در سوره مبارکه صافات، خداوند پس از اینکه ماجرای حضرت یونس(ع) را بیان می‌کند که در اثر ترک اولی در شکم نهنگ گرفتار شد و خود را ملامت کرد، می‌فرماید: «فَلَوْلاَ أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ‌» (صافات:143)

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ناهید لاله‌زاری/

 در سوره مبارکه صافات، خداوند پس از اینکه ماجرای حضرت یونس(ع) را بیان میکند که در اثر ترک اولی در شکم نهنگ گرفتار شد و خود را ملامت کرد، میفرماید: «فَلَوْلاَ أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ‌» (صافات:143)؛ و اگر او از زمره تسبیح‏کنندگان نبود؛ «لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ‌» (صافات:144)؛ بدون تردید تا روزی که برانگیخته می‏شوند در شکم آن [ماهی] می‏ماند.

در این آیات، راه نجات یونس(ع) از گرفتاری‌ای که به آن دچار شده بود، تسبیح پروردگار دانسته شده؛ تسبیحی که در سوره انبیا جزئیات آن آمده است: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ‌» (انبیاء:87)؛ و «ذوالنون» را [یاد کن] آن گاه که خشمگین رفت و پنداشت که ما هرگز بر او قدرتی نداریم، تا در [دل] تاریکی‌ها ندا درداد که معبودی جز تو نیست، منزهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم؛ «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ»‌ (انبیاء:88)؛ پس [دعای] او را برآورده کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مؤمنان را [نیز] چنین نجات می‏دهیم.

در سوره مبارکه قلم نیز بیان شده است که اندوه و غم او سبب شد که مورد لطف خداوند قرار بگیرد و مجتبی شود؛ «إِذْ نَادَی وَ هُوَ مَکْظُومٌ‌» (قلم:48)؛ «فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِینَ‌» (قلم:50)؛ پس پروردگارش وی را برگزید و از شایستگانش گردانید.

در آیه دیگری، دو عامل برای دوری عذاب از امت پیامبر(ص) ذکر شده است؛ یکی وجود ایشان در میان مردم و دیگری استغفار و استغاثه مردم به درگاه الهی است: «وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‌» (الأنفال‏:33)؛ تا تو در میان آنان هستی، خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند و تا آنان طلب آمرزش می‏کنند، خدا عذاب‏کننده ایشان نخواهد بود.

خداوند یکی از اهداف ابتلائات بشر را این میداند که مردم رو به سوی خداوند آورده و استغاثه کنند: «وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ‌» (الأعراف/94)؛ و در هیچ شهری، پیامبری نفرستادیم مگر آنکه مردمش را به سختی و رنج دچار کردیم تا مگر به زاری درآیند.

یکی از عوامل استجابت دعا نیز در آیه 62 سوره نمل ترسیم شده و آن همان حالت مضطر شدن و بریدن از عوامل دیگر است: «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَا تَذَکَّرُونَ‌»؛ یا [کیست] آن کس که درمانده چون وی را بخواند اجابت می‏کند و گرفتاری را برطرف می‏گرداند و شما را جانشینان این زمین قرار می‏دهد؟ آیا معبودی با خداست؟ چه کم پند می‏پذیرید.

در آیه  77 سوره مبارکه فرقان خداوند به صراحت اعلام میفرماید اگر دعا و تضرع شما نباشد هیچ ارزشی ندارید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْ لاَ دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً» (فرقان:77)؛ بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی‏کند. در حقیقت شما به تکذیب پرداخته‏اید و بزودی [عذاب بر شما] لازم خواهد شد.

برای نشان دادن اهمیت دعا و تضرع، روایات زیادی از معصومین(ع) نقل شده است مانند نمونههای زیر؛ رسول خدا(ص) فرمودند: «الدعاء سلاح المؤمن و عمود الدین و نور السموات والارض»؛ دعا اسلحه مؤمن و ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است.

علی(ع) نیز فرمودند: «الدعاء مفاتیح الجنان و مقالید الفلاح و خیر الدعاء ما صدر عن نقی و قلب تقی»؛ دعا کلید پیروزی و گنجینه رستگاری است، بهترین دعا، دعایی است که از سینه پاک و قلب پرهیزگار برخیزد.

و از امام صادق(ع) هم روایت شده است که «الدعا انفذ من السنان»؛ دعا نافذتر از نوک نیزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha