به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، افرادی که علاقه زیادی به بازیهای ورزشی و مخصوصا فوتبال دارند، میدانند که نسخه جدید فیفا و PES تا چه حد بازیهای مهمی هستند؛ چرا که این بازیها معمولا به یک سرگرمی یک ساله برای طرفداران تبدیل میشوند و علاقهمندان، تا زمان انتشار نسخه جدید در حالتهای مختلف بازی درگیر مسابقات فوتبال مجازی میشوند. محبوبیت این بازیها به حدی است که امروزه مسابقات ورزشهای الکترونیکی مختلفی با محوریت بازیهای فوتبال برگزار میشود و بازیکنان حرفهای، در آنها برای کسب جوایز بسیار ارزشمند با یکدیگر رقابت میکنند. کمپانی الکترونیک آرتز، چند روز مانده به کنفرانس EA Play ۲۰۱۸، با انتشار کاور رسمی، بازی فیفا ۱۹ را معرفی کرد و پس از آن، در جریان کنفرانس هم شاهد تریلری از بازی بودیم که وجود رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا در این بازی را تایید کرد. اما جدا از این اطلاعات، سایت گیماسپات اخیرا شانس این را داشته تا از نزدیک بازی FIFA ۱۹ را تجربه کند و اطلاعاتی از تغییرات این نسخه در مقایسه با نسخههای قبلی به اشتراک گذاشته است که در ادامه، مروری به آنها خواهیم داشت.
سیستم جدید شوتزنی:
در فیفا ۱۹، شاهد تغییراتی در نحوه زدن شوت خواهیم بود؛ به این صورت که پس از زدن کلید شوت برای بار اول، باید یک بار هم زمانی که پای بازیکن در حال برخورد به توپ است، این کلید را فشار دهید. در صورتی که در این کار زمانبندی درستی داشته باشید، یک شوت با دقت بالا روانه دروازه خواهد شد، ولی در صورتی که زمانبندی شما اشتباه باشد، درصد به خطا رفتن شوت افزایش خواهد یافت. البته در فیفا ۱۸، دوبار زدن کلید شوت پشت سر هم باعث نواخته شدن شوت زمینی یا به اصطلاح خود بازی، Low Driven Shot میشد که با اضافه شدن سیستم جدید شوتزنی در فیفا ۱۹، برای زدن چنین شوتهای زمینی در این نسخه باید کلید R۱/RB را همزمان با زدن شوت نگه دارید.
سیستم جدید زدن ضربات دروازه:
تصور کنید که در حال بازی کردن فیفا با یکی از دوستانتان روی یک کنسول هستید و میخواهید یک ضربه دروازه بزنید. در این حالت، وقتی از دوربین پشت دروازهبان استفاده کنید، اگر بخواهید توپ را به مدافع نزدیک دروازهبان پاس بدهید، دوستتان متوجه تغییرات دوربین خواهد شد و میفهمد که شما قصد پاس دادن به کدام بازیکن را دارید و میتواند بازیکن مهاجم خودش را به وی نزدیک و کار را برای شما سخت کند. ولی در فیفا ۱۹، اگر شما جهت خاصی را انتخاب کنید، دیگر دوربین به آن سمت تغییر نمیکند و همیشه ثابت خواهد بود. در نتیجه دوستتان هم متوجه هدف پاس شما نخواهد شد. البته این ویژگی، آنطور که باید و شاید در بازیهای آنلاین یا برای افرادی که از دوربین پشت دروازهبان استفاده نمیکنند، بهدردبخور نیست.
نشانگر مربوط به بازیکن مدافع کنترلشده توسط هوش مصنوعی:
داشتن دقت بالا در زدن کلید شوت برای دومین بار، تاثیر زیادی روی گل شدن یا نشدن توپ خواهد داشت
در فیفا، شما میتوانید علاوه بر بازیکنی که در حال کنترل وی هستید، با نگه داشتن کلید R۱/RB، یک بازیکن دیگر را هم مسئول فشار آوردن به بازیکن مهاجم کنید که این بازیکن، توسط هوش مصنوعی کنترل میشود. حال در فیفا ۱۹، قرار است یک نشانگر کمرنگ روی سر این بازیکن ظاهر شود تا شما، متوجه شوید که با نگه داشتن کلید مذکور قرار است کدام بازیکن تیمتان، بازیکن حریف را تحت فشار قرار دهد. همچنین در صورتی که بخواهید با زدن کلید L۱/LB بازیکنتان را سوییچ کنید، به بازیکنی سوییچ خواهد شد که نشانگر کمرنگ روی سر وی باشد.
دستورات تاکتیکی جدید برای بازیکنان:
در فیفا ۱۸، اگر به قسمت دستورات تاکتیکی مربوط به بازیکنان (Player Instructions) بروید، برای مدافعین کناری فقط میتوانید از بین گزینههای اضافه شدن به حمله، ماندن در دفاع و حالت متعادل، یکی را انتخاب کنید. ولی در فیفا ۱۹ قرار است این مدافعین کناری یک دستور تاکتیکی قابل انتخاب دیگر هم داشته باشند که از طریق آن، میتوانید از آنها بخواهید که یا به عنوان وینگر و از کنارهها به حمله اضافه شوند یا اینکه در هنگام حمله تیم، به سمت مرکز زمین بروند و از این طریق به تیم کمک کنند.
اما دستورات تاکتیکی جدید فقط محدود به مدافعین کناری نمیشود و در فیفا ۱۹، همچنین میتوانید به هافبکهای وسط تیمتان بگویید که در هنگام دفاع، مرکز زمین را پوشش بدهند یا اینکه مراقب کنارههای زمین باشند.
تغییرات در مینی مپ:
یکی از موارد آزاردهنده در فیفا ۱۸ که مخصوصا گاهی در رقابتهای آنلاین حسابی دردسرساز میشود، مربوط به گاهی تقریبا همرنگ بودن نماد بازیکنان در مینی مپ پایین صفحه است که باعث میشود تشخیص دادن بازیکنان خودی از رقیب کاری سخت یا حتی غیرممکن شود. اما این مشکل در فیفا ۱۹ بهکلی رفع خواهد شد؛ چرا که در این نسخه، بازیکنان یک تیم در مینی مپ یا همان رادار، نمادهای مثلثی شکل خواهند داشت و بازیکنان تیم دیگر هم نمادهای دایرهای تا تشخیص آنها از هم کار بسیار راحتی باشد.
امکان چیدن تاکتیکهای مختلف بر اساس شرایط بازی:
فیفا ۱۹ علاوه بر اضافه کردن دستورات تاکتیکی مربوط به بازیکنان، قرار است از حیث چینش تاکتیکهای کلی تیمی هم ویژگیهای جدیدی داشته باشد. برای مثال در این نسخه قادر خواهید بود پیش از شروع بازی، چند نوع تاکتیک و سیستم بازی را بسته به شرایط مسابقه آماده کنید. فرضا سیستمی برای وقتی که ۱-۰ عقب هستید در نظر بگیرید که در آن، مدافعین کناری هم به حمله اضافه میشوند و کلا تیمتان آرایشی هجومی پیدا میکند. یا حالت دیگری را برای وقتی که از حریف جلو هستید در نظر بگیرید و سپس در بازی، بهسادگی با استفاده از کلیدهای جهت، بین این تاکتیکها سوییچ کنید. البته اضافه شدن این ویژگی به بازی، بدین معنی است که دیگر خبری از گزینههای پیش فرض Park the Bus و All Out Attack نخواهد بود که طرفداران مسابقات آنلاین و مخصوصا بخش آلتیمیت تیم، میدانند که خبر خوبی است!
تیم گزارشگری جدید مخصوص لیگ قهرمانان اروپا:
الکترونیک آرتز قصد دارد مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به بهترین و واقعگرایانهترین شکل ممکن به تصویر بکشد
با اینکه مارتین تایلر و الن اسمیت کماکان گزارشگرهای اصلی بازی هستند، اما EA برای مسابقات لیگ قهرمانان اروپا دو گزارشگر جدید در نظر گرفته است؛ دِرِک ری و لی دیکسون که قرار است مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را در بازی گزارش کنند.
لیگ اروپا:
با اینکه در تریلر معرفی بازی، تمرکز بیشتر روی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بود ولی مسابقات لیگ اروپا هم در بازی وجود خواهند داشت و از آنجایی که شاهد تیمهای بزرگی در این مسابقات هستیم، قطعا این ویژگی هم جذابیت خودش را خواهد داشت.
امکان شخصیسازی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا:
با اینکه مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را در بخشهای مختلف فیفا ۱۹ از حالت داستانی گرفته تا بخش آلتیمیت تیم مشاهده خواهیم کرد، ولی این مسابقات قرار است یک قسمت کاملا مستقل و مجزا هم در بازی داشته باشند. در این قسمت، بازیکنان این امکان را خواهند داشت تا چینش تیمها را به صورت دلخواه تغییر بدهند و تیمهایی را که به صورت رسمی در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا حضور ندارند، به شکل دستی وارد این رقابتها کنند.
سبکهای دفاعی جدید:
در فیفا ۱۹ میتوانید سبک دفاع کردن تیمتان را از بین گزینههای مختلف انتخاب کنید. برای مثال، میتوانید انتخاب کنید که بازیکنان بلافاصله پس از از دست دادن توپ، به سمت بازیکن صاحب توپ بروند و او را تحت فشار قرار دهند. یا حتی میتوانید این گزینه را انتخاب کنید که تیمتان، مالکیت توپ را به حریف بدهد و در زمین خودتان از دروازه دفاع کنید. صد البته یک حالت متعادل هم وجود دارد که ترکیبی از سایر حالتها است. این گزینهها به شما اجازه خواهند داد تا به سبک دلخواه خودتان در بازی دفاع کنید.
ضربات کرنر طبیعیتر:
روشهای رسیدن به گل در نسخه جدید فیفا متنوعتر شدهاند و این، باعث خواهد شد تا شاهد تنوع بالاتر سبک بازی بین گیمرها باشیم
از این پس بازیکنان تیم شما در ضربات کرنر، رفتارهای واقعگرایانهتری از خود نشان میدهند. این مساله را در میتوان در جایگیریها و همچنین نحوه پریدن آنها برای زدن ضربات سر مشاهده کرد که باعث میشود شانس بازیکنان برای به ثمر رساندن گل از طریق ضربات کرنر بیشتر شود.
عمق تاکتیکی بیشتر:
در کل در فیفا ۱۹، گزینههای گستردهتری برای تعیین تاکتیک و سبک بازی تیمتان خواهید داشت. علاوه بر مواردی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، در فیفا ۱۹ این امکان را خواهید داشت تا تعداد بازیکنانی را که هنگام ضربات کرنر به محوطه جریمه حریف میروند مشخص کنید یا حتی به صورت دقیق تعیین کنید که چند بازیکن در کارهای هجومی شرکت داشته باشند.
پاسهای عمقی تاثیرگذارتر:
یکی از مواردی که الکترونیک آرتز قصد بهبود آن را در فیفا ۱۹ دارد، سیستم پاس کاری است. بنا به تجربهای که سایت گیماسپات داشته، پاسها در کل در فیفا ۱۹ طبیعیتر و بهتر از قبل هستند، ولی در عین حال، این مساله در رابطه با پاسهای عمقی حتی نمود بیشتری هم دارد و اگر تا زمان انتشار نسخه اصلی الکترونیک آرتز تغییراتی در این پاسها اعمال نکند، پاسهای عمقی یکی از اصلیترین روشهای گلزنی در بازی خواهند بود؛ چرا که به گفته نویسنده گیماسپات، این نوع پاسها کمی بیش از حد قوی هستند.
سیستم کنترل توپ بهتر:
یکی دیگر از تغییرات فیفا ۱۹، سیستم کنترل توپ بهتر در بازی است. این مساله در جنبههای مختلف گیمپلی تاثیرگذار است و مثلا، یک جنبه آن کنترل بهتر توپ در زمانی است که بازیکن، پاس را دریافت میکند. در فیفا ۱۹ بازیکنان به شکلی طبیعیتر از قبل، با قسمتهای مختلف بدنشان ممکن است توپ دریافتی را کنترل کنند و این مساله علاوه بر اینکه جنبه بصری بهتری به بازی میدهد، باعث میشود تا کنترل توپ و بلافاصله حرکت کردن با آن هم راحتتر از قبل شود. علاوه بر این، چنین کنترل بهتری روی توپ در مواردی مثل دریبلها هم وجود دارد و شما حتی پیش از دریافت پاسی که بازیکن همتیمی ارسال کرده است، میتوانید جوری شبیهسازی کنید که انگار قصد حرکت در مثلا سمت راست را دارید، ولی توپ را به سمت چپ کنترل کنید و بدین شکل، بازیکن مدافع را بهسادگی فریب بدهید.
واضحتر بودن تاثیر دستورات تاکتیکی در بازی:
در مجموع بازی عمق تاکتیکی بیشتری خواهد داشت و قادر خواهید بود آنچه را که در ذهن دارید، راحتتر در بازی اعمال کنید
در فیفا ۱۸ و نسخههای قبلی مجموعه، یک سری تاکتیکهای پیشفرض وجود دارند که با استفاده از کلیدهای جهت میتوان آنها را استفاده کرد؛ تاکتیکهایی مثل اضافه شدن مدافعین به حمله یا تغییر دادن محل وینگرها با یکدیگر که باعث میشود مثلا وینگر راست به سمت چپ برود و برعکس. با این حال در نسخههای پیش از فیفا ۱۹، هرگز مشخص نبود که این دستورات واقعا اعمال شدهاند یا مثلا موقتی هستند یا تا پایان بازی پابرجا خواهند بود. با این حال در فیفا ۱۹، قرار است این دستورات به شکلی طبیعیتر در بازی اعمال شوند و پس از انتخاب تاکتیکی، به شکلی واضح متوجه خواهید شد که دستور تاکتیکی شما در زمین اجرا میشود.
فیفا ۱۹ طبیعتا یک سری تغییرات و بهبودهای دیگر هم خواهد داشت که قطعا تا زمان انتشار بازی، الکترونیک آرتز اطلاعات بیشتری از آنها منتشر میکند. نظرات خود را در مورد موارد ذکرشده توسط گیماسپات با زومجی به اشتراک بگذارید.
منبع: زومجی
انتهای پیام/
نظر شما