ناصر الکنانی گفت: دلیل اصلی تکرار حوادث آتش سوزی در بیمارستان های عراق، فساد، اهمال کاری، مشکلات زیرساختی و سوء مدیریت است.

فساد، اهمال کاری، مشکلات زیرساختی و سوء مدیریت، عوامل مهم تکرار حوادث آتش سوزی در بیمارستان های عراق

قدس آنلاین: سه شنبه گذشته منابع محلی عراق از وقوع آتش سوزی بزرگ در بیمارستان «اما حسین» واقع در شهر «ناصریه» استان ذی‌قار این کشور که در آن بیماران کرونایی بستری بودند، خبر دادند.

براساس این گزارش، نیروهای امدادی عراق برخی بیماران را از این بیمارستان خارج کردند، اما متأسفانه ده ها نفر از بیماران در این بیمارستان کشته و مجروح شدند.

اکنون این آتش سوزی مهار شده وعملیات جستجو برای یافتن قربانیان حادثه ادامه دارد. الجزیره نیز طبق گزارشی اعلام کرده است که، مدیر اداره بهداشت «استان ذی‌قار» در پی آتش‌سوزی در این بیمارستان از سمتش استعفا کرد.

به دنبال این حادثه، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دستور برگزاری نشست فوق‌العاده را صادر کرد. در این نشست فوق العاده که با حضور شماری از وزرای کابینه، فرماندهان امنیتی و به ریاست الکاظمی برگزار شد، تا دلایل و پیامدهای این آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گیرد. در پایان نشست الکاظمی دستور برکناری و بازداشت چند نفر از مسئولان بیمارستان را صادر کرد.

در این راستا، ناصر الکنانی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان دلایل وقوع چنین حوادثی در عراق که در گذشته نیز سابقه داشته پرداخت و گفت: دلیل اصلی این اتفاق، فساد فراگیری است که تمام کشور را در بر گرفته است. دلیل دوم اهمال کاری کارکنان بیمارستان است که وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند.

ناصرالکنانی افزود: یکی دیگر از دلایل این آتش سوزی ها، مشکلات زیرساختی و فرسودگی سیستم های بیمارستای است؛ اکثر بیمارستان های عراق قدیمی هستند و مدت هاست که نوسازی نشده اند. همچنین تاسیسات برق رسانی در بیمارستان ها غیراصولی و غیر ایمن هستند، ضمن اینکه فرسودگی نیز مزید برعلت شده و باعث وقوع آتش سوزی می شود.

کارشناس برجسته عراق با اشاره به اینکه برهم صالح رئیس جمهور این کشور، علت این حادثه فاجعه بار را سوء مدیریت عنوان کرده است، گفت: قطعا سوء مدیریت و کم کاری کارکنان این بیمارستان یکی از مهمترین دلایل وقوع آتش سوزی بوده و این فقط مربوط به کارکنان بیمارستان های عراق نیست، بلکه در تمام مؤسسات عراق متأسفانه این معضل وجود دارد و از مدیر گرفته تا نیروهای خدمات، مسئول این اتفاق هستند.

وی در ارتباط با دستور الکاظمی با برای بازداشت برخی از مسئولان این بیمارستان تصریح کرد: این دستور، یک اقدام روتین است و برکناری فلانی و فلانی نمی تواند مانع از فساد و اینگونه اتفاقات ناگوار شود، این افراد که از مریخ نیامده اند، افرادی هستند که در همین سیستم وجود داشته اند. مشکل باید ریشه ای حل شود، باید فساد ریشه کن شود و برکناری یک نفر و دو نفر مانع از فساد نیست.

ناصر الکنانی در پاسخ به این سوال که راه حل جلوگیری از تکرا اینگونه اتفاقات فاجعه بار چیست توضیح داد: حقیقتا حل این معضلات بسیار دشوار است، مشکل ما مشکل آگاهی و هوشیاری است. همه ما مردم مسئول هستیم، همه ما باید آگاهی داشته باشیم و با فساد مقابله کنیم. حدیث معروف می گوید: " کلکم راع و کلکم مسئول". آیا ما در اندازه این حدیث مسئولیت پذیر هستیم؟ بنابراین اساس مشکل به آگاهی، هوشیاری و مسئولیت پذیری تمام افراد جامعه بر می گردد که اصلاح یک جامعه کار آسانی نیست.

این کارشناس عراقی در پایان سیاسی و امنیتی بودن حادثه آتش سوزی در بیمارستان ذی قار را رد و تأکید کرد که علت اصلی فساد و عدم مسئولیت پذیری است.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.