به گزارش قدس آنلاین ، سعید باستانی در جلسه شورای توسعه و برنامهریزی استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: پول زیادی در استان وجود دارد که نیازمند برنامهریزی منسجم است. دست ما در استان و کشور بسته است و نتوانستیم چندان در این زمینه ورود پیدا کنیم و برای توسعه کشور به خدمت بگیریم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه مصادیقی وجود دارد. به طور مثال بودجههایی که در پروژههای عمرانی در استان داده شده به تناسب نیست و خلا اجرایی در این زمینه وجود دارد. با بودجههای اندک دولتی نمیتوان کار کرد. همچنین ما مشکل واگذاری پروژهها را داریم.
باستانی در خصوص اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی، گفت: عدالت بودجهای رعایت نشده و میزان تخصیص آن در سال ۹۷ رقم کمی بوده که بر این اساس بسیاری از پروژههای دیگر نیز درگیر هستند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیل فروردین و اردیبهشت ماه امسال در استان، عنوان کرد: خسارات ناشی از سیل در فروردین و بخشی نیز در اردیبهشت و خرداد رخ داد که به این دو ماه مبلغی تعلق نمیگیرد. این موجب نارضایتی مردم در بخش کشاورزی شده که استان نیازمند توجه ویژه در این خصوص است و هیات دولت باید واژه 100 درصد تخصیص را در کنار اعتبار در نظر گرفته شده قرار دهد.
افزایش اختیارات استانها در بودجه 98 عملی نشده است
در ادامه احسان قاضیزاده هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بنا بود که اختیارات استانها در خصوص بودجه سال 98 افزایش یابد اما عملی نشد. در خصوص پروژههای سفر رئیسجمهور نیز پروژههای زیادی تعیین شد که حتی یک ریال هم در حوزه حمل و نقل اختصاص داده نشد. در 28 اسفند 10 تا 30 درصد تخصیص مصوبات سفر داده شد اما سهم خراسان رضوی صفر بود. سهم تسهیلات بخش اشتغال به طور کامل در بخش ملی است و باید توزیع اعتبارات به طور کامل استانی باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت به پروژههای فرااستانی و ملی استان که کلیدی و برخی از آنها دغدغه مقام معظم رهبری است، توجهی ندارد، تصریح کرد: به طور مثال برقی شدن قطار تهران مشهد یکی از مهمترین پروژهها در خصوص کاهش ترافیک است اما توجه دولت در حوزه ریل در محور شرق و خراسان فوق العاده ضعیف است. برای این طرح هزار میلیارد در بانک صنعت و معدن قرار گرفت اما طرف چینی کنار رفت و 200 میلیارد تومان هدر رفت. باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده میشد. تعلل در این پروژه در دو سال گذشته موجب شد که سرمایه بانک بدون تکلیف بماند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: پروژه راهآهن سنگان بافق نیز نمونه دیگری بوده که منافع ملی و درآمد زیادی برای کشور دارد اما بلاتکلیف مانده است. پروژه بیمارستان 500 تختخوابی در منطقه محروم شهر مشهد که 5 سال پیش کلنگ خورده اما بودجهای به آن تخصیص داده نشده و این بحرانی در حوزه درمان و سلامت در جامعه شهری مشهد ایجاد کرده که مشهد متعادل نیست.
قاضیزاده هاشمی گفت: اگر در اعتبارات مصوب سفر رئیسجمهور، تخصیصهای عمرانی پروژههای ملی خراسان را با پروژههای سایر استانها مقایسه کنیم، متوجه میشویم که سهمش کمتر است. باید عدالت تخصیص بودجه در استانها رعایت شود.
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو سال گذشته در خصوص آبهای مرزی مصوبهای گرفتیم که اکنون تخصیص پروژههای سدی در غرب کشور 100 درصد است اما در این سمت تخصیصهایی پایین بوده است. مشهد با وجود حجم منابع مالی زائرین، در زیرساخت ضعیف است و فاصله دو برابری نسبت به این موضوع وجود دارد. خراسان رضوی به لحاظ زیرساختی نسبت به جمعیت، تردد و امکانات فوق العاده استان فقیر و محرومی است که باید به جد پیگیری شود.
22 هزار شغل برای حوزه صنعت، معدن و تجارت پیشبینی کردیم
در بخش دیگری از جلسه راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی، اظهار کرد: ما 22 هزار شغل برای حوزه صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد دادیم، برای 320 پروژه پیشبینی تامین مالی کردیم و هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات ریالی میخواستیم. تاکنون وزارت صمت با بانک انصار، پست بانک، بانک صنعت ومعدن و ملی قرارداد بسته است.
وی بیان کرد: از مبلغ 18 پروژه اصلی به سه پروژه که مصوبه داشت، اعتبار دادند و مابقی پشت صندوق ملی ماند. باید حدود 10 میلیارد تومان به ما یارانه دهند. ما باید 52 واحد راکد را به چرخه برگردانیم. قرار است که طرحها 350 میلیون یورو تامین ارزی شود اما محقق نشده است.
باید 76 هزار شغل ایجاد کنیم
در بخش دیگری از مراسم محمد سنجری، رئیس اداره کل کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، اظهار کرد: اولین کاری که ما در سال 98 در فروردین با استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه احصا میکنیم این است که نرخ بیکاری را به 8.5 درصد برسانیم. باید 76 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: 60 درصد طرحهای توسعهای استان پیشبینی و تقسیم کار شده اما اتفاقی که افتاد تاخیر در تفاهمنامههایی بود که با وزرا تنظیم شد و آنها باید به استانها ابلاغ میکردند. تاخیر دو ماههای داشتیم، در حالی که باید جلوتر از این حرکت میکردیم.
انتهای پیام
نظر شما