۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 748599

شهید وطن و مقاومت

حسن دانایی‌فر /جانشین اسبق نیروی دریایی سپاه

ضایعه شهادت گونه سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، آن‌هم تنها کمی بیش از یک سال پس از عروج حاج قاسم سلیمانی غمی بزرگ بر چهره دوستداران انقلاب و آرمان مقاومت اسلامی نشاند. ایشان به عنوان فردی که از همان آغازین روزهای انقلاب اسلامی سوار این قطار ضد استکباری شد، در سمت‌های مختلف خوش درخشید و نقش بزرگی در پیشبرد اهداف کشور داشت. با این وجود اگر بخواهیم به طور کلی از ویژگی‌های بارز جانشین فقید فرمانده نیروی قدس سپاه نام ببریم نقش‌آفرینی توأمان در رویدادهای داخلی و خارجی (حوزه مقاومت) مهم‌ترین آن‌هاست.

در حوزه داخلی فارغ از دیگر مسئولیت‌ها، سردار حجازی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود. بسیج مردمی که در قالب فرمان امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی شکل گرفته بود در جنگ تحمیلی نقش بزرگی بر عهده داشت. با وجود این، پس از جنگ هنوز سر و شکل درستی به خود نگرفته بود. سردار حجازی با تجربه‌ای که از دفاع مقدس داشت در هنگام مسئولیت خود نقش بزرگی در سازمان‌یافته‌تر کردن این نهاد، در جهت طولی و عرضی ایفا کرد.

در حوزه مقاومت و دفاع از مدافعان حرم نیز باید ایشان را جزو مردان در سایه اما مؤثر دانست. ایشان اگرچه از دی‌ماه ۱۳۹۸ با حکم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد، ولی در حوزه سر وشکل دادن به مدافعان حرم، آن‌هم در هنگامه شدیدترین فشار استکبار و گروهک تروریستی داعش نقش مهمی داشت و یک یار و یاور همیشگی برای سردار دل‌ها قاسم سلیمانی بود. در کنار این موضوع نقش ایشان در تقویت حزب‌الله لبنان در سالیان گذشته هم غیرقابل انکار است. سردار حجازی فردی بود که عمر باعزت خود را بدون هیچ واهمه و چشمداشتی صرف عظمت اسلام کرده و سزاوار است که وی را شهید وطن و مقاومت بنامیم.

ویژگی شخصی بارز این سردار بزرگ هم حسن خلق ایشان بود. هر کسی در جاذبه شخصیت او قرار می‌گرفت تحت تأثیر مهربانی او، خلق نبوی او و حسنه بودن اخلاقش مجذوب این شخصیت بزرگ می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.