به گزارش قدس آنلاین، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی امور اداری و استخدامی و مباحث برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است.
از سوی دیگر قانون برنامه ششم هم در ماده ۲۸ مقرر کرده که دولت در حدود اعتبارات هزینهای نسبت به تعیین ضریب، حقوق کارکنان دولت را تغییر میدهد این یعنی تعیین ضریب حقوق هم بهعهده دولت است در این ارتباط دولت در حد کلان؛ هزینههای پرسنلی را تعیین و آنچه برای کارکنان، بازنشستگان باید اعمال شود تقدیم مجلس میکند.
پورمحمدی تصریح کرد: دولت برای رعایت عدالت، کلاً پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی هزینههای پرسنلی اعم از کارمندان و بازنشستگان را انجام داد این ایراد اول یعنی شکلی بود اگرچه قانون برنامه گفته تعیین ضریب حقوق بهعهده دولت است و مصوب شدن آن خلاف قانون بوده باز هم مصوب شد.
او خاطرنشان کرد: ایرادات اصلی و حقیقی این است که آنچه برخی نمایندگان بیان میکنند با کسی که حقوق ۲۰میلیونی میگیرد، حداقل و حداکثر حقوق تفاوتش ۷ برابر است، یعنی امسال حداقل حقوق یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و حداکثر حدود هشت میلیون تومان بوده است بنابراین این باقی ارقام دقیق نیستند دولت برای رعایت عدالت رقم قابل توجهی برای همسانسازی حقوق بازنشستگان تخصیص داد، دوم، برای کسانی که حقوق کمی میگیرند مالیات صفر شد و برای آنها که حقوق بالا میگرفتند مالیات را تا ۳۵ درصد بالا برد به این ترتیب عدالت از طریق مالیات محقق میشود.
به این ترتیب اگر تعیین ضریب در دولت انجام گیرد، آنهایی که حقوق کمتر میگیرند چهبسا افزایش حقوق بیشتری شاملشان شود و در عین حال اثرات منفی هم روی بازار کار، صندوقها، تولید و تأمین اجتماعی هم نخواهد بود.
آنچه در مجلس تصویب شد نه پشتوانه کارشناسی از سوی سازمان برنامه و بودجه دارد و نه پشتوانه کارشناسی از سوی مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، و این امری طبیعی است زیرا منابع آن هم در بودجه مشخص نیست.
او گفت: اگر دولت بخواهد چنین مصوبهای را اجرا کند شاکله بودجه بههم میریزد و حق قشر ضعیف هم که امکان پرداخت بیشتر برایشان وجود داشت تضییع میشود.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما