تحولات منطقه

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: زیارت یک آیین صرفا دینی نیست، بلکه ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد.

زیارت امین الله به حدیث سلسله الذهب گره خورده است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در مراسم تقدیر از مجریان و فعالان طرح ملی «سلام بر امام» که با حضور جمعی از ائمه جماعات سراسر کشور و نمایندگان تشکل‌های کانون‌های فرهنگی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: زیارت از خصایص مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و هر چه به این مقوله توجه می‌کنیم، بیشتر به اسرار و زیبایی‌های این نهاد پی می بریم.
وی با بیان اینکه ما هنوز گوهرها و ظرفیت‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر زیارت را به درستی نشناخته‌ایم، گفت: زیارت ابعاد مختلف عرفانی، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود و چند ظلعی است که دارای حکمت‌ها و رمز و راز است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: زیارت ارتباط بی واسطه با ولی خداست که می‌توان از این ظرفیت در محورهای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بهره‌مند شد.
وی با بیان اینکه ما به برکت زیارت از ذخیره گسترده معارفی همچون زیارت «ماثوره» بهره‌مند شدیم، گفت: این مجموعه زیارت‌نامه که در امتداد وحی قرار دارد، ذخیره گرانبهایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: زیارت حضرت رضا(ع) در بین زیارت ائمه هدی(ع) از زیارت‌های موکد است و آنچه از آثار ظاهری، مادی و معنوی زیارت این امام همام می‌توان حاصل کرد، این است که آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در مقام مقایسه، پس از حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) قرار دارد.
وی تصریح کرد: اصل مسئله زیارت، زیارت از نزدیک است و این نکته اهمیت دارد که زائر از وطن خود حرکت کند و پس از طی کردن مسیرهای دور و گذشتن از شهرهای مختلف به محضر امام شرفیاب شود. این تشرف آثار و برکات خاص خودش را دارد.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در ادامه زیارت از راه دور را امتداد همان زیارت برشمرد و گفت: زیارت از بعید این نکته را به ما یادآوری می‌کند که هیچ‌گاه راه‌ها بسته نیست و از فرسنگ‌ها راه دور نیز می‌توان زیارت کرد.
وی خاطرنشان کرد: مبنای زیارت از راه دور این است که امام حاضر است و همه‌جا وجود دارد؛ امام مظهر اسما الحسنی و علم و حکمت الهی است و به مکان و زمان خاصی محدود نمی‌شود. زیارت مبدا برقراری ارتباط با امام است و آغاز همه زیارت‌ها سلام است.
این مقام مسئول به متن زیارت امین‌الله اشاره کرد و گفت: در متن و محتوای این زیارت که هم سلام و هم شهادت آمده، دعا و راز و نیاز نیز در بیان شده است.
وی بیان کرد: در پاداش قرائت آمده است که اگر زائری در حرم حضور یابد و زیارت امین‌الله را قرائت کند به اعلی علیین می‌رود.

زیارت امین الله به حدیث سلسله الذهب گره خورده است
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری به عنوان این زیارت با نام امین‌الله اشاره کرد و گفت: این زیارت عنوان جذاب و الهام بخشی دارد که دنیایی از زیبایی و معرفت است؛ متن زیارت امین الله از جهت ساختار محتوایی فوق‌العاده است و در واقع این متن به حدیث سلسله‌الذهب گره خورده است.
وی تصریح کرد: این متن باب توحید ولایت است و به ما یادآوری می‌کند باید در زیارت از باب‌الولایه وارد شویم، سلام دهیم و بعد به صحن و سرای توحید وارد شویم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه همچنین خاطرنشان کرد: زیارت امین‌الله در بخش دعا نیز سند ویژه شیعه برای نگرش توحیدی است و این سند قابل ترویج است. متن این زیارت در دو فصل به سیر شرح مقامات و بشارات اولیاء الهی پرداخته شده است.
گفتنی است در پایان این مراسم به نمایندگی از تمامی عوامل و مجریان طرح ملی سلام از ۱۶ نفر از فعالان این طرح تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.