تحولات منطقه

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی گفت: با وجود تذکرات و پیش‌بینی حادثه مشابه در سمت دوغارون، رخ دادن آتش سوزی موید این است که بایستی چیدمان توقف کامیون‌های سوختی و گازی تغییر کرده و مسیری جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی طراحی شود.

باید مسیر جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی در دوغارون طراحی شود
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محمود امتی در مورد مشکلات بعد از حادثه  آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه اظهار کرد: آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه  باعث شد که چندین میلیون دلار سرمایه تجار، تولید کنندها، صادر کننده‌ها، مالکین و رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل که دسترنج سال‌ها کار و تلاش بود به‌دلیل سهل انگاری و بی‌توجهی نابود شود.

وی افزود: قطعاً جبران و بازگشت به شرایط فعلی زمان‌بر بوده و به این سرعت قابل ترمیم نیست.   انتظار می‌رود چنین فاجعه عمیقی روابط تجاری را تا مدتی دچار تنش کرده، سطح معاملات تجاری و اقتصادی را کاهش داده و درگیری‌های حقوقی و مالی زیادی را ایجاد نماید.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان‌رضوی بیان کرد: آمار دقیقی از کامیون‌های ایرانی سوخته نداریم. صدها محموله ترانزیت با کانتینرهای خطوط کشتیرانی و صدها محموله صادراتی که از داخل کشور و از مرز توسط  شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی بارگیری شده بودند از دیگر خسارات وارده به مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل است.

وی ادامه داد: محموله‌های صادراتی از کشور که بطور امانی یا پرداخت‌های آتی ارسال شده بود از جمله مناقشات و آسیب‌های صادرکنندگان است.

امتی با اشاره به اینکه «جهت ارسال محموله‌های ترانزیت که به مبادی ورودی رسیده شرکت‌های حمل‌ونقل با  صاحبان کالا در حال رایزنی هستند که تغییر مرز بدهند و از دو مرز دیگر ترانزیت صورت گیرد» تصریح کرد: در مورد محموله‌های متوقف در پشت مرز دوغارون، باید منتظر تصمیم‌گیری و اعلام نظر مقامات دو طرف ایرانی و افغانی بود که به درخواست تجار و بخش خصوصی قرار شده برای محموله‌های سوختی و تره بار متوقف پشت مرز، طرف افغانی مسیری از دوغارون تا هرات را بازگشایی و پوشش امنیتی داده تا مقداری از مشکلات کاسته شود. روز چهارشنبه خبر رسید که اقدامات عملیاتی برای خروج کامیون‌های تره بار  و ورود کامیون خالی افغانی در حال انجام هست.

وی خاطر نشان کرد:  باوجود تذکرات و پیش‌بینی حادثه مشابه در سمت دوغارون، رخ دادن این  آتش سوزی موید این است که بایستی چیدمان توقف کامیون‌های سوختی و گازی تغییر کرده  و مسیری جداگانه برای تردد کامیون‌های سوختی طراحی شود. مهمتر از آن بایستی یک ایستگاه آتش‌نشانی با استانداردهای بین‌المللی و لوله‌کشی خط خشک  اطفای حریق در محوطه اختصاصی تخلیه و بارگیری و پارکینگ مختص این محموله‌ها و پایانه مرزی دوغارون  سریعاً راه اندازی شود، خطر در کمین هست.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان‌رضوی تاکید کرد:  اقدام سریع و مؤثر دست اندرکاران گمرک و پایانه مرزی دوغارون، مرزبانی و فرمانداری در پذیرش کامیون‌های برگشتی  ایرانی و افغانی جهت فرار از اسلام قلعه و خلوت کردن یک مسیر خروجی تا تایباد  باعث شد که بیش از هزار کامیون از مهلکه نجات پیدا کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.