۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 660760
  چه کسی می‌تواند طلسم بازار گلستان را بشکند؟

اوایل دهه هشتاد و در راستای اجرای سیاست‌های موسمی که بر مشارکت زنان توجه داشته، وعده حمایت‌های همه جانبه از این گروه را مطرح می‌کرد.

 «بازارچه خوداشتغالی خاتون» در خیابان دانشگاه مشهد راه‌اندازی شد اما هنوز یک دهه ازعمراین بازارچه نگذشته بود که بنابر دلایل روشن همیشگی، همانند تغییرات مدیریتی، نگرش‌های سلیقه‌ای و مشکلات اقتصادی بسته شد.

به این ترتیب با گذشت چندین ماه از افتتاحیه و برگزاری جلسات باشکوه، لباسی فرهنگی به تن کرد و به کانون پاتوق‌های ادبی و علاقه‌مندان به کتاب تبدیل شد اما این دگرگونی هم نتوانست مهراین گلستان و کتاب را بردل مردم شهربیندازد و سرانجام طلسم همین غفلت و بی‌توجهی، بازار کتاب گلستان را به نابودی کشاند.

چنان که این روزها به واقع تمام غرفه‌ها تخلیه شده و دیگرهیچ نشانی از کتاب، مردم و حتی مغازه‌های عرضه محصولات متفرقه نمی‌بینیم. ازاین رو پیش‌بینی می‌شود به دنبال تغییر متولی آن از سازمان فرهنگی شهرداری به سازمان اقتصادی، در روزهای آینده شاهد تغییر کاربری آن باشیم که گویا این بار قرار است بازار گلستان، رخت اقتصادی و سرگرمی به تن کرده و در قالب «بازار غذا» خودنمایی کند.

 به هر روی درحالی برپیکربی‌جان فرهنگ وکتاب درمشهد و بازار گلستان مویه می‌کنیم که این روزها زنان جوانی را با کوله باری بردوش می‌بینیم که از اتوبوس‌ها تا خیاطی‌های زنانه وحتی ادارات دولتی وغیردولتی به عرضه کتاب مشغولند.

در واقع زنانی که روزی به وعده فعالیت در بازارچه‌های خوداشتغالی وکسب درآمد امید بسته بودند، حال در قالب فعال فرهنگی درتقلای درآمدی ناچیز، خیابان‌های شهررا گز می‌کنند تا شاید مهربانی برای یارمهربان پیدا کنند.

گرچه عده‌ای با انکار حقایق موجود سعی دارند به عنوان مدافع فرهنگ با تأیید این قضیه، چنین شیوه بازاریابی را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی مطلوب بدانند اما درشهری که تنها بازار معتبر و شناخته شده یعنی بازارکتاب گلستان نتوانسته دوام بیارد، چگونه می‌توان بار فقرمطالعاتی و فرهنگی را به دوش چند زن جوان افکند. چگونه می‌توان انتظار داشت فروشندگان سیار که بی‌تردید به دلیل تنگنای اقتصادی به این حرفه روی آورده‌اند، بتوانند مردم شهر را با کتاب آشتی بدهند؟

به هر روی آنچه مسلم است با تداوم رویه مرسوم که متکی به فعالیت‌های نمایشی و مدیریت سلیقه‌ای است، نمی‌توان امید داشت تغییر کاربری این بازار به فضای اقتصادی نیز تأثیرچندانی بر شهر مشهد و کاهش مشکلات آن داشته باشد.  

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.