آنچه در این میان حایز اهمیت است درک این واقعیت است که در این ظرف آنچه قرار است محتوایی متناسب با شان تعلیم و تربیت اسلامیارایه شود؛ موضوعی که هوشمندی مجریان نشاط در جامعه را میطلبد.
•شادابسازی مدارس در چارچوب شرع و قانون
یک جامعه شناس و عضو هیئت علمیدانشگاه در همین خصوص با بیان اینکه شادی یکی از مولفههای اصلی رشد کودکان محسوب شده و اسلام نیز به آن تاکید میکند، میگوید: شادابسازی مدارس در چارچوب شرع و قانون از اهمیت زیادی برخوردار است و به هیچ عنوان مساوی با ابتذال نیست.
امیرمحمودحریرچی؛ میافزاید: جامعه نیز باید شادیهای گروهی و دسته جمعی را به عنوان یک حق به رسمیت بشناسد؛ اما آنچه بتازگی در برخی از مدارس تهران، با محتوای موزیک مبتذل که تناسبی با معیارهای جامعه و حتی سن دانش آموزان نداشت ناهنجاریهایی بوجود آورد که متاسفانه فضای مجازی نیز به آن دامن زد.
این جامعه شناس میافزاید:جامعه ما با شادی مشکلی ندارد، اما مشکل اصلی ما شبکههای مجازی است که مشکلات متعددی را همچون بلوغ زودرس و نگرش غیر واقعی نسبت به جنس مخالف برای نوجوانان ایجاد میکند.
دکتر حریرچی با ابراز تأسف از اینکه دانش آموزان ما از عمق فاصله گرفته و درگیر ظواهر شدهاند میگوید: کلامیکه در متن این قبیل موسیقیها بکار برده میشود تاثیری منفی در شخصیت نوجوانان دارد و سبب میشود نوجوانان تصور کنند واقعیتهای زندگی تصویری از همین محتوای نامعقول است و همین نگرش مانع رشد شخصیت منطقی آنها میشود.
•شکاف بین نسلی
اما علی پورسلیمان؛ کارشناس تربیتی با انتقاد از رویه فرهنگی و پرورشی مسئولان آموزش و پرورش میگوید: بارها نشستهای متعددی با عنوان شکاف بین نسلی و گفت وگوی نسلها با شرکت وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه برگزار شده است و دانش آموزان انتقادات صریحی نسبت به عملکرد آموزش و پرورش، وضعیت مدارس، عملکرد معاونتهای پرورشی و فرهنگی و سایر برنامهها عنوان کردهاند، اما به نظر میرسد برگزاری این نشستها فقط در حد یک مراسم نمادین بوده هیچ خروجی نداشته است.
پور سلیمان با اشاره به واکنش دیرهنگام یکی از مسئولان این وزارتخانه به وقایع اخیر که راهکار شادی و نشاط در مدرسه را محدود به نبود آزمونها و یا حذف مشق شب دانسته میگوید: گرچه حذف آزمون موجب کاهش استرس در دانش آموزان میشود، اما کاهش استرس به معنای شادی نیست و هر فردی که استرس نداشته باشد شاد محسوب نمیشود.
به اعتقاد وی مشکل عمده ما در آموزش و پرورش این است که هنوز نگاه علمیو تخصصی در این نهاد تعریف نشده است. وضعیت فعلی مدارس ما در بخش هنر گواه این مسئله است به طوری که هنوز بسیاری از مدارس ما یک معلم متخصص و کاربلد در رشته هنر ندارند. ما موسیقیهای بومیزیادی داریم که نقش موثری در نظامهای آموزشی دارد که اگر به درستی مدیریت شود، موسیقی غربی نمیتواند در برابر آن عرض اندام کند.
انتهای پیام/
•توطئه پنهان وابسته به غرب
با این حال حجت الاسلام و المسلمین صادق گلزاده؛ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامیاتفاقات اخیر را بسیار نگران کننده و حاکی از توطئه پنهان از سوی برخی از افراد وابسته به غرب میداند که سعی در پیاده ساختن تفکر ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش دارند.
وی ادامه میدهد: موضوع شادمانی و نشاط کودکان و نوجوانان و جامعه و موضوع رفتار ناهنجار در برخی از مدارس دو موضوع کاملاً جداست. چرا که وقتی از نشاط و شادابی برای کودکان، نوجوانان و جوانان در اسلام میگوییم مقصودمان آن نوع نشاط، شادی و شادابی است که باید طبق فرامین و منطق اسلام و با رعایت احکام اسلامیدنبال شود. نمونه آن را میتوان در اعیاد و ولادتهای اهل بیت مشاهده کرد که جوانان با اشعار مناسب و با ظرفیت مداحی درخور طبق احکام اسلام ابراز شادمانی کرده و انرژی خود را تخیله میکنند.
وی ادامه میدهد: اسلام مدافع شادی و نشاط است. اهل بیت (ع) میفرمایند شیعیان ما در شادیهای ما شاد هستند به این معناست که در مدار فرهنگ اهل بیت (ع) و رعایت موازین شرعی شاد هستند اما آنچه بتازگی در برخی از مدارس ما اتفاق افتاده شادی نیست، بلکه سوءاستفاده از شادی و گسترش گناه است چرا که از موسیقی حرام و اشعار خلاف موازین اسلامی، انسانی و دینی استفاده کردهاند. همانگونه که سند ۲۰۳۰ به بهانه نشاط و شادی اهداف استکباری و استعماری خود را تعقیب کرده و از شادی سوءاستفاده میکند.
وی ادامه میدهد: در روایت اسلامیآمده است اگر پدری دخترش را شاد کند، ثواب آن به مثابه آزاد کردن یکی از فرزندان حضرت اسماعیل از اسارت است. بنابراین اسلام برای شادی بویژه شاد کردن کودکان اهمیت زیادی قائل است، اما باید شادیهایمان را بر اساس فرهنگ و مفاهیم دینی استانداردسازی کنیم.
•کمک رسانی به طبقات ضعیف جامعه
وی ادامه میدهد: عده ای با ادعای شیوع افسردگی در جامعه و تعریف افسردگی به زعم خود، برای درمان آن گناه و معصیت را به اسم نشاط و شادمانی تجویز میکنند. اگر راست میگویند و دلسوز مردم هستند، با کمک رسانی به طبقات ضعیف جامعه، قدرت خرید آنها را بالا ببرند. در واقع ادعای شادی و نشاط برای درمان افسردگی را کسانی مطرح میکنند که گران فروشی، احتکار و قاچاق فروشی میکنند و جامعه را به سوی افسردگی میبرند.
به گفته این کارشناس مذهبی، شادی و نشاط نباید لحظهای باشد بلکه باید مانا و ماندگار و مطابق موازین اسلامی، دینی و ملی باشد.
وی میافزاید: اگر نقش آموزش و پرورش در گزینش، تربیت، روزآمد نگه داشتن معلمان به درستی انجام شود نقشی سترگ، اساسی و ماندگار خواهد داشت .
آنچه میماند و باید به آن اذعان داشت این است که مسئولان و مدیران وزارتخانه ای که متولی آموزش و پرورش جامعه است امروز باید بیش از گذشته راههای نفوذ دشمن به میدان فرهنگ غنی اسلامیو ایرانی ما را شناخته و برای مقابله با هجمه آنها، خود و دانش آموزان را به ابزاری کار آمد مجهز کنند.
نظر شما