تحولات منطقه

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۲۶۷۶۳

بنابر اعلام سازمان بین‌المللی کار، ‌این بیماری مرگبار که بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید، تاکنون خسارات مالی فراوانی را در پی داشته ومی‌تواند سبب نابودی ۲۴۵ میلیون شغل در سراسر جهان شود.

مشاغل برنده و بازنده کرونا در جهان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قدس آنلاین: در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال قرنطینه که تعطیلی کسب و کارهای فراوانی را به دنبال داشت، بسیاری از کارگران از کار بیکار شده و مشاغل خدماتی مانند هتل‌داری در صدر زیان‌دیدگان از کرونا قرار گرفتند.

بنابر اعلام سازمان بین‌المللی کار، ‌این بیماری مرگبار که بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید، تاکنون خسارات مالی فراوانی را در پی داشته ومی‌تواند سبب نابودی ۲۴۵ میلیون شغل در سراسر جهان شود.

در میان مشاغلی که بیشترین آسیب را متحمل شدند می‌توان به بخش سرویس های هتل‌داری و بخش تولیدی اشاره کرد.

به باور کارشناسان، با کاهش شدید سفرهای درون و برون شهری و خارجی، اکثر فعالیت‌های اجتماعی به حال تعلیق درآمده و خدمات میهمان‌داری، صنایع غذایی، سرویس‌های تولیدی و بنگاه‌های خرید و فروش املاک که در مجموع ٣٨ درصد نیروی کار جهان را به خود اختصاص می‌دهند و در مجموع یک میلیارد و ٢٥ میلیون کارمند در سراسر جهان دارند، ‌ متحمل بیشترین آسیب شدند.

آمارهای نشان می‌دهد، بیشترین نیروهای کار در آمریکا و اروپا خانه نشین شده‌اند.

اما در گرماگرم این بیماری که سبب نابودی مشاغل فراوانی شد، بسیاری از مشاغل توانستند از این آب گل آلود، ماهی‌های بزرگتری را صید کنند که در این میان می توان به فروشگاه‌های اینترنتی و برخی از شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

در بحبوحه بحران کرونا، ‌ گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون در سه ماه گذشته روی هم ۳۸ میلیارد دلار سود به جیب زدند که در این میان فروشگاه اینترنتی آمازون در جایگاه نخست قرار دارد.

از دیگر سو با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی و اعمال قرنطینه در شهرهای مختلف جهان، کاربران از ترس ابتلا به بیماری کرونا، کالاهای مورد نیاز خود را بیشتر به صورت آنلاین سفارش می‌دهند.

به گزارش دویچه وله، درآمد آمازون در سه ماه گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۳۷ درصد افزایش به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صعود کرده است.

از سوی دیگر در پی تعطیلی اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط، فیس بوک توانست در دوران کرونا که اکثر کارگران به سبب این بحران خانه‌نشین شده‌اند، ‌سود فراوانی را از محل آگهی‌های بازرگانی کسب کند.

همچنین خانه‌نشینی سبب افزایش استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی شده است به طوری که شمار کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک در مدت زمان سه ماه حدود ۳۰ میلیون نفر افزایش یافت و به حدود یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون کاربر رسید.

همچنین افزایش دورکاری کارکنان و ادامه تحصیل از راه دور سبب رونق فروشگاه‌های کامپیوتر و تجهیزات اینترنتی شده که در این میان اپل توانست مشتریان زیادی را جذب کند.

در این میان یوتیوب نیز از سایر رقبای خود عقب نماند. در دوران کرونا پخش برنامه‌های آموزشی از یوتوب سبب افزایش چشمگیر درامد حاصل از آگهی هایش شده به نحوی که در سه ماه گذشته توانسته است درآمد خود را به ۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

ایران نیز در پی بحران کرونا با تبعات آن دست به گریبان بود. بحران کرونا بخش‌های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب‌وکارهای مختلفی دچار زیان شدند. براساس اعلام مرکز آمار، شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد که البته این عدد در اریبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در اسفند و فروردین ماه تنها ۲۲ درصد کسب‌وکارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد.

براساس این گزارش، «علی ربیعی» سخنگوی دولت در آخرین آمار اعلامی در یکی از شبکه‌های خبری اعلام کرد که با شیوع بیماری کرونا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بازار کار خارج شدند و از این میزان ۸۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که با احتساب ۲۴۰ هزار نفر از افرادی که پیش از این مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کردند در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار داشتند.

همچنین به گفته ربیعی، پس از این مدت ۱۶۹ هزار نفر در دور جدید بازگشت به کار داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.