تحولات منطقه

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: افزایش ۶۵ درصدی قیمت قطعات نسبت به سال ۹۸، میانگین خواسته‌ای است که قطعه‌سازان از بازار دارند.

افزایش ۶۵ درصدی قیمت قطعات حداقل خواسته‌ قطعه‌سازان است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی شکورزاده  در واکنش به درخواست افزایش قیمت قطعات در کشور اظهار کرد: ممکن است برخی قطعه‌سازان توقع افزایش قیمت صددرصدی داشته‌ باشند و در برخی دیگر از مناطق کشور که قطعه توسط خودروساز تامین و تولید می‌شود، تمایل به افزایش قیمت به این اندازه نباشد. باید توجه داشت این افزایش قیمت، تاثیر چندانی در وضع قطعه‌سازان نخواهد داشت و تنها می‌تواند ضرر و زیان آن‌ها را جبران کند.

وی در خصوص افزایش تولید قطعه‌سازی در کشور عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به حمایتی که از تولید داخلی و خودکفایی می‌شود و اینکه واردات سخت‌تر و محدودتر شده، قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در کشور و در استان خراسان رضوی انجام داده‌اند که باعث افزایش تولید قطعات شده ‌است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات ناشی از کرونا برای قطعه‌سازان تصریح کرد: کرونا مشکلات زیادی را ایجاد و هزینه اضافه‌ای را بر قطعه‌سازان تحمیل کرده که قبلا این هزینه وجود نداشت. به ‌نظر می‌رسد به ‌طور روزانه هزینه هر پرسنل برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان باشد که این هزینه تعریف نشده اما قطعه‌سازان برای تداوم تولید با خیال راحت آن را پرداخت می‌کنند.

بزرگترین مشکل خودرو و قطعه‌سازی نقدینگی‌ است

شکورزاده در واکنش به درخواست افزایش ۶۵ درصدی قطعات در کشور گفت: یکی از مشکلات پیش‌روی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی وحشتناکی است که اگر این مشکل وجود نداشت، شاهد پارکینگی از خودروهای ناقص نبودیم. بزرگترین مشکل خودروسازی در ارتباط با قطعات آن، مساله نقدینگی‌ است.

وی ادامه داد: در کنار مشکل نقدینگی، نیاز است تا اصلاح قیمت‌ها صورت گیرد. البته این اصلاح قیمت تا حدودی در حال اجرایی‌ شدن است اما این اصلاح متناسب با تورم موجود در جامعه و افزایش قیمت‌ها نیست.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی، بیان کرد: نقدینگی‌ مشکل بزرگی بوده که گریبان قطعه‌سازان را گرفته ‌است. به طور مثال حدود ۲ ماه گذشته، تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده که برای جبران این قیمت‌ها، نیاز است تا تولید و عرضه افزایش یابد و برای افزایش عرضه، نقدینگی نیاز قطعه‌ساز است.

شکورزاده اضافه کرد: مشکلات جزئی‌تری همچون مشکلات بانک مرکزی و مسائل واردات، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، قیمت مواد اولیه که تامین آن از طریق بورس کالا انجام می‌شود، مواد پتروشیمی و فلزات که اگر با ارز آزاد وارد کشور می‌شد، به اندازه تولیدکننده داخلی گران درنمی‌آمد نیز وجود دارد.

وی در خصوص تاثیر سیاست دولت بر افزایش تولید عنوان کرد: ویروس کرونا در اوایل شیوع، مشکلاتی را در بازار ایجاد کرد اما به مرور زمان اثر این بیماری به اندازه پیشین نیست که بتواند باعث افزایش خودکفایی و تغییرات عمده شود. خودکفایی بیشتر به وسیله سیاست‌های دولت افزایش یا کاهش می‌یابد که در حال حاضر سیاست دولت نیز بر رونق تولید داخلی است که این موضوع به افزایش تولید کمک می‌کند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: مشکل بزرگی که در تولید داخلی وجود دارد، این است که ماشین‌آلات تولیدی و سرمایه‌گذاری‌ها با این نرخ ارز به ‌سختی وارد و انجام می‌شود و بانک‌ها نیز برای سرمایه ثابت وام ‌نمی‌دهند. امیدواریم که با کنترل ارز و نقدینگی در کشور، تحولی در همه صنایع، به‌ خصوص صنایع قطعه‌سازی، ایجاد شود و بتوانیم به تکنولوژی‌های روز مجهز شویم زیرا با وجود تمام تحریم‌ها، این امکان وجود دارد و دانش فنی تولید این ماشین‌آلات در کشور موجود است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.