تحولات منطقه

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۴۶۷۳۵
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

درحالی‌که یکی از معیارهای اصلی ارزیابی عملکرد مدیران شهری، ساخت خیابان‌های زیبا و متناسب با نیازها، حجم ترافیک و تردد شهروندان است و کیفیت آسفالت معابر، همچون ویترین عملکرد مدیریت شهری، نقش ایفا می‌کند؛ ترمیم غیراصولی آسفالت و وجود چاله و دست‌اندازهای فراوان در سطح خیابان‌های شهر مشهد، سال‌هاست که به‌عنوان (شاید) بزرگ‌ترین نماد ضعف مدیریت شهری دومین کلانشهر کشور خودنمایی می‌کند.

شهروندان مشهدی از گذشته تاکنون از خرابی آسفالت معابر و افزایش روزافزون دست‌انداز و چاله‌ها در مسیر تردد خود، گلایه‌مند بوده و بسیاری نیز به این دلیل دچار آسیب و خسارت‌های مالی و گاه حتی جانی شده‌اند.

چاله‌ و دست‌اندازهایی که برخی از آن‌ها عمری چند ده‌ ساله دارند و حتی برای زائرانی که گاهی به مشهد سفر می‌کنند، آشنا هستند و همان‌طور که پیش‌ازاین نیز نوشتم، خیلی از دست‌انداز و چاله‌های معابر را می‌توان در زمره آثار تاریخی این کلانشهر قرار داد.

حفاری و کنده‌کاری‌های مستمر و بی‌وقفه آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر توسط شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز و مخابرات) یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در افزایش زخم‌های معابر مشهد بوده و هست. نمونه آشکار آن را نیز می‌توان در بیشتر خیابان‌های شهر حتی معابری که به‌تازگی ساخته‌شده‌اند، دید؛ خیابان‌هایی که قاعدتاً می‌بایست همزمان با احداث، کانال‌های جای‌گذاری کابل و لوله‌های خدماتی، در آن تعبیه و از کنده‌کاری‌های پس‌ازآن جلوگیری می‌شد.

نکته حائز اهمیت اینکه از گذشته دور قوانین، ضوابط و مقررات روشنی در این زمینه وجود داشته است و اگر شرکت‌های خدماتی به‌ویژه شهرداری پایبند به این ضوابط باشند، بی‌تردید شاهد کمترین آسیب‌ها و تبعات ناشی از حفاری‌ و کنده‌کاری در سطح آسفالت معابر شهر خواهیم بود.

براساس همین ضوابط هم هست که تمامی و حتی چند برابر هزینه‌های کنده‌کاری، خرابی و ترمیم دوباره آسفالت، پیش از آنکه عملیات تخریب آسفالت آغاز شود؛ توسط شهرداری و یا شرکت‌های خدماتی از شهروندان گرفته می‌شود. اما عموماً آنچه پس از حفاری اتفاق می‌افتد، به‌جا ماندن چاله‌ای پر از ماسه و خاک در دل خیابان است که هرلحظه آبستن حوادث مختلفی همچون سقوط مردم و یا وسیله نقلیه شهروندان درون آن است، ضمن آنکه تا روزها و حتی هفته‌ها پس‌ازآن، چهره‌ای زشت و نازیبا در محل به وجود می‌آید تا سرانجام گروهی برای پر کردن چاله و مرمت خیابان از راه برسند؛ هرچند پس از اتمام کارشان، خطر سقوط در چاله از بین می‌رود، اما لکه آسفالت ترمیم‌شده، سال‌ها ناهماهنگ با سطح آسفالت اطراف باقی می‌ماند و دست‌اندازی به دیگر دست‌اندازهای شهر افزوده می‌شود.

این در حالی است که اگر کار ترمیم خرابی و آسفالت معابر شهر را به افرادی متخصص و دلسوز و نه رانت‌خواران! سپرده و نظارت دقیق و به‌دوراز تسامح و تساهل بر عملکرد آن‌ها انجام شود، با توجه به هزینه‌ای که شهروندان خدمات گیرنده می‌پردازند، باید کیفیت آسفالت ترمیمی بسیار بهتر از سایر نقاط باشد؛ چراکه در حال حاضر شهرداری و شرکت‌های خدماتی به ازای هر مترمربع کنده‌کاری و مرمت معابر مبالغ هنگفتی پول می‌گیرند و انتظار می‌رود با این پول و با وجود تشکیلات و سامانه‌های عریض و طویلی همچون «سامانه تعمیر و نگهداری آسفالت معابر شهری (ساتنام)» یا «سامانه مدیریت حفاری‌ها» و تصویب قوانین و مقررات متعدد، با تمام مخارجی که بر گرده شهر تحمیل می‌کند، حاصل کار مطابق با استانداردها و ضوابط مدون در این زمینه باشد.

درعین‌حال عمر آسفالت بسیاری از معابر دومین کلانشهر کشور سرآمده و کنده‌کاری‌های بی‌وقفه و نبود نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران این حوزه نیز مزید بر علت شده است تا ناتوانی مدیریت شهری در بهسازی و نوسازی معابر مشهد بیش‌ازپیش آشکار شود؛ ناتوانی‌ای که علاوه بر ایجاد زحمت و خسارت فراوان برای شهروندان، خدمات بسیار شهرداری و مدیریت شهری را تحت‌الشعاع قرار داده و آبروی پایتخت معنوی ایران را در برابر زائران صاحب این ملک به خطر انداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.