رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد بیان کرد: از حدود چند ماه پیش کلاسهای آموزشی را زیر نظر اتحادیه برگزار کردیم و از اساتید مجرب نیز بهره میگیریم و از اساتید فنی و حرفهای نیز استفاده میکنیم و آموزش رایگان لازم را در این زمینه ارائه میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: این آموزش، آموزش ملزومات دارایی و مسائل بهداشتی را نیز در برمیگیرد؛ مشکل بعدی به انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده بازمیگردد؛ صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد در قدیم اولویت «ج» بود؛ اولویت «ج» به معنای این است که الزاما باید واحد صنفی، فاکتور را تحویل اتحادیه مربوطه دهد و سپس اتحادیه فاکتورها را نظارت و در کمیسیون فنی و نظارت بررسی کند.
امیریان گفت: اکنون اولویت «ب» هستیم یعنی انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده بعد از مشاهده فاکتورها، نرخگذاری میکند و در این صورت همکاران ما ضرر مالی میکنند زیرا این پروسه زمانبر است و در این مدت مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد؟
رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد گفت: در قانون نظام صنفی قید شده که رستورانها باید پارکینگ داشته باشند در غیر این صورت نمیتوانیم مجوز بدهیم؛ تالار پذیرایی نیازمند پارکینگ است زیرا مهمانان ساعت زیادی را در آنجا صرف میکنند اما در رستوران اینگونه نیست و معمولا تعداد افراد زیادی در یک زمان واحد به آن مراجعه نمیکنند و این مسئله برای بسیاری از همکاران ما مشکلساز شده است.
امیریان با اشاره به اینکه پارکینگ تبدیل به معضلی برای رستورانداران مشهد شده است تاکید کرد: البته این مسائل قانونی است منتهی باید از طریق قانونی برطرف شود.
وی با اشاره به سایر مشکلات فعالان این حوزه گفت: مالیات بر ارزش افزوده نیز از رستورانداران اخذ میشود و این مسئله یکی از مهمترین مشکلات اصناف ماست؛ از رستوراندار و چلوکبابی زمانی که خرید میکنید باید 9 درصد ارزش افزوده بدهید؛ اکنون آشپزخانههای ما مالیات بر ارزش افزوده نمیدهند اما رستوراندار میدهد؛ بنابراین رستوراندار مجبور است این مالیات بر ارزش افزوده را از جیب خودش بدهد زیرا معتقد است اگر این کار را نکند مشتری وی به سمت آشپرخانهها میرود.
وی خاطرنشان کرد: اعلام کردهایم اگر قرار است مالیات بر ارزش افزوده بگیرید این را از اجرت ما بگیرید و این بهتر از این است که مالیات از کل فروش گرفته شود.
امیریان تاکید کرد: برخی از رستورانهای ما برند هستند که در حال حاضر تعداد آنها به 20 مورد رستوران برند در مشهدمقدس رسیده و از نظر استانداردهای نیروی انسانی این رستورانهای ما بسیاری از مسائل را رعایت میکنند؛ البته خوشبختانه رعایت استانداردهای نیروی انسانی صرفا مربوط به رستورانهای برند ما نیست و بسیاری دیگر از رستورانها نیز این مسئله را رعایت میکنند؛ واحدهای صنفی ما بعضا 80 کارگر دارند که آموزشهای لازم را میبینند.
وی خاطرنشان کرد: از ماه بهمن سال 97 نرخها را افزایش ندادهایم زیرا بازار سنگین است و کشش ندارد؛ گوشت و برنج چندماهی است ثابت مانده و ما تقاضای نرخ نکردهایم و با همان قیمتهای قبلی در حال ادامه دادن هستیم.
رئیس اتحادیه رستورانداران مشهد تاکید کرد: اگر واقعا کسانی که هنر این کار را داشته باشند وارد این شغل شوند خوب است اما اگر صرفا مبنا کسب درآمد باشد باید عنوان کرد شغل ما درآمد خاصی ندارد؛ بازار نیز کشش ندارد؛ امروز میزان خرید مشتریان ما کمتر نیز شده است زیرا قدرت خرید مردم کاهش داشته است.
امیریان تاکید کرد: قبلا ماهانه 5 تا 6 نفر برای افتتاح رستوران نامنویسی میکردند اما اکنون ماهانه 3 تا 4 نفر برای تعطیلی به ما مراجعه میکنند و مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات بهداشتی و اداره نظارت بر اماکن در این زمینه موثر است.
وی بیان کرد: امیدواریم همکاران ما در انتخابات اتحادیه در 4 تیرماه حضور پیدا کردند و از مردم و زائران نیز درخواست داریم حتما از مکانهایی خرید کنند که پروانه کسب آنها در دید مردم است.
منبع : تسنیم
انتهای پیام
نظر شما