تحولات منطقه

سیدعباس صالحی در نشست مشترک با محسن حاجی میرزایی ضمن تشریح اقدامات، ماموریت‌ها و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چگونگی همگرایی و هم‌افزایی این دو وزراتخانه درباره نظارت بر تولید کتاب‌های آموزشی گفت: بررسان کتاب در حوزه کتاب‌های آموزشی تابع سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و براساس سند بالادستی عمل می‌شود.

تقویت اطلاعات معلمان و خانواده‌ها در زمینه بازی‌های رایانه‌ای مهم است
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

قدس آنلاین: به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی درابتدا با تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان، یاد و خاطره شهدای آموزش و پرورش و حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را گرامی داشت و گفت: گفت و گوی هفته در وزارت آموزش و پرورش ابتکار قابل توجهی است که فرصت هم افزایی های دستگاهی را فراهم می کند.
 
صالحی تاکید کرد: در نظام اداری مشکلی که وجود دارد این است که نتوانیم قطره‌ها را به جوی‌ها و جوی‌ها را به نهرها و نهرها را به اقیانوس‌ها تبدیل کنیم.
 
وی ادامه داد: برای حل مسائل باید تلاش کنیم مقدورات و ظرفیت‌های خود را به هم متصل کنیم تا کارهایی اتفاق بیفتد کارستان. زیرا نظام جزیره‌ای در مدیریت مانع همگرایی می‌شود و نگاه بخشی در مدیریت و حکمرانی موجب شده تا نتوانیم اینگونه به حل مساله‌ها فکر کنیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش نگاهی  به این مساله دارد که چگونه می‌توانیم در یک فضای بزرگ‌تر مسائل بزرگ‌تر خود را حل کنیم.
 
صالحی در ادامه مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، رسانه، دین، بین‌الملل و ... را تشریح کرد و گفت: امسال در ماه آذر تفاهم نامه‌ای بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به امضا رسید و در آیین امضای آن تاکید شد که براساس یک کمیته، اقدام مجموعه بندهای آن اجرایی شود. این تفاهم‌نامه، تصویر همکاری دو وزراتخانه را روشن‌تر می‌کند و جلسه امروز هم به کمک این تفاهم‌نامه و کمیته است.
 
وی افزود: دو وزارتخانه ظرفیت‌هایی دارند و تلاش می‌کنیم نظام استقرار برای تعاملات آن  پدید آید. اشتراک زیادی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در اهداف و مخاطبان آن وجود دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف این وزارتخانه در ۴ بخش اصلی ادامه داد: حوزه فرهنگ و رسانه یکی از بخش‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پژوهش‌های فرهنگی، مطالعات فرهنگی، کتاب و کتابخوانی، ادبیات و رسانه، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و حوزه فرهنگ عمومی در قالب شورای فرهنگ عمومی ازجمله زیرمجموعه‌های این بخش است.
 
وی تصریح کرد: بخش‌های مختلفی در این حوزه قرار دارد ازجمله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت مطبوعاتی، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، روزنامه ایران، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، شورای فرهنگ عمومی و ... .
 
صالحی در بخش دوم فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: فعالیت‌های هنری و سینمایی از دیگر بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. معاونت امور هنری با بخش‌ها و موسسات متعدد هنری و سازمان سینمایی با زیرمجموعه‌های بسیار در این حوزه انجام مسئولیت می‌کنند.
 
وی حوزه دینی را بخش سوم فعالیت‌های این وزارتخانه برشمرد و افزود: معاونت قرآن و عترت، ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سازمان‌های اوقاف و امور خیریه و حج و زیارت در این حوزه فعالیت دارند.
 
صالحی ادامه داد: حوزه بین‌الملل هم بخش چهارم فعالیت‌های این وزارتخانه است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مسئولیت آن را برعهده دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت‌های موجود در این وزارتخانه هم اشاره کرد و گفت: حوزه پژوهش‌ها و مطالعات فرهنگی ازجمله این ظرفیت‌ها است. پیمایش‌های مختلف ملی و گسترده‌ای در این حوزه صورت می‌گیرد. یکی از مشکلات پژوهش‌ها این است که به کاربرد و عملیات نزدیک نمی‌شود و تبدیل به اقدام، در آن صورت نمی‌گیرد.
 
وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال برش‌های قابل توجهی در موضوعات سنی داریم که مناسب اهداف وزارت آموزش و پرورش است مانند فعالیت در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی. اینکه این گروه سنی در موضوعات مختلف از چه دستگاه‌های صوتی و تصویری، موسیقی، مجلات و روزنامه، رایانه، اینترنت و تلفن همراه، سینما، فعالیت‌های مذهبی هنری، ورزشی، بازی و ... که در حوزه کالاهای فرهنگی است استفاده می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سراسر کشور در این گروه سنی می‌توان به این توجه کرد که مجموعه مخاطبان نوجوان چه نوع کالاهای فرهنگی مصرف می‌کنند. موضوع الگوها و مرجعیت فرهنگی در این گروه سنی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اینکه مرجعیت فرهنگی آن‌ها کجاست. انجمن‌های مختلفی که به کدام  توجه دارند؛ چهره‌های برتر آن‌ها کیستند و چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، در چه انجمن‌های مذهبی  و صنفی مشارکت دارند هم دارای اهمیت است.
 
صالحی ادامه داد: پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که موج چهارم آن را در پیش داریم، پیمایش ملی هویت ایرانیان، پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان، پیمایش ملی شبکه‌های اجتماعی در ایران و ... از دیگر پیمایش‌هایی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و حاصل پژوهش‌ها و رصدهای اجتماعی است که برای برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش تاثیرگذار است.
 
وی به توجه بر حوزه کودک تاکید کرد و گفت: این حوزه مورد توجه جهانی است که در حوزه ارتباطات، اطلاعات و اندیشه توجه به این بخش مهم است. ما کارهای مختلفی در این حوزه در دست کار داریم که می‌توان در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش تعاملات مشترک داشت. ازجمله این کارها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش ملی خودشیفتگی در کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ همچنین در سال ۹۹ دوازده نشست تخصصی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گرفته است. در این زمینه‌ها می‌توان بین دو وزارتخانه اقدامات مشترکی تدارک دید، هرچند مقدورات کم است اما با اتصال و همکاری‌های مشترک اتفاقات مهمی پدید می‌آید.
 
صالحی در ادامه با تاکید بر حوزه فرهنگ در تقسیم بندی‌های ۴ گانه فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: بخش کتاب و کتابخوانی یکی از فعالیت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما کتاب را مادر تفکر می‌دانیم. جامعه ای که از کتاب فاصله بگیرد از اندیشیدن فاصله گرفته است. به این بخش نباید صرف یک مصرف کالای فرهنگی توجه داشت. در سال های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی و حضور نیم میلیون کودک و نوجوان در این جام یکی از این اقدامات است. جریانی که با نیم میلیون شروع شده می‌تواند به یک جریان چند میلیونی تبدیل شود و این حوزه یکی از بخش‌های مهم دیگر تعامل مشترک بین دو وزارتخانه است.
 
وی افزود: کتابخانه‌های عمومی کشور هم از دیگر بخش‌های فعالیت‌های این وزارتخانه است. ما در این بخش تاکید داشتیم که کتابخانه‌های عمومی بخش جداگانه‌ای برای کودک داشته باشد. حتی از نظر فیزیکی به‌صورت جداگانه باشد تا برای کودکان جاذبه داشته باشد. در این حوزه هم کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در زمینه کتاب خواندن با مدارس ارتباط برقرار کنند. بچه ها باید با کتابخانه ها ارتباط بگیرند و همان‌طور که مسجد رفتن راه تحول و تدین است، به گونه‌ای عمل کنیم که کتابخانه رفتن هم راه کتابخوانی است و فضای آموزش و پرورش باید به کمک این بخش بیاید تا کودکان بیشتر به کتابخوانی ترغیب شوند. نهاد کتابخانه های عمومی کشور بحث کتابیاران دانش‌آموز را دارد که از طریق آن کتابخانه های مدارس را باید فعال کنیم و بچه ها آموزش می بینند و در نهایت می‌توانند تبدیل به سفیر کتابیار مدرسه شوند. بنابراین می‌توان در این زمینه از دانش آموزان هم کمک گرفت.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های وزارت متبوعش اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این وزارتخانه از سال ۸۹ تاکنون هر دو سال یک‌بار در حوزه بازی‌ها پیمایش ملی انجام می‌دهد. در حال حاضر شاهد تحول سریع در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم. در ۱۰ سال گذشته این حوزه در ایران روند قابل‌توجهی پیدا کرده است. در سال ۸۹ حدود ۱۶ میلیون بازیکن در این حوزه داشتیم و در سال ۹۸ این رقم به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. هم‌اکنون از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۳۸ نفر بازی می‌کنند. روند متوسط سنی در این حوزه هم تغییر یافته است. در سال ۸۹ متوسط سنی ۱۶ سال و هم‌اکنون ۲۲ سال است. چگونگی ژانرها، تغییر پلتفرم‌ها و ... از جمله عوامل تغییر سن در این حوزه است. بنابراین میزان مصرف بازی بالا رفته است. از میان ۳۲ میلیون نفر بازیکن ۹۳ دقیقه در روز میانگین مصرف روزانه دارند.
 
وی تصریح کرد فضای جدیدی برای جاذبه‌های بازی در کشور پدید آمده است. در این حوزه علاوه بر بازیکنان که برخی به‌صورت آنلاین هم هستند، تماشای بازی هم مهم است. تا سال ۸۹ تقریبا تماشای بازی آنلاین نداشتیم ولی امروز این بخش به یکی از بخش‌های مهم تبدیل شده است. ۱۵ درصد از ۳۲ میلیون بازیکن تماشای بازی را هم به طور جدی دنبال می‌کنند. از این ۳۲ میلیون نفر در سن ۳ تا ۱۱ سال میانگین بازی روزانه‌شان ۸۶ دقیقه است و در سن ۱۲ تا ۱۷ سال این میانگین به‌صورت روزانه به ۱۴۷ دقیقه می‌رسد.
 
صالحی تاکید کرد: بنابراین در این حوزه نیاز به کارهای مشترک با وزارت آموزش و پرورش داریم. اینکه چگونه عمل کنیم تا سواد رسانه ای را بالا ببریم. چطور مناسبات سواد مدرسه، خانواده و دانش آموز را در حوزه سواد و خلق بازی در نظر بگیریم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مرکز مشاوره تلفنی داریم و چند ماهی است که سایت فهم بازی هم داریم که در آن هم بازیکنان بازی و هم مشاوران درباره بازی‌ها گفت‌وگو می‌کنند. بنابراین در حوزه بازی‌سازی باید قوی شویم زیرا بازی‌های خارجی به نیازهای داخلی ما توجه ندارند و حتی مقاصد خود را دنبال می‌کنند. وقتی ۳۲ میلیون نفر بازی می‌کنند و همچنین در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ بیش از دو ساعت از آن استفاده می‌کنند باید به آموزش در این زمینه توجه داشت؛ بنابراین تقویت اطلاعات معلمان و خانواده‌ها در زمینه بازی‌های رایانه‌ای مهم است تا از ین طریق گسست نسلی معلمان و خانواده‌ها با دانش آموزان در این زمینه از بین برود.
 
وی افزود: تولید بازی‌های جدی آموزشی هم حائز اهمیت است و بازی‌های جدی اهمیت زیادی در جهان بازی پیدا کرده است. در این حوزه هم باید همکاری بین دو وزارتخانه صورت بگیرد.
 
صالحی با اشاره به اهمیت فضای مجازی ادامه داد: این حوزه یکی دیگر از حوزه‌های پر اهمیت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کرونا شرایط نیاز به فضای مجازی را افزایش داد و موجب شد تا گسست‌هایی که در این زمینه با جهان داریم از میان برود. در این حوزه احتیاج به فضای سالم، مفید و امن داریم. در این حوزه سواد رسانه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. سامانه مشاوره‌ای ما تا ۳ ماه آینده در این حوزه راه اندازی می شود. کنسرسیوم سواد رسانه ای در شرف اقدام است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولیدات محتوایی آماده ای در فضای مجازی دارد. پویش های ملی و استانی در فضای مجازی انجام دادیم که مناسب فعالیت های وزارت آموزش و پرورش است و امسال هم رویدادهای بسیاری داشتیم که قابلیت اقتباس برای آموزش و پرورش دارد.
 
وی در ادامه به حوزه هنر و سینما به‌عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: هنرستان‌هایی مانند هنرهای زیبا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند. ۲۰۰ دانش‌آموز در این حوزه به‌صورت سالانه داریم. هنرهای تجسمی، مد و لباس، موسیقی آوایی، نمایشی، آموزشگاه‌های آزاد هنری و ... از دیگر ظرفیت‌های بخش هنری این وزارتخانه است که می‌توان در این زمینه هم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش همکاری‌های مشترک داشته باشند و در حوزه سینما هم همین گونه است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان که امسال به دلیل کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد یکی از این ظرفیت‌ها است. جریان سینمای کودک و نوجوان در کشور با فراز و نشیب مواجه بوده و باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش تلاش کنیم جریان امتداد تکاملی پیدا کند. سینما یک هنر مقتدر در تاریخ جاودانه بشر است.
 
صالحی ادامه داد: برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی هنر از موضوعات مهمی است که باید آن را جدی گرفت. بخش هنر در آموزش و پرورش می‌تواند بازخوانی و بازنگری شود و از زاویه‌ها و ذائقه‌های مختلف به آن توجه داشت. اینکه نسل امروز چه ذائقه هنری در حوزه موسیقی دارد باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه چرا بچه‌های ۱۵ تا ۱۸ سال موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند. بنابراین جایی که می‌تواند ذائقه درست هنری ارائه بدهد، خانواده و مدرسه است. پس برنامه‌ریزی درسی حوزه هنر بسیار مهم است.
 
وی افزود: ظرفیت دیگر ما در حوزه هنری آموزشگاه‌های هنری است. توسعه رشته‌های هنرستان‌ها مهم است. هنرستان سینمایی دارای اهمیت است. نیاز داریم که فرزندان ما زودتر با صنعت تصویر و سینما ارتباط برقرار کنند. این حوزه‌ها می‌تواند یکی از موارد همکاری‌های مشترک بین دو وزارتخانه باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های دینی این وزارتخانه هم اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه در کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارای یک ساختار مجازی حقیقی فعال به نام فهما است که همه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور دارای پروفایل مستقل هستند و از طریق آن خود و فعالیت‌های‌شان را معرفی می‌کنند. شاخه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی و هنری در این کانون‌ها فعال هستند و عملا یک باشگاه فرهنگی هنری و مذهبی در فضای مسجد شکل گرفته و می‌تواند یکی از خطوط ارتباطی بین دو وزارتخانه در حوزه دین باشد و به گونه‌ای بر اساس ذائقه‌های کودکان و نوجوانان در این زمینه عمل کنیم که براساس فعالیت در این کانون‌ها رضایت وجودی و دینی در آن‌ها شکل بگیرد.
 
وی افزود: جشنواره آیات، مدهامتان، آزمون سراسری قرآن و عترت و ... از دیگر فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دین است که دانش‌آموزان هم در آن فعال هستند.
 
صالحی به فعالیت‌های بین‌الملل این وزارتخانه هم اشاره کرد و ادامه داد:  در حوزه بین‌الملل معرفی دانش‌آموزان هنرمند را داریم که می‌توانند به‌عنوان سفیران کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و دینی به شمار آیند و نماد حکمت، هنر و فرهنگ کشور ما شوند. وبینارهای جهانی داریم که دانش‌آموزان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و استعدادهای ایرانی در این وبینارها معرفی شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دو وزارتخانه دارای اشتراکات در اهداف هستند. همین‌طور در حوزه فرایندها و روش‌ها و ضرورت دارد تا دو وزاتخانه تلاش کنند تفاهم نامه‌ای را که در آذر ماه امضا کرده‌اند به نقطه استقرار برسانند.
 
در حاشیه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران قرار گرفت و درباره پرسشی مبنی بر تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه چگونگی راهیابی کودکان به کتابخانه‌ها گفت: اول اینکه کتاب نباید فقط یک کالای مصرف فرهنگی به شمار آید زیرا کتابخوانی آینده و فردای کودک و نوجوان را می‌سازد و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسیر را پیش می‌بریم تا تقویت شود. همچنین تلاش کرده‌ایم که در کتابخانه های عمومی بخش جداگانه ای برای کودکان و نوجوانان با جاذبه‌های لازم داشته باشیم. هرچقدر رابطه کودکان را با محیط کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس تقویت کنیم، آن‌ها را به کتابخوانی ترغیب کرده‌ایم.

وی درباره اینکه برخی کتاب‌های کمک آموزشی دارای مجوز نیستند و گاهی به نظر می‌رسد که مطالب آن با کتاب‌های درسی در تناقض است افزود: بررسان کتاب در حوزه کتاب‌های آموزشی تابع سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و براساس سند بالادستی عمل می‌شود؛ بنابراین کار مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش لازم است صورت بگیرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آن بررسی انجام دهد تا این حوزه در یک روال روشن‌تری قرار بگیرد.
 
صالحی در پایان درباره نظارت و آموزش در کتاب‌ها گفت: در این حوزه حتما این نظارت صورت می‌گیرد که متون آموزشی، متون سلامت باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.