جهت آمادهسازی مابقی بوژیها نیز ادامه دارد.
مدیرکل راه آهن خراسان با تأکید بر اینکه استفاده از واگنهای ایرانی جهت ترانزیت کالا ضمن کاهش تشریفات مبادله، حق استفاده واگن هم به نفع راهآهن ایران شده است، گفت: این اقدام صورت گرفته گامی مهم در راستای افزایش حمل و نقل بینالملل بهویژه در بخش ترانزیت و درآمد راهآهن و شرکتهای مالک واگن داخلی به شمار میرود؛ همچنین با توجه به بحث توسعه ورود واگنهای ایرانی به کشور ترکمنستان و سایر کشورهای CIS امکان صادرات داخلی و انتقال سایر بارهای تجاری و ترانزیتی از مسیر کشورمان فراهم میشود و این امر موجب افزایش درآمد و پویایی برای راهآهن و شرکتهای مالک واگن خواهد شد.
منبع:تسنیم
انتهای خبر/
نظر شما