به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، شعبانعلی خاوری اظهار کرد: حریم ۵۰۰ متری بالا دست پلها و ۱۰۰۰ متری پایین دست پلها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای است و درخصوص ساختوسازهایی که در دهانه پلها در طولهای بیش از این انجام میشود، دیگر سازمانهای مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پلها شوند.
وی تصریح کرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حریم پلها، گاهی یک پل که باید ۶۰ متر دهانه داشته باشد، با اشغال ۴۰ متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شکستگی و گودالهای عمیق صورت میگیرد و به پلها خسارات قابل توجهی وارد میشود.
وی افزود: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالا دست پلها، از بین بردن جنگلها که میتواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پلها، برداشتهای بیرویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی درخصوص نگهداری از پلها و کمبود نیروهای راهداری از جمله مهمترین عواملی است که در این خصوص اثرگذار است.
خاوری یادآور شد: در حال حاضر ۳۵۷ هزار پل بزرگ و کوچک در طول راههای کشور وجود دارد که ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش این پلهاست این امر مسئولیت نگهدرای از این سرمایه عظیم را برای سازمانها و ارگانهای دستاندرکار و مسئولان به ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی کشور و وقوع بحرانها پیش از پیش سنگین میکند.
وی با تاکید بر انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به ویژه پلها، اظهار کرد: این کار در اطلاع از وضعیت پلها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما