علیرضا خجسته در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: بیش از ۷۸۰۰ کیلومتر از انواع راه های خراسان رضوی نیاز به روکش آسفالت داشته و در برخی نقاط انجام عملیات لکه گیری جوابگو نمی باشد.
وی تصریح کرد: از مجموع ۲۰۵۸۴ کیلومتر راه های اصلی و فرعی و روستایی استان ، با توجه به حجم ترافیک و کاهش اعتبارات راهداری در چند سال گذشته و عدم اجرای به موقع روکش راه ها، این فرسودگی رخ داده که لازم است اعتبارلازم برای روکشی راه های مورد نظر که عمده خرابی های آنها به دلیل حجم بالای ترافیک در راه های بین شهری اعم از اصلی و فرعی می باشد، تامین شود.
خجسته در مورد نگهداری راههای استان نیز گفت: در سال جاری از محل اعتبارات ابلاغی در قالب قراردادهای پیمانی و امانی در مجموع ۲۳۹ کیلومتر روکش آسفالت ، ۲۸۲۹۴۵ متر مربع لکه گیری ، ۹۷۸۷۵ متر طول درزگیری ، ۱۴۷ کیلومتر آسفالت حفاظتی ، ۲۶۰ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی و ۸۹۳۷ کیلومتر تسطیح و تیغ زنی راههای شنی انجام شده که جمعا ۲۰۱ هزار و ۹۲تن آسفالت به مصرف رسیده است .
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در زمینه تجهیزات راهداری استان نیز گفت: با توجه به فرسودگی ناوگان راهداری استان و میانگین عمر ۲۶ ساله ماشین آلات موجود و اینکه عمده فعالیت های راهداری توسط دستگاه ها و ماشین آلات صورت می گیرد ، نوسازی و بازسازی از اولویت ها و ضروریات سازمان راهداری می باشد که در سال جاری سه دستگاه لودر جدید ، ۳ دستگاه نمک پاش و ۴ دستگاه بیابرفروب خریداری و در بین ادارات شهرستان ها توزیع گردیده و تعداد ۱۲۷دستگاه نیز بازسازی و تعداد ۴۶ دستگاه در حال بازسازی می باشد، از این رو با توجه به وسعت استان و کمبود ماشین آلات در سطح شهرستان ها ، اضافه نمودن دستگاه های جدید و بازسازی ناوگان موجود از طریق اداره کل راهداری استان پیگیری می گردد .
وی در مورد وضعیت پرسنل راهداری استان از لحاظ نوع استخدامی و نیاز راهداری استان به جذب نیروی جدید نیز گفت: در حال حاضر در بخش راهداری استان ، تعداد ۵۵۱ نفر در قالب نیروهای شرکتی طرف قرارداد مشغول به کار می باشند و بقیه پرسنل نیز به صورت رسمی ، پیمانی و قراردادی در حال انجام وظیفه هستند. به طور یقین با توجه به بازنشستگی افراد در سال های گذشته و عدم جایگزینی نیروی جدید ، کمبود نیروی متخصص و همچنین نیروهای راهدار شامل راننده و کارگر راهداری در ادارات شهرستان ها کاملا محسوس بوده و همین موضوع در برخی موارد باعث تاخیر در انجام امور راهداری شده است ، از این رو حدود ۷۸ نیروی متخصص ، ۱۶۰ نیروی راننده و کارگر راهداری جهت انجام مطلوبتر عملیات راهداری استان مورد نیاز می باشند .
خجسته در پاسخ به این سوال که چرا راهداری استان همیشه در فصل زمستان و علی رغم اعلام هشدارهای لازم و اطلاع از برف و بارش در مدیریت راه ها و جلوگیری از حوادث با مشکل مواجه می شود ، نیز گفت: اکیپ های راهداری زمستانی این اداره کل از تاریخ ۱۵/۹/۹۹ مطابق همه ساله در محل راهدارخانه ها و نقاط برفگیری استان مستقر شده اند و با توجه به اطلاعیه های هواشناسی استان و قبل از شروع بارندگی ها و یخ زدگی سطح جاده ها نسبت به انجام عملیات راهداری زمستانه اقدام می نمایند.
وی افزود: لیکن تردد کامیون ها و ضعف آنها در سربالایی ها به خصوص در هنگام بارش برف باعث ایجاد ترافیک شده و از طرفی علی رغم هشدارهای داده شده متاسفانه شهروندان و مسافرین به هشدارهای داده شده توجه نمی کنند و بدون تجهیزات زمستانی وارد جاده ای کوهستانی شده که این امر باعث ایجاد گره ترافیکی شده و مانع از انجام عملیات برفروبی و شن و نمک پاشی می شود از طرفی این مسئله باعث انباشت برف در سطح راه ها و یخ زدگی سطح معابر و انسداد مسیر را به دنبال خواهد داشت ، همچنین در برخی موارد به دلیل کولاک شدید و کاهش دید انجام هیچگونه عملیاتی میسر نمی باشد.
وی درباره اینکه از ظرفیت بخش خصوصی در راهداری استان چه استفاده ای صورت گرفته و چند درصد از پروژه های جاری راهداری استان توسط بخش خصوصی انجام می شود، نیز گفت: در حال حاضر اجرای روکش آسفالت راه ها ، تعریض و بهسازی مسیر ، نصب و تعمیر روشنایی ، نصب و تعمیر و مرمت تابلوهای راهنمایی و رانندگی ، احداث و تعمیر ابنیه فنی ، خط کشی محورها ، احداث و مرمت راهدارخانه ها ، اصلاح شیب شیروانی به صورت پیمانی در قالب قراردادهای منعقد شده به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می گردد که حدود ۶۰ درصد از عملیات راهداری را شامل می شود . همچنین انجام عملیات لکه گیری و پر کردن چاله ها ، تسطح حریم و گشت زنی مسیر ، تسطیح و تیف زنی مسیرهای شنی و خاکی ، مرمت جزیی ابنیه فنی و انجام عملیات برفروبی و شن و نمک پاشی راسا توسط ادارات شهرستانهای تابعه صورت می گیرد .
انتهای پیام/
نظر شما