۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 760724

روستای اسفجیر در ۲۵ کیلومتری شمال غربی فاروج در بخش خبوشان این شهرستان در میان دره‌ای که رودخانه پرآبی از میان آن می‌گذرد، واقع شده و دارای آب‌وهوایی معتدل است. برخی منازل روستا که در طرفین رودخانه ساخته شده‌اند به شکل پلکانی و دارای کوچه‌هایی با فراز و نشیب زیاد است.

این روستا دارای چشمه‌های بزرگ و کوچک و دره‌ای وسیع با ارتفاع زیاد به نام قزل زو (به زبان ترکی دره طلا) است که چشم‌انداز کم‌نظیری را پدید آورده است. در شمال روستا، تپه پرآب و سرسبزی قرار دارد که به دربند معروف است. در انتهای منطقه دربند نیز چشمه‌ای وجود دارد که از لحاظ معدنی، دارای خواص بسیاری است. از دیگر جاذبه‌های این روستا، یک درخت چنار در صحن مسجد است که به گفته اهالی روستا حدود ۵۵۰ سال قدمت دارد و قطر تنه آن ۷ متر است.

پس از گذشتن از روستا و با حدود یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه به میان دره‌ای با دیواره‌های بسیار بلند می‌رسید؛ دیواره‌هایی به ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر که از زیر آن‌ آبی زلال بیرون می‌ریزد، با ادامه این مسیر محوطه زیبای آبشار اسفجیر آشکار می‌شود. این آبشار که در انتهای دره‌ای باریک و صخره‌ای قرار گرفته، فضایی متفاوت و بسیار هیجان‌انگیز را خلق کرده؛ البته گذشتن از این آبشار بدون امکانات حرفه‌ای کوهنوردی محال است.به باور اهالی، پشت آبشار دارای صخره‌های سنگی بزرگی است که آب از میان آن‌ها فوران می‌کند؛ در ادامه مسیر نیز آبشارهای کوچک و بزرگ و طبیعتی منحصربه‌فرد از انواع گیاهان و حیوانات هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند، افعی‌های بزرگ و بی‌دمی نیز در آن مکان وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.