به گزارش قدس آنلاین، جواد نوروزبیگی، با حضور در برنامه «بیچارچوب» درباره حواشی سریال «میدان سرخ» و ممیزیهای پیرامون سریالهای نمایش خانگی گفت.
این تهیهکننده درباره تاثیر پلتفرمهای نمایش خانگی در جریان سریالسازی اظهار کرد: پلتفرمها به فضای فرهنگی جامعه کمک بسیار زیادی کردند. فکر می کنم هدفی که سالها دنبالش بودند که مردم را از ماهواره دور کنند، با پلتفرمها اتفاق افتاد و موفقیت بسیار خوبی بود. ولی متاسفانه خیلی زود دچار چالش شد و به نظرم اگر به فکر نباشند، آسیب بسیار بزرگی به آن زده خواهد شد.
وی ادامه داد: کرونا در تاثیرگذاری بیشتر پلتفرمها در میان مردم نقش پررنگی داشت و باعث دیده شدن بیشتر آن در جامعه شد.
نوروزبیگی در پاسخ به این پرسش که برای دیده شدن سریالهای نمایش خانگی، چه میزان از بازیگران ستاره برای دیده شدن بیشتر سریال و بازگشت سرمایه استفاده میکند؟ بیان کرد: من با بخش خصوصی کار میکنم؛ بخش خصوصی در بخش بزرگی بیزینس خود را میبیند و طبیعی است که بازیگر در این امر نقش پررنگی دارد؛ اما از نظر منِ تهیه کننده، عامل اصلی دیده شدن یک اثر در نمایش خانگی فیلمنامه آن است.
این تهیهکننده سینما در پاسخ به این سوال که پلتفرمها در انتخاب بازیگران سریال های نمایش خانگی چه میزان دخالت میکنند؟ افزود: واقعا دخالتی در این امر ندارند و کار کاملا مشورتی است؛ نماینگان پلتفرم ها، کار را همراه با نظارت، واگذار میکنند و تاکیدی بر انتخاب بازیگر ندارند.
نوروزبیگی که در حال حاضر سریال «میدان سرخ» را در پلتفرم نمایش خانگی در حال پخش دارد، در پاسخ به این سوال که آیا «میدان سرخ» سریالی شکست خورده است؟ گفت: از نظر من چنین نیست؛ استقبال و بازتاب نظر مردم چنین چیزی را نشان نمیدهد و به نظرم سریال با اقبال خوبی مواجه شده و مردم آن را میبینند. طبیعتا شاید جامعه منتقدان و سینما از این سریال خوششان نیاید، ولی مردم آن را دوست دارند. به نظرم الان برای قضاوت این سریال زمان خوبی نیست و باید ۵۰٪ از آن بگذرد تا بتوان درباره آن نظر داد که شکست خورده است یا نه!
او اضافه کرد: سریال «میدان سرخ» شاید سریال ممتازی نباشد، اما جایگاه خودش را پیدا میکند. اگر این سریال شکست خورده بود، باید ما تعداد قسمتهای سریال را نصف میکردیم، ولی چنین اتفاقی برای ما نیفتاد و از نظر ما و پلتفرم، این سریال در مسیر خودش در حرکت است.
این تهیهکننده درباره ممیزیهای این سریال که باعث ضعفهای آن شده است، بیان کرد: ممیزیهای داخل سریال یکی از دلایل انتقادات آن است؛ ولی بخشی از آن مشکلات درون گروهی ماست. در همان اول با ورود ساترا چنان آسیبی به سریالها زده می شود که چندین دقیقه از سکانسهای مهم فیلم حذف میشود و باعث این انتقادات میشود.
وی با اشاره به اینکه ما از درون سینما آمدهایم و با استاندارهای فیلم های سینمایی آشنایی داریم، بیان کرد: طی شرایطی ما با جایی به نام ساترا آشنا شدیم و تمام برنامهریزیهای ذهنی ما نسبت به سینما بهم ریخته است. در حال حاضر راکوردهای سریال «میدان سرخ» هم به همین دلایل بهم ریخته است. متاسفانه ما نسبت به ممیزیهای جدید حرکت و تغییر میکنیم که قطعا آسیبهای جدی را هم به همراه دارد.
او در ادامه این بحث اضافه کرد: شما از وزارت ارشاد مجوز گرفتهاید، وسط کار به شما میگویند که باید برای ادامه مسیر به ساترا که اهداف دیگری را دنبال میکند، مراجعه کنید. به دلیل تغییر جایگاه مجوزهای ما از وزارت ارشاد به ساترا، متاسفانه توقفی در عرصه سریال سازی نمایش خانگی داشتیم، در صورتی که می توانستیم صادرکننده سریال به کشورهای دیگر باشیم.
نوروزبیگی درباره دیده شدن سریالهای نمایش خانگی در مقایسه با سریالهای تلویزیون گفت: کافی است بگوییم که تلویزیون هم پولی است، آن زمان است که همین میزان مخاطب تلویزیون هم ریزش میکند. من معتقدم نیمی از جمعیت، سریالهای نمایش خانگی را به روشهای مختلف می بینند، ولی تلویزیون دیگر محصولات سابق خودش را تولید نمی کند و مخاطبی ندارد و این از نداشتن مدیریت خوب است.
این تهیهکننده سینما در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سریالهای نمایش خانگی ایران به کشورهای دیگر صادر نمیشوند که در شبکههای جهانی پخش شوند؟ بیان کرد: چون این سریالها با استاندارهای جهانی ساخته نمی شوند. ما سریالهای نمایش خانگی را برای محدوده و جغرافیای خاص میسازیم و در کشورهای دیگر کسی به این محدوده جغرافیایی فکر هم نمیکند. اینکه توقع داشته باشیم سریال های ما در نتفلیکس قرار بگیرد هنوز زود است، چون شرایط و استاندار نتفلیکس را نداریم و ممیزی های موجود هم یکی از آن هاست.
نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ممیزی ها، اگر فردی مانند اصغر فرهادی سریال بسازد، می تواند در نتفلکیس پخش شود؟ بیان کرد: سطح سینمای ما با سریال ها قابل مقایسه نیست. فیلم آقای روستایی در فرانسه در حال اکران است و فروش بسیار خوبی هم دارد، اما سریال های ما زیر دست وزارت ارشاد و ساترا با ممیزی های فراوان افتاده و نمی توان آن را با سطح سینمای ما در جهان مقایسه کرد.
تهیه کننده سریال فیلم سینمایی «تابستان داغ» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل کارگردان ها در سریال نمایش خانگی این میزان عوض میشوند؟ توضیح داد: دلیل اصلی این تغییر این است که ما عده ای را به سینما آورده ایم و تصور میکنیم که می توانند سریال سازی کنند، ولی میبینیم که مشکلاتی ایجاد میشود و نتیجهای نخواهد داشت. به طور مثال در «میدان سرخ» کارگردانها از من میخواستند که استعفا بدهند و ما آن ها را عوض نکردیم.
نوروزبیگی در پایان بیان کرد: با شرایطی که ساترا رقم زده است، آینده خوبی را برای نمایش خانگی نمیبینم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
نظر شما