شاید داستان یک خانواده ایرانی که به دلیلی از شهر تهران مهاجرت کرده و به شمال می روند شاید برای مخاطبان تلویزیونی آشنا باشد. اما آنچه در سریال «بوتیمار» به تصویر کشیده شده است با همه آنچه تا به حال دیدید متفاوت است.
در این سریال خانواده گلابی با محوریت حمید لولایی شما را همراه خود کرده و تا شمال می برند و در عین نشان دادن مفاهیمی پرارزش جذابیت های بصری را نیز چاشنی خود می کنند.
علیرضا نجف زاده کارگردانی این سریال را به عهده دارد که در اولین تجربه سریال «زوج یا فرد» را برای نوروز سال گذشته ساخت. با او درباره سریال «بوتیمار» صحبت کردیم.
آقای نجف زاده این سریال دومین تجربه کارگردانی شما در تلویزیون به شمار می رود.
-بله دومین سریالم برای شبکه سه است و قبل از آن فیلم تلویزیونی برای رسانه های تصویری ساختم و هم یک سریال برای کرمان ساختم. درباره قصه بوتیمار باید بگویم که قصه متفاوتی است.
نام متفاوتی برای سریالتان انتخاب کردید.
-امیدوارم اینطور باشد و مردم بعد از دیدن این سریال از بار معنایی داستان متوجه انتخاب اسم شوند.
داستان این سریال برخلاف سریال قبلی شما بیشتر روی موقعیت می چرخید.
-بله، قصه این سریال موقعیت محور است یعنی به صرف اینکه بخواهیم قصه ای را یکی بود یکی نبود تعریف کنیم نبوده است. بلکه در همان موقعیت ها قصه ای داریم که توانستیم به سریال ۲۰ قسمتی بسطش دهیم.
بخشی از این قصه هم به معضلات و مشکلات اجتماعی مردم می پردازد.
-به نظرم ما اگر به مشکلات تلخ و معضلات اجتماع با نگاهی طنازانه بپردازیم هم می توانیم نقدش کنیم و هم اینکه هضمش را برای مخاطب راحت تر کنیم. با توجه به فضای کرونایی که در کشور و همه دنیا در این یکسال اخیر ایجاد شده قصه بوتیمار در زمان کرونا رخ می داد و همانطور که دیدید خیلی از بازیگران مان با ماسک بازی می کردند.
سخت نیست؟
-این هم تجربه ای است. اتفاقا به همکارانم می گفتم شاید جامعه بشریت به لحاظ تاریخ را بشود به دو بخش قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. چون تغییرات خیلی عمده ای در آدم ها و زندگی شان بوجود آمده است چه به لحاظ اقتصادی اجتماعی و سیاسی. کار ما کار اجتماعی است و طبیعتا الهام گرفته از اتفاقاتی که در بطن اجتماع رخ می دهد و الان فکر می کنم مهم ترین موضوعی که در اجتماع بشریت وجود دارد کرونا و کنار آمدن با این ماجرا است و قصه ما هم سعی کرده از این در حد توان استفاده کند و در مقطعی تاریخی یک یادگاری هر چند تلخ برای بشریت بماند.
به طور قطع کمدی از موضوع های تلخ جامعه گرفته می شود. شما برای نشان دادن کرونا هم به سمت تلخی هایش رفتید؟
-قصه ما قصه ای است که از بطن جامعه می آید. تلخی و شیرینی یک بخشی از جامعه است. اگر یادتان باشد سر سریال زوج یا فرد با اینکه کلیت سریال کمدی بود اما سه چهار سکانسی جدی داشتیم که بسیار هم در شبکه های اجتماعی دست به دست و دیده شد. سکانس ورود به زندگی یک آقازاده که برای اولین بار به آن شکل در تلویزیون پخش شد. یا قصه آفاق زنی تنها که در کلانتری فریاد زد که من تمام زندگیم را برای بچه و داداشم دادم و خودم چی؟ و به تنهایی یک زن در جامعه پرداختیم. این سکانس هم جزو سکانس های تلخ قصه ما بود اما با این حال خیلی هم دیده شد.
بوتیمار هم بالطبع در بخش هایی بیننده را به فکر وا می دارد و در بخش هایی ممکن است اشک مخاطب را دربیاورد و در سکانس هایی هم بیننده را بخنداند. یعنی بوتیمار شبیه به خود زندگی است. همانطور که در زندگی مان ممکن است لحظات غم و شادی داشته باشیم در این سریال هم چنین اتفاق هایی داریم.
شما در این سریال از ترکیب بازیگرهای آشنا و امتحان پس داده در کارهای کمدی استفاده کردید. که حتی برخی هایشان در سریال قبلی شما نیز حضور داشتند. چطور شد که به همین ترکیب رسیدید؟
-وقتی فیلم نامه را می خوانید نقش ها کم کم بازیگرانشان را صدا می زنند و با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم فکر می کنم توانستیم به بهترین ترکیب ممکن برسیم. البته چینش مان کمی متفاوت تر است. در زوج یا فرد خانم گلچین و آقای هاشمی مقابل هم بودند و در نهایت به هم می رسیدند و اما اینجا چیدمان متفاوت تری داریم. علاوه بر این از خیلی از بازیگران جدید هم استفاده کردیم. به ویژه اینکه ۷۰ درصد از کار در مازندران است و از بازیگران جدید هم استفاده کردیم و از بازیگران تلویزیون و تئاتر مازندران استفاده کردیم که نقش های محوری هم در کار دارند و امیدوارم جواب بدهد.
آقای لولایی بازیگری است که هنوز بخشی از بازیگری اش برای مخاطب کشف نشده است و معتقدم آقای لولایی علاوه بر اینکه در کمدی موفقند در کارهای جدی هم می توانند خیلی موفق تر باشند. در این سریال آقای لولایی بسیار جدی بازی می کنند و امیدوارم مخاطب هم این تفاوت را متوجه شود.
آقای لولایی را بیشتر در کارهای کمدی دیدیم و اصلا او با کمدی نزد مخاطب شناخته شده است. فکر می کنید مردم او را با نقش جدی می پذیرند؟
-با توجه به موقعیت های قصه ما آقای لولایی نقشی جدی دارد اما قصه موقعیت طنز ایجاد می کند و فکر می کنم پارادوکسی که در جنس کار هست تا الان جواب داده است.
دارد اما خب باید این فصرت بوجود آید که بالقوه ها را بالفعل کنند. سختی هایی دارد اما من راضی بودم و امیدوارم بیننده ها هم راضی باشند از زحمت هایی که بچه های بومی کشیدند.
با توجه به اینکه گروه تولید چه جلوی دوربین و چه پشت صحنه قبلا هم با هم همکاری کردید. چقدر فضای این سریال شبیه به کارهای قبلی شما است؟ و چقدر تلاش شده تا از آن فضا فاصله گرفته شود؟
-آدم هر تجربه ای که دارد سعی می کند از آن درس بگیرد حالا نکات مثبت و منفی و ما هم مستثنی نیستیم و سعی کردیم از نکات منفی و مثبت زوج یا فرد درس بگیریم. نکات مثبتمان را تقویت کرده و منفی ها را در حد توانمان برطرف و کم کنیم. اما به لحاظ ساختار قصه این سریال با زوج یا فرد تفاوت دارد. زوج یا فرد قصه محور بود اما بوتیمار موقعیت محور است و این تفاوت عمده اش است. به این شکل کار کردن خیلی سخت است و امیدوارم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.
خیلی از کارگردان های کمدی معتقدند که در تلویزیون خیلی نمی شود با خیال راحت کار کمدی ساخت. شما با این موافقید؟
-بحث تلویزیون فقط نیست و متاسفانه این محدودیت در همه رسانه های ما هست و بخشی از آن به خاطر ظرفیت آدم ها است که نمی توانید با هیچ قشری شوخی کنید. شما سراغ هر قشری بروید همان قشر معترض می شود. در فیلم های مختلف دنیا ممکن است با سیاسی ها فرهنگی ها و ... شوخی کنند و این معنی اش این نیست که تمام آن قشر به این شکل هستند و اصلا از همین جا اعتراض ها شروع می شود و باید دست به عصا حرکت کرد. امیدوارم ظرفیت جامعه مان به حدی برسد که به راحتی بتوانیم شوخی کنیم و با هم بخندیم نه به هم.
سریال بوتیمار به کارگردانی علیرضا نجف زاده، نویسندگی سعید جلالی و تهیه کنندگی مهران مهام از شبکه سه پخش می شود.
در این سریال حمید لولایی، مرجانه گلچین، اشکان اشتیاق، هدایت هاشمی، سارا مقربی، علی صبوری، رامین ناصر نصیر، سامی غریبی و ... بازی می کنند.
منبع: فارس
انتهای خبر/
نظر شما