تحولات منطقه

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: عزم و اراده جدی برای روان‌سازی و رفع مشکلات دوغارون به چشم نمی‌خورد و جای بسی تأسف است که علیرغم پیش‌بینی‌ها نسبت به بارش برف و یخبندان، متاسفانه به‌جای تدبیر و چاره‌جویی در دو طرف، بیش از ١٠ روز است که مرز به حالت بسته و نیمه‌بسته درآمده و هزاران راننده اسیر سرما و توقف شده‌اند.

اراده‌ای برای روان‌سازی و رفع مشکلات دوغارون وجود ندارد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محمود امتی در خصوص مشکلات مرز دوغارون در پی بارندگی و یخبندان اظهار کرد: موضوع پایانه مرزی و گمرک دوغارون  یکی از مشکلات تکراری است که هیچ‌گاه به شکل ساختاری و اساسی حل نشده است و صرفا زمانی که کارد به استخوان می‌رسد و هزاران کامیون پشت مرز متوقف و سروصدایی بلند و رسانه‌ها پیگیری می‌کنند،  جنب و جوشی در بین دست اندرکاران آن پدید می‌آید  و بعد از حل شدن موقتی نیز انگیزه‌ها فروکش می‌کند و مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.

وی افزود: به‌علت بارش برف هفته گذشته، بیش از هزار دستگاه کامیون در مرز دوغارون و قبل از پاسگاه ١٧ شهریور متوقف و رانندگان آن سرگردان شدند و با وجود اینکه تمامی مشکلات صرفا مربوط به این طرف مرز نیست، اما در صورتی که روابط نزدیک و تعامل سازنده برقرار شود، مشکلات کم خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هزاران میلیارد سرمایه ملی اعم از  کامیون، محمولات صادراتی  و ترانزیت در مرز بلاتکلیف و معطل هستند و خسارت توقف مال التجارة و این محمولات رقم هنگفتی خواهد بود که قابل محاسبه نیست و تولید کننده، بازرگان، شرکت حمل و راننده ایرانی و همچنین بازرگان و مصرف‌کننده افغانستانی باید خودشان آن را پرداخت کنند.

امتی خاطرنشان کرد: این در حالی هست که مدام از افزایش روابط اقتصادی با همسایگان صحبت می‌شود  اما عملا عزم و اراده جدی برای روان‌سازی و رفع مشکلات دوغارون به چشم نمی‌خورد و جای بسی تأسف است که علیرغم پیش بینی‌ها نسبت به بارش برف و یخبندان، متاسفانه به‌جای تدبیر و چاره‌جویی در دو طرف مرز، بیش از ١٠ روز است که مرز به حالت بسته و نیمه‌بسته درآمده  و هزاران راننده اسیر سرما و توقف شده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به‌جای تعامل با طرف افغان در جهت برف‌روبی و روان‌سازی تردد کامیون‌ها در داخل منطقه ویژه، گمرک و حد فاصل بین دو کشور، شاهد اطلاعیه عجیبی بودیم که در آن اعلام شده به‌علت برودت و یخبندان بارگیری از مبادی متوقف و کامیون‌های حامل بار  به مبدأ بارگیری خود بازگردند.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: ما از یک‌طرف مدعی توسعه تجارت با افغانستان هستیم و از طرف دیگر با وجود روزانه میلیون‌ها تومان عایدی از منطقه ویژه  و مرز دوغارون عاجز  از  مدیریت  یک  برف و سرما هستیم که به‌واسطه آن در معابر تردد نمی‌شود، باسکول‌ها یخ می‌زند، راه بسته می‌شود، گل و لای مانع تردد می‌گردد، تعامل و هماهنگی سازنده با خود و طرف مقابل نداریم، همچنین هزاران کامیون متوقف،   میلیاردها تومان خسارت توقف دیرکرد کانتینرهای کشتیرانی و محمولات تجاری و نهایتا یک نعمت بالفعل را به یک نقمت بدل کرده و توصیه به برگشت کامیون‌ها به مبدأ می‌کنیم.

امتی گفت: باعث تاسف است که مرزی با گنجایش روزانه ٢٠٠٠ کامیون تردد و  تراز تجاری افزاینده‌ بیش از ٢ میلیارد دلار  با کشور افغانستان که می‌توانست به یک بازی برد- برد تبدیل شود،   به یک مرض کهنه و قدیمی بدل شده که اگر  به‌ این وضعیت دل خوش کنیم، فرصت‌سوزی شده و باید منتظر هرچه بدتر شدن وضعیت موجود باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.