به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سخنرانی، سخنوری، کنفرانس، صحبت کردن برای جمعی از مردم و ... این موارد شاید در گوشه ذهن برخی از افراد استرس زا باشد و آنها را آزار دهد، اما سوالی که در این بین مطرح میشود این است که برای داشتن یک سخنرانی خوب و جذاب باید چه ویژگیهایی داشته باشیم و چه نکاتی را رعایت کنیم که ما قصد داریم تا امروز آن را برای شما شرح دهیم، پس پیش به سوی موفقیت در سخنرانی!
چطور میتوانیم سخنرانی جذابی ارائه دهیم؟
امروز قصد داریم چند استراتژی را با هم مرور کنیم که میتوانند شما را به سخنگویی جذاب، با قدرت متقاعدسازی بالا تبدیل کنند.
- چرا جلبکردن توجه مخاطب این قدر مهم است؟
- آیا کسی را یادتان میآید که در گذشته با او صحبت کرده باشید و خیلی مجذوبتان کرده باشد؟
- احتمالا گفتوگویی که داشتید حسابی پویا و حاوی اطلاعات مفید بود، نه؟
وقتی در جلب توجه مخاطب خود موفق هستید که به علایقشان تَلنگر بزنید و راهی به دل و ذهنشان پیدا کنید تا توسط حرفهایتان مسحور شوند. مهمتر اینکه وقتی نوبت صحبت کردن آنها شد، باید تمام توجهتان را به صحبتهایشان، معطوف کنید. علاقه نشاندادن به شنیدنِ حرفهای طرف مقابل، راه سودمندی برای ایجاد اعتماد است.
توانایی جلبکردن توجه دیگران هنگام صحبت با آنها، منافع زیادی به همراه دارد و کمک میکند تا در جلسات، مذاکره و یا مصاحبههای کاری ارتباط موثر برقرار کنید. با کسب مهارت در این زمینه، متقاعد کردن دیگران برای فهم منظور شما بسیار راحتتر خواهد بود. جذاب صحبت کردن، اعتبارتان را بالا میبرد و درهای پیشرفت شغلی را به رویتان میگشاید.
چگونه جذابتر حرف بزنیم؟
به کمک این تکنیکها میتوانید در گفتگوهای دونفره، جذابتر حرف بزنید.
۱. از زبان بدن طوری استفاده کنید که حس مثبتی بدهد
تصور کنید کسی جلویتان نشسته که به سختی حاضر است در چشمهای شما نگاه کند. شانههایش افتاده و پشتش خمیده است، هیچ احساساتی در صورتش دیده نمیشود و یکنواختی از صدایش میبارد. حتی اگر موضوع صحبتش هم جذاب باشد، ظاهرش طوری نشان میدهد که حرف مهمی نمیزند. آنوقت، چه انتظاری از شما میرود که به حرفهایش توجه کنید؟
زبان بدن شما خیلی بیشتر از کلماتتان با مخاطب حرف میزند. برای همین است که مطمئن به نظر رسیدن، علاقهمند جلوهکردن و مشتاقبودن در گفتگوها تا حد زیادی اهمیت دارد. اولین چیزهایی که توجه مخاطبتان را به خود جلب میکند، مدل ایستادن، حالتهای چهره، تُن صدا، ژستها و حرکات اعضای بدنتان است. با صاف ایستادن به شنونده صحبتهایتان نشان دهید که اعتماد به نفس دارید. در چشمهایش نگاه کنید (ارتباط چشمی برقرار کنید)، لبخند زدن را فراموش نکنید و هنگام حرفزدن از حرکات دست بهطور هدفمند و سنجیده استفاده کنید.
۲. داستان تعریف کنید
آخرین باری را که مجذوب داستانی مسحورکننده شده بودید یادتان میآید؟ شاید رمان یا فیلمی بوده که نمیتوانستید دست از خواندن یا دیدن آن بردارید. شاید هم ماجرایی بوده که کسی برایتان تعریف کرده است. داستان تعریفکردن برای مسحورکردنِ علاقه و تخیل افراد، حسابی مؤثر است. میتوانید برای شرحدادن این که چه کسی هستید و چرا اینجایید از آن استفاده کنید. میتوانید به کمک قصهها و ماجراها آموزش بدهید، ایجاد انگیزه کنید، رؤیایی را توصیف کنید یا همدلی نشان بدهید.
داستانتان را با موضوعی شروع کنید که برای طرف مقابل چیزی را تداعی کند. بعد مطمئن شوید که گره و ماجرایی در داستانتان هست، مثلا یک مناقشه یا تَقلا برای هدفی مهم. سرانجام به یک پایان خوب نیاز دارید، پایانی که نتیجه ماجرا را واضح و مشخص بیان کند. وقتی ماجرا را تعریف میکنید، کاری کنید که شنوندهتان بتواند داستان را تجربه کند. جزئیات و ریزهکاریهایی به کار ببرید که همه پنجحس او را درگیر کند و به کمک زبان بدن و حرکات متناسب، تمام حواسش را جمع خودتان کنید.
میتوانید از استعارهها هم استفاده کنید تا بر مطلب، صحه بگذارید و موضوع بهتر برای مخاطبتان جا بیفتد. استعارهها به روایتتان جان میبخشند و به شنونده فرصت میدهند تا در ذهنش حرفتان را تفسیر کند. بخصوص اگر سعی میکنید مفاهیم پیچیدهای را توضیح بدهید، استعارهها میتوانند فهم قضیه را بسیار راحتتر کنند.
۳. کلمات را واضح تلفظ کنید
اگر مخاطبتان نتواند بفهمد که چه میگویید، فوری حوصلهاش سر میرود. جویده صحبتکردن، تندتند حرف زدن یا بیش از حد، کُند صحبتکردن، همگی جلوی ارتباطی را که میخواهید ایجاد کنید، میگیرد.
یک راه خوب برای بهتر کردن تلفظتان این است که جلوی آینه تمرین کنید. وقتی این کار را میکنید خوب به صورتتان دقت کنید. اگر واضح صحبت کنید لبها، فَک و زبانتان، همه باید در حال حرکت باشند. میتوانید پنج دقیقه در روز وقت بگذارید تا از روی کتابی با صدای بلند بخوانید یا چند جمله سخت و چالشبرانگیز را جلوی آینه تکرار کنید.
مثلا جملاتی که در بچگی سعی میکردیم سه بار پشت سر هم تندتند تکرار کنیم:
- یه یویوی یه یورویی؛
- لای رولت رنده لیمو رفته؛
- چیپس چسب سوسک؛
- چه ژست زشتی؛
- گلر برزیل لورل بود؛
- سه سیر، سرشیر سه شیشه شیر؛
۴. از سکوت به نفع خودتان استفاده کنید
سکوت پیامهای ناگفته بسیاری را منتقل میکند. معنای سکوت میتواند بسته به زمان، محتوا و زبان بدنی که استفاده میکنید، متفاوت باشد.
اگر کسی مدام حرف بزند و یک لحظه هم سکوت نکند، چه حسی به شما دست میدهد؟ بعضی آدمها هستند که حتی اگر ندانند چه بگویند، باز هم یک سری کلمه مثل «اممم»، «میدونی» و «خووب…» دارند که یک جوری بالاخره وقفهها را پر کنند. این بیوقفه، حرفزدن میتواند نشانه نامنظمبودن افکار یا سطحی بودن حرفهایشان باشد. اما چند درنگ حسابشده بر مخاطب تأثیر میگذارد و فکرتان را بهتر منتقل میکند. سکوت شما فرصتی در اختیار شنوندگانتان میگذارد تا بتوانند حرفهایتان را هضم کنند و به عقیدهشان در باب ایده شما شکل بدهند. وقفههای کوتاه، سرعت مکالمه را کنترل میکنند.
بلندخواندن از روی کتاب اینجا هم به کارتان میآید. در حین خواندن میتوانید جا دادن وقفهها در بین جملات و واژهها را تمرین کنید. شمرده شمرده، نفس بکشید و عبارات کوتاه به کار ببرید. به جای اینکه، یک جمله بلند را یکنفس تا آخر بخوانید، ببینید کجای جمله درنگکردن معنا دارد و آنجا وقفهای بدهید.
۵. بر اعصابتان مسلط باشید
بیشتر وقتها اضطراب درون انسان بهگونهای، خودش را در بیرون هم نشان میدهد. ممکن است صدایتان بلرزد یا کلا درنیاید. شاید دستهایتان شروع کنند به لرزیدن، سراسیمه به نظر برسید و یا خیلی تندتر از معمول حرف بزنید، چون بدجوری استرس دارید یا نفس کم آوردهاید. این نشانههای بدیهیِ اضطراب، بر نحوه برقراری ارتباطتان تأثیر دارند و در شکلگیریِ آن، مشکل ایجاد میکنند.
چند کار هست که کمک میکنند بر اعصاب خود مسلط شوید. قبل از هر چیز چند نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید. سپس، از تکنیکهای ریلکسیشن مثل تمرکز کردن و تجسم استفاده کنید تا آرامش خود را بهدست بیاورید.
یک راه دیگر این است که لبخند بزنید و به چشمهای طرف مقابلتان نگاه کنید. مهم نیست او چه کسی است، همکار تازه وارد، مشتریِ بالقوه یا مصاحبهگر. یادتان بیاورید که این فرد هم کسی است مثل شما. تمرکز خود را روی این بگذارید که یک گفتگوی غیرتصنعی و خالصانه ایجاد کنید. با یادآوری مداوم حرفهایی که قرار است بگویید، حواس خودتان را پرت نکنید.
۶. جذبه داشته باشید
افراد کاریزماتیک جسور و جذابند، الهامبخش و صمیمیاند و بهخاطر همینها دیگران دوست دارند به حرف هایشان گوش بدهند.
برای اینکه جذبهتان را افزایش دهید، به طرف مقابلتان توجه کنید. این توجه است که به شما «وقار» میدهد. این یعنی دو جفت گوشِ دیگر هم قرض کنید و تماموکمال، حواستان پیش طرف مقابلتان باشد. برقراری ارتباط، مثل یک خیابان دوطرفه است؛ نمیشود فقط حرف بزنید، گوشکردن هم یک بخش کار است و اتفاقا بخش مهمی از کار هم به حساب میآید. پس فعالانه گوش دادن را تمرین کنید و مهارتتان را افزایش دهید.
قدم بعدی، تمرین خودآگاهی و کارکردن روی هوش هیجانی است. این دو ویژگی کمک میکنند تا به هیجاناتی که تجربه میکنید، توجه داشته باشید و درک کنید که چگونه این عواطف بر اطرافیانتان تأثیر میگذارند.
سرانجام اینکه هنگام گفتگو با دیگران، از همدلی استفاده کنید. همدلی کمک میکند تا از دید متفاوتی موقعیت را ببینید. گوشکردن مهم است، اما تلاش برای فهم دیدگاه مخاطبتان هم ضروری است. خالصانه به همصحبتتان، زندگی و تجاربش علاقه نشان بدهید.
۷. اطلاعات موثق بدهید
اگر میخواهید وقتی حرف میزنید دیگران به شما توجه کنند، باید حرفتان برای آنها باورکردنی باشد. این یعنی باید از استراتژیهای درستی برای جمعآوری اطلاعات استفاده کنید تا دادههایی که بهعنوان پشتوانه حرفتان میآورید، قوی و قابل اعتماد باشند. هرجا که ممکن است، آمارهای متناسب با موضوع، صادقانه و بررسیشده ارائه کنید تا حرفتان معتبرتر باشد. آمارِ درست، باعث افزایش قدرت استدلال شما و جلب اعتماد مخاطب میشود.
۸. شنیده شوید
تصور کنید در جلسهای هستید که وقتی کسی حرف میزند، هیچکس ساکت نیست و همه در حال صحبتاند. حالا اگر شما حرف مهمی برای گفتن داشته باشید، چطور باید مردم را وادار به شنیدن کنید؟
در درجه اول، اگر همه نشستهاند، شما بلند شوید. این حرکت فیزیکی به حاضران نشان میدهد که شما حرفی برای گفتن دارید. راه دیگر این است که اول حرفهای نفر قبلی را خلاصه کنید. با این کار خودتان را در بحث جا میدهید و نفر قبلی هم میفهمد که شما به حرفهایش گوش دادهاید و بالاخره اینکه خلاصه کردن ایدههای قبلی، مقدمهای دستتان میدهد تا به کمک آن، طرحِ ایدههای خودتان را شروع کنید.
راهکارهایی که در این مقاله گفته شد، به شما کمک میکند، چه در سخنرانیهای کاریتان و چه در مصاحبههای شغلی که در پیش رو دارید، جذابتر باشید و به آنچه میخواهید، راحتتر برسید.
جذابیت سخنرانی در چیست؟
وقتی صحبت از مهارت سخنرانی به میان میآید بدون شک یکی از اصلیترین مهارتها، مهارت ایجاد جذابیت سخنرانی است. منظور ما از جذابیت سخنرانی این است که کاری کنیم تا مخاطبان سراسر صحبت ما را با علاقه گوش کنند و نه تنها برای تمام شدن برنامه لحظه شماری نکنند، بلکه اصلاً متوجه تمام شدن زمان کلاس نیز نشوند!
برای ایجاد جذابیت در سخنرانی باید از سه مهارت زیر استفاده کنیم و آنها را در صحبت خود به کار ببریم:
- مهارت داشتن هیجان در سخنرانی
- مهارت داستان گویی در سخنرانی
- مهارت کاربردی ساختن موضوع سخنرانی
مهارت داشتن هیجان در سخنرانی
اگر ما یک سخنرانی داشته باشیم که از ابتدا تا انتها سخنران شروع کند با انرژی خیلی خیلی زیاد و تن صدای خیلی خیلی بلند صحبت بکند، بعد از یک مدت حتی این انرژی و تن صدای بلند، ما را هم خسته میکند و گاهی اوقات لازم است که همان سخنران سرعت خودش را کم بکند، مکث کند و یک مقدار آرام صحبت کند؛ بنابراین بسیار ضروری است که هیجان سخنران در صحبت بالا باشد تا جذابیت سخنرانی بیشتر بشود.
همین فراز و فرودها هستند که میتوانند سخنرانی ما را زیبا کنند و اگر ما همیشه با یک ریتم، با یک تن، با یک سرعت، همه چیز را بیان کنیم مطمئناً خیلی خیلی خسته کننده خواهیم بود.
اگر همه چیز به صورت یکنواخت باشد، حتی اگر در بالاترین سرعت، با بیشترین هیجان هم که باشد بعد از یک مدتی تکراری میشود و این هنر ماست که سعی کنیم دورههای متناوبی را درنظر بگیریم که بتوانیم هم خیلی آرام و با آرامش صحبت کنیم و هم گاهی اوقات هیجان خیلی خیلی بالایی داشته باشیم.
داشتن هیجان یکی از مهارتهای سخنرانی است که باعث میشود در طول صحبت توجه مخاطب جلب شود و این توجه تا پایان حفظ شود. چون در صورتی که این هیجان در تمام صحبت نباشد، پس از مدتی به دلیل یکنواختی، مخاطب مجدداً دچار حواس پرتی خواهد شد و دیگر به ما توجه نخواهد کرد و البته باز هم دقت کنید هیجان زیاد نیز ممکن است باعث عدم توجه مخاطب شود و چون این هیجان زیاد را دوست ندارد، صحبتهای سخنران را فیلتر کرده و توجهی نمیکند.
پس در طول صحبت دقت کنیم با ایجاد هیجان در حدی که مخاطب را جذب صحبت کنیم به جذابیت صحبت خود کمک کنیم.
البته مقوله هیجان برای ایجاد جذابیت در سخنرانی را نیز میتوان به گونهای دیگر نیز نگاه کرد. داشتن هیجان به معنی شور و اشتیاق (passion) میتواند یک کلید ضروری برای سخنرانی باشد.
مهارت داستان گویی در سخنرانی
یکی از مهمترین مهارتها در سخنرانی، مهارت داستان گویی و قصهپردازیست.
به قدری این موضوع در سخنرانی اهمیت دارد که کارگاهها و دورههایی در سراسر جهان برای آموزش مهارت قصهگویی برگزار میشود تا افراد با اصول و تکنیکهای آن آشنا شده و در صحبتهای خود از این مهارت استفاده کنند.
در تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شده بود، از سخنرانی که دانشجویان دانشگاه ایراد کرده بودند، مطالبی که در ذهن مخاطبان باقی مانده بود ۶۵درصد موضوعاتی بودند که با داستان همراه بود و فقط ۵درصد آمار و ارقام در ذهن مخاطب مانده بود. از همین تحقیق میتوان به اهمیت داستانپردازی در سخنرانی پی برد.
داستان به ایجاد هیجان در سخنرانی نیز کمک کرده و صحبت را از یکنواختی خارج میکند و باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد. هرچه داستان با جزئیات بیشتری مطرح شود، اثرپذیری و ماندگاری بیشتر خواهد داشت.
باید داستانهای مرتبط با موضوع صحبت را پیدا کرده و در سخنرانی از آنها استفاده کنیم. شروع صحبت با یک داستان میتواند از همان ابتدا توجه مخاطب را به ما جلب کند و باعث جذابیت بیشتر صحبت شود.
حتماً قبل از سخنرانی داستان مورد نظر خود را تمرین کنید تا نکات مهمی که در داستان مورد نظر شماست را بتوانید با تسلط و دقت بیشتری بیان کنید.
به خاطر داشته باشید که حتی در سخنرانیهای علمی و آموزشی نیز میتوان از داستان استفاده کرد و مطمئناً تأثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.
مهارت کاربردی ساختن موضوع سخنرانی
یکی از مهمترین مهارتهای سخنرانی، کاربردی کردن موضوع است. تصور کنید سخنرانی را که پر از مطالب علمی و بهروز و اصطلاحات مشکل علمی است، در نهایت مخاطب با این همه مطالب نمیتواند ارتباطی برقرار کند و در آخر اگر هم چیزی به یادش مانده باشد یک مشت اصطلاحات خواهد بود که هیچ وقت استفادهای نکرده است و شاید از شرکت در چنین سخنرانی پشیمان نیز شده باشد.
مطالب سخنرانی باید به گونهای تهیه گردند که مخاطب در انتها بتواند از صحبتهای ارائه شده نتیجهای بگیرد و آنها را به صورت عملی در کار، زندگی، تحصیل و... پیادهسازی کند.
بهترین روش کاربری سازی سخنرانی روش Call To Action است. در این روش سخنران در انتهای صحبت، دقیقاً کاری را که مخاطب باید انجام دهد را به طور واضح بیان میکند و او را به اقدام عملی دعوت میکند.
اغلب سخنرانیهایی که دعوت به اقدام واضح ندارند، به زودی فراموش خواهند شد و مخاطب احساس خواهد کرد که چیزی از صحبت مفید نبوده است.
در کاربردی سازی سعی کنید از گفتن کلمات انتزاعی و دور از ذهن خودداری کنید و از کلمات مملموس و واضح استفاده کنید تا دقیقاً مشخص باشد منظور شما چیست.
پس برای ایجاد جذابیت در صحبت خود حتماً به کاربردی سازی موضوع دقت کنید و مخاطب را در نحوه و روش استفاده عملی از صحبت، راهنمایی کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
نظر شما