هر ساله در فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت ماه با توجه به شروع رویش درختان و برگ‌دهی درختان توت، فعالیت‌های نوغان‌داری در کشور آغاز می‌شود.

نوغان‌داری در پیله مشکلات!

خراسان‌شمالی یکی از پنج قطب پرورش کرم ابریشم  است که به صورت سنتی انجام می‌شود و براساس آمارها استان‌های گیلان، خراسان‌رضوی، گلستان، خراسان‌شمالی و مازندران به ترتیب بیشترین حجم تولید کرم ابریشم کشور را بر عهده دارند.

زنان مناطق روستایی و عشایری این استان در کنار خانه‌داری، مدیریت منزل و رسیدگی به فرزندان، به فعالیت نوغان‌داری و پرورش کرم ابریشم می‌پردازند.

یکی از نوغان‌داران خراسان‌شمالی می‌گوید: پرورش کرم ابریشم از اواسط فروردین ‌ماه هر سال به مدت ۴۵ روز آغاز می‌شود .

رحیمی  اظهار می‌دارد: برخی از افراد فکر می‌کنند نوغان‌داری یکی از مشاغل آسان و بدون هزینه است، اما برای نوغان‌داری که توتستان نداشته باشد، کار بسیار سختی خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: امسال هم مانند سال گذشته بسیاری از کرم‌های ابریشم نوغان‌داران تلف شدند که سال گذشته کارشناسان نوغان‌داری علت آن را عدم‌مدیریت صحیح، نوسان‌های دمایی، ضدعفونی نکردن لاروها و رطوبت اعلام کردند.

وی در خصوص قیمت پیله‌های ابریشم می‌گوید: در سال گذشته قیمت پیله نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت، ولی امسال هنوز قیمتی از سوی جهاد کشاورزی تعیین نشده است.

یکی‌دیگر از نوغان‌داران خراسان‌شمالی که علاوه بر پرورش کرم ابریشم، در حرفه فرش دستباف ترکمنی نیز فعالیت دارد، نبود نهالستان توت، نبود دستگاه‌های نخریسی و پیله خشک‌کنی، بیمه ، واردات و ... را از جمله مشکلات نوغان‌داران استان عنوان می‌کند.

درخشانی می‌افزاید: به دلیل نبود فراوری، پیله‌های تولیدی خود را برای تبدیل به ابریشم به استان خراسان‌رضوی ارسال می‌کنیم.

نبود نهالستان توت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی می‌گوید: سنتی ‌بودن فرایند تولید پیله‌ تر و نبود نهالستان توت، از عمده مشکلات نوغان‌داران این استان است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی، عبدالله یوسفی اظهار می‌دارد: پرورش کرم ابریشم و تولید پیله، ایجاد و توسعه توتستان، توزیع تخم نوغان، تولید فرش ابریشمی و بازاریابی برای فروش،  تولید پارچه و صنایع‌دستی و ابریشم‌کشی از جمله حلقه‌های زنجیره پرورش ابریشم است که باید تکمیل شود.

وی در ادامه شمار بهره‌برداران نوغان‌داری در استان را ۴هزار و ۱۶۶خانوار عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به گرم شدن هوا و رشد برگ درختان توت، نوغان‌داران استان فعالیت خود در زمینه پرورش کرم ابریشم را از سر گرفته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه ۵هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان از استان تأمین ‌شده است، ادامه می‌دهد: در نخستین مرحله از توزیع، ۲هزار و ۵۰۰ جعبه بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم توزیع شد.

وی تصریح می‌کند: از هر جعبه نوغان در کشور، ۳۶ کیلو و در خراسان‌شمالی ۳/۴۲ کیلوگرم پیله ‌تر برداشت می‌شود که در میانگین مقدار وزنی تولید پیله ‌تر از یک جعبه، ۵/۱۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.