تحولات لبنان و فلسطین

در گفتگوی زنده اینستاگرامی که شب گذشته توسط موسسه آفرینش‌های هنری و مرکز ارتباطات و رسانه‌های آستان قدس تحت عنوان انجمن‌های شعر رضوی موضوع مروری بر آثار فاخر آیینی و نقد ادبی با حضور محمدجواد غفورزاده و با شعرخوانی و نقد اشعار اعضای انجمن‌های شعر رضوی برگزار شد، نقد و بررسی اشعار غلامحسین دلخوش، سید روح‌الله فریدونی و محسن ظهوریان در دستور جلسه قرار گرفت.

مضمون شعر آیینی از ساختار آن مهم‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد غفورزاده، از شاعران آیینی معاصر، در این برنامه که با قرائت یک رباعی در باب اربعین آغاز شد، به اینکه اربعین سوای هر مضمون شاعرانه‌ای، از روحی شاعرانه برخوردار است و حتی عنوان آن نیز ادبی و روح‌انگیز است، اشاره کرد.

وی بیان کرد: اربعین به معنای عدد ۴۰ است. مهم‌ترین مساله در مساله اربعین این است که تمام معصومین(ع)، هر کدام به نوعی به شهادت رسیده‌اند اما تنها امامی که مراسم اربعین برای او برگزار می‌شود، حضرت سیدالشهدا(ع) است.

این برنامه با شعرخوانی و نقد اشعار غلامحسین دلخوش، از شاعران معاصر، ادامه یافت.

غفورزاده در این نشست نقدی به یکی از ابیات سروده شده توسط غلامحسین دلخوش وارد کرد مبنی بر اینکه مضمون آن بیت با مضمون کلی شعر و نسبت به شخصیت حضرت زینب(س) تناسبی ندارد.

او اضافه کرد: ترجیح این است که این بیت حذف شود چرا که مضمون شعر آیینی مهم‌تر از ساختار آن است.

غفورزاده در ادامه این نشست به نقد و بررسی اشعار سید روح‌الله فریدونی، شاعر اهل طبس و عضو انجمن ادبی شعر طبس و همچنین اشعار محسن ظهوریان، از شاعران معاصر، پرداخت.

در  این برنامه لایو اینستاگرامی کتابی نیز با عنوان «تلاوت خورشید» که سروده‌هایی از داراب بدخشان، شاعر آینی و اهل بیت(ع)، معرفی شد.

غفورزاده در این معرفی بر این نکته تاکید کرد که بدخشان زبان خوبی در شعر دارد و از واژه‌های امروزی بسیار استفاده می‌کند. او در گذشته کتابی با عنوان «یوسفی شدم در چاه» منتشر کرده است.

وی اضافه کرد: این کتاب چند سال پیش به همت دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان شمالی منتشر شد و آقای اباصلت رضوانی، شاعر اهل خراسان شمالی، این کتاب را گردآوری کرده و مقدمه‌ای نیز بر آن نگاشته است.

غفورزاده تصریح کرد: این کتاب مجموعه‌ای اشعاری است که حال و هوای آیینی و مضامین مرتبط با اهل بیت(ع) دارد و بیشتر در قالب غزل است. هر چند قالب‌های دیگری همچون قصیده، مثنوی و شعرهای نو و حتی نوحه نیز در آن دیده می‌شود. در این کتاب به یکی از ویژگی‌های اشعار آیینی که نوآوری و عدم تکرار اشعار بزرگ گذشته است، به خوبی پرداخته شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.