قدس آنلاین: تفسیر و تحلیل حوادث پدیدهای نو ظهور است. نسبت به هر حادثه و واقعهای سه مرحله طولی وجود دارد؛ مرحله اول آشنایی با متن حادثه و تاریخ یا به تعبیری دیگر وقایع نگاری است. این مرحله اول بر عهده مورخین و ارباب مقاتل است، مثلاً تاریخ طبری،تاریخ مسعودی،تاریخ یعقوبی و... از منابع درجه اول در وقایع نگاری هستند یا از متأخرین کتاب منتهیالآمال از کتب وقایع نگاری است و نیز کتاب لهوف و کتب دیگر که در این مرحله مورخ و وقایع نگار صرفاً به نقل و گزارش تاریخ میپردازد.
مرحله دوم، مرحله تفسیر و تحلیل است. تفسیر یعنی شرح اجزای مختلف یک حادثه تاریخی اما تحلیل که فراتر از تفسیر است یعنی بررسی اجزای تاریخ و بررسی علل و عوامل هر فراز از فرازهای تاریخ و بررسی رابطه میان اجزای پدیدههای تاریخی.
مرحله سوم، مرحله اخذ نتیجه است. نتیجه یعنی آن هدفی که بخاطر آن تاریخ را مطالعه و سپس بررسی میکنیم؛ مرحله درس گرفتن از تاریخ. این سه مرحله سه قانون و سه فرمول در تمام تاریخ است خواه تاریخ انبیا و امت ها باشد خواه تاریخ اسلام و زندگی ائمه باشد و خواه تاریخ ملوک و پادشاهان باشد و خواه تاریخ انقلابها.
باید تأسف خورد که مسلمین در طول تاریخ در تمام حوادث تاریخی خصوصاً حوادث مربوط به تاریخ زندگی پیامبر و حوادث بعد از رحلت پیامبر تا واقعه جانسوز کوفه و کربلا و نیز تاریخ زندگی ائمه این سه قاعده و سه فرمول را اعمال نکردند در حالی که قرآن در ۱۴۰۰ سال قبل که بخش مهمی از آیاتش مربوط به تاریخ انبیا و امم پیشین است این سه راهکار را بروی همه گشوده است.
واقعه عظیم عاشورا و حوادث بعد از آن هم با کمال تأسف مورد تفسیر و تحلیل قرار نگرفت . وقتی حادثهای از حوادث تاریخ مورد تفسیر و تحلیل قرار نمیگیرد دچار ضایعاتی میشود؛ انواع ضایعات از جمله اینکه 1-از تاریخ درس لازم گرفته نمیشود. 2-تاریخ دچار خرافات میشود. 3- تقدس جاهلانه جای تقدس عاقلانه را میگیرد. 4- جامعه بجای حرکت و صعود دچار رکود و افول میشود. 5-دین داری و مقدسات به عادت و سپس به اعتیاد تبدیل میشود. 6- عادت و اعتیاد همان طور که در پدیدههای منفی مثل سیگار، تریاک و دنیاخواهی مذموم است و آثار بدی دارد، در پدیدههای مثبت و ارزشمند هم مذموم است و آثار بدی دارد. مثلاً عزاداری با همه ارزشمندیاش وقتی به عادت و اعتیاد تبدیل شد، عامل تخدیر و رکود است.
انتهای پیام/
نظر شما