امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو/
هیجانات آخرین ماههای سال که به ایام تعطیلات عید نوروزمنتهی میشود، بستری برای افزایش خرید و فروش و گاهاً گرانی خودرو است، اما این هیجانات نزدیک به سه ماه پیش از عید نوروز در زمانی نه چندان قابل انتظار آغاز شده است. اتفاقی که نهتنها در حوزه خودرو بلکه در بخش مسکن و بورس هم دیده میشود، بنابراین افزایش قیمت خودرو را نمیتوان ناشی از هیجانات زودگذر آخرین هفتهها یا ماههای سال عنوان کرد.
تنشهای سیاسی تفاوت آمارهای آذر ماه با دی ماه را به وضوح مشهود کرده است. موضوعی که نظر سرمایهگذاران و سرمایهداران را به تبدیل پول و سرمایه خود به کالاهای سرمایهای جلب کرده یا به نوعی اتفاقات توسط سرمایهداران بو کشیده شده که شاهد افزایش قیمت خودرو، مسکن و سهام بورس هستیم؛ بنابراین نمیتوان گفت هیجانات بازار خودرو تکرار هیجانهای عادی شب عید است.
جالب است بدانیم تولید خودرو درهفتههای گذشته افزایش چشمگیری داشته که انتظار کاهش قیمت را ایجاد کرده بود؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو را نمیتوان به صنعت و بازار خودرو ارتباط داد. آنچه در این حوزه دیده میشود تغییراتی کاملاً اقتصادی است که پاسخ آن باید در تغییرات اقتصاد کلان و انتظارات و پیشبینیهای سرمایهگذاران و سرمایهداران از روند اقتصادی ایران دیده شود. افزایش قیمت پراید تا 57 میلیون تومان و افزایش 20 تا 30 میلیونی قیمت دنا پلاس به صورتی آرام بسیار عجیب است.
آنچه به عنوان تقاضای خرید پایان سال در سالهای گذشته دیده میشد، تقاضای منطقی بود و اینکه خودرو به دست مصرفکننده واقعی میرسید در حالی که خریدهای کنونی برای مصرف نیست و تنها به دلیل ترس از کاهش ارزش پول ملی خریداری میشود. با وجود میل باطنی بنده به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو به نظر میرسد روند افزایش قیمت خودرو ادامه داشته باشد، چرا که خواست مردم تبدیل پول نقد به کالای سرمایهای است. عوامل اقتصادی نشان میدهد در حال حاضر قیمتها در حال بالا رفتن تدریجی است، مسئلهای که اقتصاددانان باید جوابگوی آن باشند که در ماههای آینده ارزش پول ملی تا چه میزان کاهش مییابد و دراین راستا چه اتفاقاتی در سطح کلان در ارزش پول ملی رخ خواهد داد؟
نظر شما