مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی از تولید ادوات و تجهیزات نیمه هادی مبتنی بر فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی توسط این شرکت در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

ادوات و تجهیزات نیمه هادی مبتنی بر فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهنام تقدسی با اشاره به مزیت های این فناوری پیشرفته بیان کرد: MEMS یا فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی فناوری گسترده‌ای است که بالفعل می‌تواند تأثیر مهمی بر انواع تولیدات تجاری بگذارد.

وی ادامه داد: هم اکنون فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی در هر زمینه‌ای، از تجهیزات پزشکی پیشرفته تا دستگاه‌های نمایش فشار خون و نیز از سیستم‌های تعلیق فعال خودروها تا کاربردهای ساده در خودرو نظیر ایربگ و کنترل فشار باد لاستیکها و همچنین در صنایع هوا فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لذا ماهیت فناوری MEMS و کاربردهای متعددش، آن را از فناوری‌های مرسوم در مدارهای مجتمع و ریزتراشه‌ها فراگیرتر کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی ادامه داد: از دیگر مزایای MEMS یا فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی این است که فاصله بین سیستم‌های مکانیکی پیچیده و مدارهای مجتمع الکترونیکی را پر می‌کند و عملا با استفاده از این تکنولوژی میتوان به سمت تولید عملگرها و ابزاردقیق‌های بسیار پیشرفته، دقیق و بسیار کوچک که هم‌اکنون در انحصار تعداد معدودی از کشورها میباشد حرکت نمود.  

وی افزود: شرکت صنایع پیشرفته رضوی درصدد است تا با تولید ادوات و تجهیزات نمیه هادی مبتنی بر MEMS، زمینه‌ساز خودکفایی حداکثری کشور در حوزه ادوات نیمه هادی پیشرفته و توسعه صنایع مرتبط با آن بویژه در مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی گردد.

بهنام تفدسی با بیان این که فناوری MEMS امکان ساخت سیستم‌های میکروالکترومکانیکی را با استفاده از متدهای ساخت ناپیوسته فراهم کرده است، گفت: این امر موجب برابری قیمت و اعتبار حسگرها و محرک ها با مدارات مجتمع می‌شود.

بهنام تفدسی ادامه داد: به عنوان مثال، شتاب‌سنج‌های  MEMS، نمونه جدیدی از فواید فناوری MEMS است که به سرعت جایگزین نمونه‌های سنتی آن مانند شتاب‌سنج‌های مربوط به سیستم‌های کیسه هوا در اتومبیل می‌شود.

وی با اشاره به کاهش هزینه ها با استفاده از فناوری MEMS خاطرنشان کرد: MEMS این امکان را فراهم کرده تا شتاب‌سنج مکانیکی و المانهای الکترونیکی با هزینه‌ی کمتری در یک ریزتراشه سیلیکونی تلفیق شوند.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی ادامه داد: شتاب‌سنج MEMS بسیار کوچکتر، کارآمدتر، سبک‌تر و قابل اعتمادتر بوده و قیمتی بسیار کمتر از شتاب سنج‌های مرسوم دارد؛ لذا ظرف چند سال آینده این شتاب سنج‌ها جایگزین دستگاه‌های مشابه در تمامی خودروهای خارجی و داخلی و نیز سایر کاربردهای مربوطه در سایر صنایع می‌شوند.

بهنام تقدسی گفت: کاربرد تراشه‌های MEMS در صنایع پیشرفته روزبه‌روز در حال افزایش بوده و در آینده‌ای نه چندان دور، اغلب تجیهزات خانگی، تفریحی، رباتها، خودروها و خطوط تولید صنعتی مملو از این تراشه‌ها خواهند بود و لذا پرداختن به حوزه تحقیقات و تولید این تراشه‌ها در کشور، امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.