به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا حیدری اظهار کرد :ما با یک معضل بزرگ در حوزه خودرو درگیر بودیم و آن وجود سایتهای متعدد مجازی بود که به گونهای بازار موازی درست کرده بودند.
وی افزود: در روزهای اخیر با عدم قیمتگذاری در سایتها بازار خودرو تا حدودی ثبات پیدا کرده و از هیجان و تشنج بازار کاسته شده اما هنوز مقداری زمان میخواهد تا به ثبات محکمتری برسیم و در آینده قطعا قیمتها واقعیتر خواهد شد و مطمئن هستم ثبات کامل به بازار برخواهد گشت.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو مشهد بیان کرد: به نظر میرسد از قیمتها کاسته میشود ولی نه در حدی که کاملا به قیمت گذشته خود برگردد اما قیمتهای کاذبی که در رقابت ایجاد شده بود برطرف خواهد شد و از قیمتها کمی کاسته میشود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مدت که سایتهای مجازی با قیمتگذاری فعال بودند، واحدهای صنفی مجاز و مصرف کنندگان سردرگم شده بودند و افراد درستی و نادرستی قیمتها را نمیتوانستند تشخیص دهند و قیمتها کاذب و غیرواقعی گذاشته میشد و مردم نیز یقینا به طرفی که سوددهی بیشتری بدهد حرکت میکردند؛ زیرا فضا در داخل سایت رقابتی بود و مردم خود به خود جذب آن شده بودند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد بیان کرد: به دلیل اینکه خودرو یک کالای تخصصی و سرمایهای است، قیمت مجازی بر روی خودرو به خصوص خودرو دست دوم نمیتوان گذاشت، تا خودرو رؤیت و دیده نشود نمیتوان قیمتگذاری کرد و ممکن است خودروهای یک مدل در کنار هم اختلاف قیمت داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه میزان رنگ، مصرف لاستیک، داخل کابین ماشین همه در قیمتگذاری تاثیر دارد، افزود: قطعا نمیتوان بدون دیدن بر خودرو قیمت گذاشت و صرف گفتن چند آیتم در فضای مجازی قیمت واقعی دانسته نمیشود و حتما باید بازدید شود تا قیمت گذاری شود.
حیدری با بیان اینکه یک عده در فضای مجازی بازار را با قیمتهای کاذب منحرف میکردند، گفت: افرادی سودجو و فرصت طلب امیال خود را در این فضا پیاده میکردند و این افراد در انتظار چنین موقعیتهایی هستند تا حداکثر استفاده را ببرند و مردم هم در موج این افراد قرار میگرفتند و به تبع آنها بدون اینکه متوجه جریان شوند وارد این قضیه میشدند و یک رقابت تقریبا موازی با بازار پیدا میکردند و قیمتها غیر واقعی بالا میرفت.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو مشهد عنوان کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر با این مسئله برخورد شد، این کار باعث میشود در آینده مردم به سمت واحدهای صنفی مجاز و متخصص هدایت شوند؛ زیرا در سایتها هیچ گونه متولی نظارت کننده وجود ندارد و کلاه برداریهای بزرگی رخ میدهد، ولی واحدهای صنفی مجاز قابل نظارت و پیگیری است و مردم تکلیفشان مشخص میشود، در هر صورت با عدم قیمت گذاری در سایتهای مجازی بسیاری از مسائل در آینده جلوگیری میشود.
حیدری تصریح کرد: متاسفانه یکی از عواملی که باعث گرانی خودرو میشود عدم تعهدات خودروسازان در تحویل است، اگر این تقاضا و ثبت نامها به موقع تحویل داده شود قطعا قیمتها به این شکل نخواهد شد ولی متاسفانه تاکنون به صورت اندک واگذار شده و خیلی اندک و قطره چکانی عرضه میشود و زمانی که متقاضی وجود دارد و عرضه کم باشد قطعا قیمتها افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو بستگی به عرضه و تقاضا دارد، یادآور شد: عوامل جانبی مثل سایتها، بازارخودروها که خارج از سیکل اتحادیهها و پروانهدارهای مجاز داده میشود در نوسانات قیمت خودرو تاثیر دارد و اگر به دست متولی اصلی برگردد میتوان نوسانات را کنترل کرد زیرا متولی این صنف نظارت دارد و با منطق قیمتها را تغییر میدهد و زمانی که وارد فرآیندهای دیگر مانند فضای مجازی شود، از نظارت و کنترل خارج میشود.
وی اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم زوایای پنهانی که سایتهای مجازی و سیستمهای عرضه کالا دارند از طریق رسانهها برای مردم روشن شود تا کورکورانه وارد این قضایا نشوند و به مجاری اصلی بازگردند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
نظر شما