تخلیه سفارت واشنگتن ظرف ۷۲ ساعت، درخواست تعویق ۲ هفته ای ورود طالبان به کابل و درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص افغانستان از تازه ترین تحولات این کشور به شمار می رود.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

به گزارش قدس آنلاین، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ مورد را در دست دارد.

یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

به دنبال تسلط طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان، ترکیه نیز همانند برخی کشورهای دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل است.

کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت محل کار خود را ترک خواهند کرد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه‌ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می‌شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می‌شود.

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

هیئت طالبان که برای مذاکرات صلح در دوحه حضور داشت، به منظور نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت عازم کابل شده است.

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.