تحولات لبنان و فلسطین

جلسه علنی صبح روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی چه گفتند؟

قدس آنلاین:  دقایقی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، حجت‌الاسلام حسن روحانی به همراه مونسان و حاجی میرزایی و جمعی از اعضای کابینه در جلسه مجلس حضور پیدا کردند و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به آن‌ها خوش آمد گفت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت،  جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه، جمشید انصاری و جنیدی نیز در مجلس حاضر شدند.

««««مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش»»»»

تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد

نادر قاضی‌پور در جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجی‌میرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخالف، بیان کرد:‌ فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.

وی اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رئیس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد:‌ امروز سرنوشت بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در دستان این وزارت خانه است. آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پروش کسی برای تصدی این وزارت‌خانه نبود؟. آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماه‌ها طول می‌کشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.

وی تاکید کرد:‌ آقای حاجی میرزایی در برنامه خود اشاره‌ای به گام‌های اجرایی برای بیانیه‌ گام دوم رهبر انقلاب که جوانان را نیز در بر می‌گیرد، نداشته است. از سوی دیگر برنامه‌ای برای رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد. ارتقاء جایگاه فعلی آموزش و پرورش نیاز به اتحاد حاکمیتی دارد.

قاضی پور گفت: آموزش و پرورش سالهاست که بدون متولی است و انتصابات غلط در این وزارت خانه کار را به اینجا کشانده است. در برنامه آقای حاجی میرزایی اشاره‌ای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.

چگونگی رفع دغدغه‌های فرهنگیان در برنامه‌هایش دیده نشده است

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی درباره چگونگی رفع دغدغه‌های فرهنگیان نیامده است، لذا با توجه به این‌که اقای حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش دور بوده گزینه مناسبی برای سکان‌داری این وزارتخانه مهم نیست.

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود نگهبان سلامی به عنوان مخالف گفت: در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمی‌باشد.

وی با بیان این‌که نیروی انسانی سرمایه کشور است که به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: طی این سال‌ها دولت و وزرای آموزش و پرورش وعده تحقق سند تحول بنیادین را دادند اما از موضع شعار فراتر نرفته است. وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست چطور وزیر پیشنهادی می‌تواند دغدغه‌های فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آنها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبه‌بندی معلمان را حل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته است، افزود: علی‌رغم این‌که آقای حاجی میرزایی انسانی اخلاق مدار و محجوب است، اما نگاهی به سوابق ایشان نشان می‌دهد که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته و معلوم نیست چطور می‌خواهد دغدغه فرهنگیان را رفع کند البته که در برنامه‌های پیشنهادی ایشان هم چیزی نیامده بود. ایشان ۶ سال در دولت حضور داشته انتظار می‌رفت که رییس جمهور فردی از بدنه فرهنگیان را به عنوان وزیر معرفی می‌کرد.

نگهبان سلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی طرحی میان‌مدت و بلندمدت برای رفع چالش‌های فرهنگیان ندارد، گفت: برنامه‌هایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کارآمد را زیربنای کشور دانستند اما سوال این است که تا چه حد به این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی توجه شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که هیچ‌گونه کتاب، مقاله و تالیفی از حاجی میرزایی در حوزه آموزش و پرورش ندیده است.

برنامه‌اش  آرمان‌گرایانه است نه واقعی

نماینده مردم خوی در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مخالف تدریس زبانهای قومی در مدارس و مناطق مخصوص اقوام و قومیت‌هاست.

سیدتقی کبیری در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: متاسفانه رییس‌جمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا مسئله کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان می‌دهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامه‌ای جز کلی‌گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامه‌ای برای نهضت سوادآموزی‌ها و حق‌التدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید و به نظر می‌رسد شما هم با این مسئله مخالف هستید.

نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجی‌میرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواسته‌ها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.

آیا می‌خواهد به سراغ جیب والدین برود؟

محمد اسماعیل سعیدی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای حاجی میرزایی دارای سوابق انقلابی بوده و به مردی متدین معروف است. مخالفت من نسبت به ایشان مربوط به برنامه‌ها و نکات پیشنهادی ایشان است. پرسشم از آقای حاجی میرزایی این است که آیا قرار است در این وزارتخانه اختیارات کامل داشته باشند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون برنامه‌های زیادی از جانب وزرای مختلف ارائه شده است ولی چرا این برنامه‌ها عملیاتی نشده و در همان نقطه شروع پایان یافته‌اند. نظام رتبه‌بندی معلمان، مشکلات نظام آموزشی و دهها موضوع دیگر که خودتان بهتر می‌دانید از این دست برنامه‌ها بودند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خطاب به محسن حاجی میرزایی گفت: لطفا توضیح دهید که آیا دولت به شما اختیارات داده است، ای کاش رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی می‌نشست و به حرف مخالفان و موافقان گوش می‌داد. یکی از مسائلی که کشور ما از آن رنج می‌برد تمرکز امکانات در تهران است. بحث من این است که وزیر قبلی قربانی رتبه‌بندی معلمان و تعهداتی شده بود که قادر به انجام آنها نبود، زیرا بسیاری از ابزار و امکانات مثل اعتبارات مالی را در اختیار نداشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از شیوه دریافت پول مدارس از معلمان انتقاد و تصریح کرد: سرانه مدارس قطع شده است، به مدارس پول نمی‌دهند، در آستانه ثبت نام،  به مدارس با صراحت گفته شده بود که از والدین پول نگیرید اما کماکان از والدین پول می‌گیرند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دچار خشکسالی شده است خشکسالی را به ترسالی تبدیل کنید. تصمیمات وزارتخانه شما برای اصلاح برنامه‌های قبلی چیست؟ در بخش برنامه‌ها کلی‌گویی به وفور یافت می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل مدرک‌گرایی در سیستم آموزشی کشور، اظهار کرد: فارغ التحصیلان ما گرفتار هستند چندی پیش به یک ساختمان فنی و حرفه‌ای رفته بودم و مشاهده کردم که افراد مختلفی از دیپلم تا فوق‌لیسانس در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای مشغول هستند. مدارس ما حرفه‌ای به دانش‌آموزان نمی‌آموزد برنامه شما برای حل معضل مدرک‌گرایی چیست؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به یکی از برنامه‌های محسن حاجی میرزایی، گفت: شما در برنامه‌های خود از «بازنمایی نظام تامین مالی با حرکت به سمت والدین و با استفاده از مدل‌های پیشرفته» حرف زدید آیا می‌خواهید دنبال جیب مردم بروید؟ جیب مردم به اندازه کافی خالی است. اصل ۳۰ قانون اساسی ما آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را تضمین کرده است. این‌که به سراغ مردم برگردید خلاف قانون اساسی است در این مورد توضیح دهید؟

««««موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش»»»»

وعده تحقق مطالبات فرهنگیان را داده است

حمید بنایی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف  برنامه‌های خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کارهای سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه هایی که ارائه دادند حذف تنوع  ۲۳ گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته‌ همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامه‌های ایشان اعلام شده است.

بنایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی مرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن این که شایسته سالاری هم در راس برنامه‌های آقای حاجی میرزایی قرار دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حاجی میرزایی به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و شناخت وی از تحولات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایشان واقعا یک معلم واقعی است که سختی‌های معلمان را حفظ کرده و مرام و منش مدیریتی دارد. ضمن این که معتقد به واگذاری اختیارات به مدرسه و افزایش مشارکت دانش آموزان و معلمان است و استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرروش به نحوی منزلت معلمان را در برنامه‌های خود دارد.

با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته است

سیده فاطمه ذوالقدر در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق اظهار کرد: امروز که رئیس جمهور آقای حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد لازم است مطالبی را بیان کنم. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیروهای توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاک‌دستی ایشان شکی نیست.

وی افزود: ایشان در برنامه‌های خود نکات قابل توجهی را مطرح کردند از جمله توسعه و ترویج فعالیت‌های پرورشی، آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف عبادی و اعتقادی، سیاسی و هنری، ارتقای بهداشت و سلامت و ایمنی دانش‌آموزان، اشاعه فرهنگ اقامه نماز و توجه به اردوها و فعالیت‌های پرورشی. همچنین تدوین برنامه جامع تأمین بهسازی منابع، اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها، متناسب‌سازی منابع انسانی در چارچوب برنامه‌های درسی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآوری معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و بهره‌مندی از سایر دستگاه‌ها مواردی است که در برنامه‌های ایشان به چشم می‌خورد.

ذوالقدر ادامه داد: هر چند انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد، ولی انتظار داریم وزیر پیشنهادی از توانمندی‌های زنان در پست‌های مدیریتی، معاونت‌های وزارتی و مدیر کل استان‌ها استفاده کند. همچنین لازم است ایشان با مافیای کنکور و رشد قارچ گونه آموزشگاه‌ها مقابله کند.

نماینده مردم تهران در پایان اضافه کرد: توجه به مطالبه فرهنگیان، توجه به نهضت سوادآموزی‌ها، رتبه‌بندی معلمان و مسائل پرورشی و ورزشی و آموزشی دانش‌آموزان از جمله مواردی است که آقای وزیر باید به آن توجه کند. امیدواریم با رأی بالا این برنامه خوب محقق شود.

برنامه‌هایش می‌تواند اشتباهات گذشته را جبران کند

 محمدرضا منصوری در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بیان کرد: امروز قصد تصمیم گیری در خصوص مهمترین وزارت خانه را داریم که سرنوشت کشور به دست آن است. تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی که امروز با آن مواجه هستیم به این وزارت خانه باز می‌گردد. تصمیم گیری ها در این وزارت خانه مربوط به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است. متاسفانه این وزارت خانه نتوانسته تاکنون خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهد. برنامه‌های آقای حاجی میرزایی می‌تواند راه گشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه برنامه ریزی در وزارت خانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روش‌های آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامه‌های ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توان کارآفرینی ندارند.

نماینده مردم ساوه در مجلس تصریح کرد:‌ ایشان نگاه ویژه‌ای به دوره‌ی دبستان دارد. لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند. بلکه باید هر فردی در درسی که تخصص دارد حرکت کرده تا پس از پایان دوره تحصیلی با دارا بودن مهارت کافی بتواند به جامعه خود خدمت کند. توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این می‌تواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ ما امروز با بیش از صد هزار نفر دکترای بیکار در کشور روبرو هستیم که به آموزش غلط بر می‌گردد. نگرش تخصصی ایشان می‌تواند گره خیلی از مشکلات را حل کند.

منصوری در پایان افزود:‌ ما باید به سمتی برویم که خروجی آموزش و پرورش فرد با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی داشته و بتواند به جامعه خود خدمت کند.

تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین از نکات مثبت برنامه‌های «حاجی میرزایی» است

محمدحسین فرهنگی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر می‌گردد که ایشان مسئولیت نهضت سواد آموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاشهای ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده ام.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه مسئول یک سازمان باید مهارت‌های ادارکی بالایی داشته باشد، گفت: مهارت های ادراکی به معنای داشتن قدرت بالای تصمیم گیری و اعمال سیاست‌های پیش بینی شده و قدرت بالای هماهنگی با کل سازمان است که این ویژگی در آقای حاجی میرزایی وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ در طول انقلاب وزرایی بودند که در وزارت‌خانه‌های کشاورزی و نیرو و نفت مسئولیت‌هایی داشتند و به دلیل مهارت ادراکی بالا کارنامه موفقی از خود به جای گذاشتند. از آن طرف در آموزش و پرورش شاهد حضور وزرایی بودیم که علی رغم وجود سابقه در آموزش و پورش منشاء بر جای گذاشتن آثار گسترده‌ای از خود نشدند. بنابراین داشتن مهارت‌های ادراکی و ارزشمند در مدیریت مولفه‌ی مهمی است که آقای حاجی میرزایی با داشتن چنین مهارت‌هایی می‌تواند در مدت باقیمانده دولت سنگ بنای تحولات مختلف را بگذارد.

فرهنگی در پایان حاجی میرزایی را مدیری عالی و با توانایی اداره امور دانست و گفت که تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سیاست‌های استعماری ۲۰۳۰ از جمله نکات مثبت ایشان به شمار می‌آید.

««««مخالفان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری»»»»

در زمان مدیریت مونسان برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل شدند

 جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم. موضوع دیگری که به تاسف این موضوع اضافه می کند کاهش گردشگران با توجه به ظرفیت بالا در این حوزه است. همه خوب می دانیم برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه آثار تاریخی ما را به نام خود ثبت کرده‌اند.

وی افزود: چرا کشور ایران باید با این سبقه تاریخی صرفا به نفت وابسته باشد که آن هم به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شود. تعداد گردشگران داخلی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند دو تا سه برابر گردشگران خارجی است که به کشئور ما سفر می‌کنند. تعداد گردشگرانی که از کشور ما به خارج از کشور سفر می‌کنند سالانه ۹ میلیون و تعداد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند سالانه دو تا سه میلیون نفر است.

نماینده مردم مهاباد عنوان کرد: آقای مونسان به دلیل ناکارآمدی محجموعه شما نه تنها گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری کشور ما مطلع نیستند بلکه گردشگردان داخلی نیز از این موضوع بی اطلاع مانده اند.

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه.

وی در پایان اضافه کرد: در خصوص اهمیت حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکیداتی داشتم. لزوم انتخاب فردی تواناتر در این حوزه کملا مشهود است. ممکن است آقای مونسان به دلیل نزدیک بودن با آقای روحانی به عنوان کاندیدای این وزارت خانه معرفی شدند؛ اگرچه ایشان آنچه در توان داشتند انجام دادند ولی مشکلات در این حوزه در زمان ایشان نه تنها رفع نشده بلکه بدتر نیز شده است.

در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارت میراث فرهنگی گفت: رویکرد مسافرت به داخل با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، افزایش پیدا کرده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود. در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است.

سید مرتضی خاتمی در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: بیشتر تاکیدات من در خصوص کارنامه و عملکرد آقای مونسان است. در دو سالی که گذشت،‌ تلاشی برای برگرداندن برخی برخی آثاری که از کشور خارج شده است، نشده است. نگاه ما در این حوزه غیر جامع بوده است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: حتی در زمینه گردشگری شاهد اشکالات زیادی حتی در سطوح مدیریتی مانند فقدان ثبات مدیریتی در ستاد این سازمان بوده‌ایم. عدم طبقه‌بندی و اولویت‌بندی آثار و عدم هدف‌گذاری جزء مشکلات اساسی بوده است. جلسات استان‌ها،‌ جلساتی غیرهدفمند و غیر موثر است.

نایب رئیس کمیسوین بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکت‌های موثری انجام نشده است» اظهار کرد: بر اساس سند مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط 50 درصد جهت‌گیری این سازمان در راستای اهداف بالادستی  بوده است.

خاتمی ضمن انتقاد از «استفاده نابجای وزیر از آمار» تاکید کرد: این آمارها نشان از عملکرد این سازمان نیست بلکه با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، رویکرد مسافرت به داخل افزایش پیدا کرده است. رشد آمار گردشگری از سیری طبیعی طول سالهای مختلف تبعیت نمی‌کند. ما در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود.

وی خطاب به علی اصغر مونسان گفت: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی منطقه با اتکا به  درآمدهای غیرنفتی چه قدر مورد هدفگیری بوده است؟ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد تردید است. تصلب واگذاری‌ها به چشم می‌خورد زیرا بسیاری از آثار فاخر در اولویت‌های این سازمان نبوده است.

خاتمی در پایان اظهار کرد: سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی 2.8 ذکر شده که فاصله معناداری با حالت معمول جهانی دارد.

««««موافقان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری»»»»

گردشگری و میراث فرهنگی دست فردی شایسته چون مونسان سپرده شود

نماینده اقلیت مسیحی در مجلس گفت: ارتقاء معاونت به وزارت گردشگری ایجاب می‌کند که کار دست فردی شایسته و توانمند سپرده شود. مونسان فردی کارآمد، محبوب، دلسوز، آشنا به فرهنگ، میراث و گردشگری است و عملکرد خوبی داشته است. ایشان در حوزه‌های شهرداری و ساختمان مدیر نمونه شد. وی فردی پاسخگو و پذیرای هر نوع نقدی است.

یوناتن بت‌کلیا در جلسه علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی گردشگری با تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) گفت: به عنوان نواده حفاظت کننده از میراث امام حسین (ع) صحبت می‌کنم. نقش میراث فرهنگی در توسعه صنعت توریسم بسیار سازنده است. میراث فرهنگی به عنوان یکی از عناصر قوام دهنده هویت انسانی است، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا دولت بتوانند با کنترل پیامدهای منفی گردشگری با صدور فرهنگ خود به جهان صنعت گردشگری را توسعه دهند.

وی ادامه داد: آثار صنعت توریسم موجب گسترش تبادلات فرهنگی، افزایش تقاضا برای نمایش آثار فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف، توسعه هنرهایی چون تئاتر و امثالهم است. میراث فرهنگی باید برای آیندگان حفظ شود. هویت اقوام در همین آثار قابل احصاء است. اگر امروز اقلیت‌های دینی در ایران، آزاد و راحت هستند و اگر اقوام مختلف در کنار یکدیگر شک نکنید که به خاطر میراث فرهنگی کهن است. وقتی کلیساهای ایران و آثار آشوریان در کلیساها وجود دارد، یعنی این اقوام در سرزمین خود احساس تنهایی ندارند؛ بنابراین نیازمند نظام قدرتمند اداری در این حوزه هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بخشی از عملکرد مونسان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: ایشان در این سازمان کارنامه خوبی در زمینه رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷ معادل ۱۱ میلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران خارجی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، طراحی برند ملی گردشگری کشور و اجرای آن از مهر ۱۳۹۸، جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی بین‌المللی برای اجرای شش پروژه گردشگری در ایران، تعیین شهرهای تبریز و همدان به عنوان پایتخت گردشگری، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چند صدساله کلیسای ارومیه داشته است.

تعهد، تخصص و تجربه لازم را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی دارد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سال‌ها از همه امکانات برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات استفاده کرده است، گفت: آقای مونسان تجربه، تعهد و تخصص لازم را دارد که ما به آن اعتماد کرده و شاهد توسعه و پیشرفت این بخش باشیم.

مهرداد لاهوتی در جلسه بررسی صلاحیت علی‌اصغر مونسان برای تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن بیان موافقت خود با وی بیان کرد: ما در سال گذشته کل منابعی که به سازمان میراث فرهنگی تخصیص دادیم ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و تازه نمی‌دانم که همه این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا نه، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است. از سوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز صنعت گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد دنیا دارد. ما در گام اول این سازمان را به وزارتخانه تبدیل کردیم و حالا باید شرح وظایف برای این وزارتخانه را نیز تغییراتی دهیم. چه کسی با تجربه‌تر از آقای مونسان می‌تواند در این راه به ما کمک کنند؟

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ ما ۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و همه کشور ورود گردشگران خارجی به ایران را قبول دارند. حدود ۵۲ درصد از گردشگران خارجی افزایش یافته است که حاصل تلاش آقای مونسان است.

وی در ادامه تاکید کرد: از دیگر اقدامات مثبتی که این سازمان تاکنون انجام داده است حذف روادید برای دو کشور چین و عمان است که امیدوارم بعد از انتخاب آقای مونسان به عنوان وزیر در خصوص برخی از کشورهای دیگر نیز این اتفاق ادامه یابد. آقای مونسان تجربه کافی را برای تصدی این وزارتخانه دارند.

لاهوتی افزود: ایشان به استان‌های زیادی سفر کرده و به دنبال مرتفع ساختن دغدغه‌های ماست. ایشان تعهد، تخصص و تجربه لازم را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.