پایان برج‌سازی در اطراف حرم امام رضا(ع)؛ این برداشتی کلی از آنچه مصوب کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی در طرح تفصیلی پیرامون حرم رضوی بود، است.

خداحافظی با برج‌سازی در همسایگی حرم امام رضا(ع)

طرحی که در آن مجوز ساخت به پروژه‌های پیرامونی حرم در حداکثر ارتفاع ۲۳ متر یا ۶ طبقه داده خواهد شد. این اتفاق به داستان بلندمرتبه‌سازی یا همان برج‌سازی در همسایگی حرم امام رضا(ع )

خاتمه خواهد داد. مسئله‌ای که تا پیش از این خیلی‌ها دغدغه‌مند آن بودند. در گفت‌وگو با مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به آنچه قرار است طی طرح جدید در حوزه سیمای بافت پیرامونی حرم امام هشتم(ع) اتفاق بیفتد، پرداختیم. 

طرح پلکانی برای ساخت‌وساز در بافت

جواد خدایی درخصوص ضابطه ساخت‌وساز در مجاورت حرم مطهر رضوی در راستای حفظ منظر حرم مطهر به قدس گفت: ساختمان‌هایی که در مجاورت حرم مطهر در عمق یک پلاک براساس طرح جدید ساخته خواهند شد ارتفاعی بیشتر از ۵/۱۰ متر یا همان سه طبقه نخواهند داشت جدارهای بعدی پیرامونی به صورت پله‌پله ارتفاعشان اضافه می‌شود و به ترتیب چهار و پنج طبقه خواهند داشت که در بیشترین حالت ۶ طبقه یا همان ۲۳ متر مجوز ساخت صادر خواهد شد.

وی در واکنش به این مطلب که تکلیف ساختمان‌های ساخته شده با ارتفاع بیش از ۲۳ متر در محدوده بافت پیرامونی حرم چه خواهد شد، اظهار کرد: پروژه‌های ساخته شده قوائد خاص خودش را دارد و براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بناهایی که ساخته شده باشند تا زمان تجدیدبنا به همان شکل باقی خواهند ماند اما اگر برنامه‌ای برای اصلاح شرایط این پروژه‌ها باشد باید رضایت صاحبان آن‌ها جلب شده و ساختمان آن‌ها کوتاه شود.

‏ساختمان‌های مجاور حرم کوتاه می‌شوند

مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند در حال حاضر بخش زیادی از بافت پیرامونی را ساختمان‌های بلندمرتبه گرفته و این موضوع منظر حرم مطهر را دچار دگرگونی کرده است، بیان کرد: به هیچ وجه این موضوع درست نیست چراکه بخش عمده‌ای از بافت پیرامون حرم رضوی بدون تغییر باقی مانده است. ما در این بافت ۷ هزار پلاک داریم که از این تعداد ۱۵۰ پروژه ساخته شده است که با در نظر داشتن بزرگ‌مقیاس بودن آن‌ها باز هم از محدوده ۳۶۰ هکتاری بافت پیرامونی بخش زیادی از آن باقی می‌ماند. علت اینکه پروژه‌های ساخته شده بیشتر به چشم می‌آید این است که بلندتر از سایر نقاط بافت هستند. در طرح جدید به این موضوع به شکل ویژه‌ای پرداخته شده که ساختمان‌های محدوده حرم هرچه به حریم رضوی نزدیک‌تر، کوتاه‌تر شوند و این موجب خواهد شد تا دغدغه‌هایی که دراین زمینه وجود دارد از بین برود.

خدایی درباره سرنوشت پروژه‌هایی که مجوز برای آن‌ها براساس ضوابط طرح قدیم صادر شده و هنوز اقدامی برای ساخت نداشتند به خبرنگار ما گفت:

۱۴۰ پروژه این چنینی در محدوده طرح وجود دارد که مجوز برای آن‌ها صادر شده اما ساخت‌وسازی نداشتند عمده این پروژه‌ها متعلق به بخش خصوصی نیستند و قرار است با تک تک آن‌ها مذاکره شود تا متناسب با ضوابط طرح جدید برای ساخت اقدام نمایند. کارگروهی به همین منظور شکل گرفته تا طی دو ماه این پروژه‌ها تعیین‌تکلیف شوند.

پایان قصه برج‌سازان

یکسان بودن قوانین ساخت‌وساز در مورد ارتفاع بناها در چهار مسیر اصلی منتهی به حرم رضوی یکی دیگر از مواردی بود که از مشاور طرح پرسیدیم. وی گفت: ضوابط برای همه نقاط طرح تفصیلی یکسان نیست و بسته به شرایط مکانی تغییراتی دارد.تعدادی از معابر کم‌عرض‌تر هستند و شرایطشان اجازه ساخت طبقات بالاتر را نمی‌دهد به طور مثال چنانچه یک پلاک در حاشیه خیابان طبرسی همه ضوابطش درست و قانونی باشد تنها پنج طبقه یا ۱۹ و نیم متر اجازه ساخت خواهد داشت.

مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در پاسخ به این پرسش که با اجرایی شدن طرح تفصیلی جدید بلندمرتبه سازی یا همان برج‌سازی متوقف خواهد شد، اظهار کرد: پس از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع برج‌سازی در اطراف حرم تمام می‌شود البته رعایت ضوابط به نظارت همگانی نیاز دارد. آنچه مسلم است ساختمان‌هایی با ارتفاع ۹، ۱۰ و ۱۲ طبقه که همان اصطلاح برج را دارند اجازه ساخت نخواهند داشت و ارتفاع آن‌ها به نصف تغییر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    6 طبقه ارتفاع زیادی داره پیشنهاد شهرداری مشهده