به گزارش قدس آنلاین ، کلانشهرهای کشور این روزها با معضل و مشکلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند؛ در واقع آلودگی هوا تبدیل به فصل مشترکی در میان تمامی کلانشهرهای ایران و جهان شده است.
عدم تعادل میان جمعیت و وسایل حمل و نقل عمومی؛ استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی و کمبود زیرساختهای جمل و نقل درون شهری از جمله عللی است که میتواند منجر به افزایش آلودگی هوا مشهد و ضریب آلایندهها را در شهری مانند مشهد گسترش دهد.
از سوی دیگر همچنان شاهد هستیم که استفاده از وسایل پاک حمل و نقل شهری مانند دوچرخه و یا موتورهای برقی همچنان در حاشیه است و نمونه آن را میتوانید در ایستگاههای دوچرخه مشهد شاهد باشید که همچنان خاک میخورد و گویا قرار نیست تغییر و تحولی اساسی در وضعیت آنها به وجود بیاید.
اما اینک شاهد هستیم که وسایل و تجهیزات مدرن نیز به کمک کاهش آلودگی هوا آمدهاند و استفاده از آنها میتواند در میان مدت و بلندمدت ضریب آلودگی هوا در شهری مانند مشهد را کاهش دهد.
اطلاع آنلاین از آلایندهها
خلیل الله کاظمی؛ معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این زمینه معتقد است: سامانهها و تجهیزات جدیدی که به مجموعه مدیریت شهری مشهد اضافه شده دارای این قابلیت است که به صورت آنلاین اطلاعات مربوط به آلایندهها و وضعیت آلودگی هوا را در اختیار شهروندان مشهدی قرار دهد و از این نظر گامی رو به جلو است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: همچنین درصدد هستیم با همکاری اداره کل هواشناسی استان نیز مدل پیشبینی آلودگی هوا را تدوین کنیم و این مهم نیز در دست تهیه است.
ثبت 158 روز سالم در تقویم مشهد
محمد پذیرا؛ مدیر محیط زیست شهرداری مشهد نیز در این زمینه میگوید: از ابتدای امسال، کیفیت هوای مشهد 158 روز سالم و 22 روز ناسالم برای گروههای حساس و سه روز هوای ناسالم برای تمامی افراد بوده است.
وی ادامه میدهد: برای کاهش آلودگی هوا در سطح شهر مشهد علاوه بر استفاده از تجهیزات جدید همچنان با گشتهای خودرویی خود در سطح شهر با خودروهای آلاینده به شدت برخورد میکنیم تا از این طریق حجم و میزان آلایندهها در سطح شهر مشهد کاهش پیدا کند.
تعیین تکلیف دوچرخهها؛ خواسته شهروندان
از سوی دیگر قطعا در کاهش میزان آلودگی هوا شهروندان نیز سهم مشخصی دارند اما آنها نیز دارای توقعاتی هستند. یک شهروند مشهدی در این زمینه میگوید: یکی از مسائلی که قطعا میتواند در کاهش آلودگی هوا در سطح شهر مشهد موثر باشد کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی است.
وی ادامه میدهد: مردم مشهد گرایش بالایی دارند که از خودروهای شخصی برای حمل و نقل استفاده کنند و باید این فرهنگ به نوعی تغییر کند و از سوی دیگر معتقدم کمبود زیرساختها نیز در این زمینه موثر است.
این شهروند مشهدی بیان میکند: سالهاست که وضعیت ایستگاههای دوچرخه در مشهد بلاتکلیف است و گویا قرار نیست وضعیت این ایستگاهها مشخص شود. این ایستگاهها تبدیل به دکورهایی برای زیبایی شهر شدهاند و البته باید عنوان کرد که دیگر آن زیبایی سابق را نیز ندارند.
منبع : تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما