تحولات لبنان و فلسطین

توانمندسازی اقتصادی و حمایت از کسب‌وکارها در حاشیه شهرمشهد دغدغه اصلی شورای ششم است.

سرمایه‌گذاری و بازاریابی اصلی‌ترین نیاز بانوان کارآفرین

عضو هیئت رئیسه شورای شهرمشهد در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی- پژوهشی توانمندسازی اقتصاد، توسعه کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر، ضمن اعلام این مطلب گفت: برگزاری این کارگروه با دو مأموریت است؛ ابتدا دریافت لوایح و طرح‌هایی است که به کمیسیون حاشیه شهر ارجاع می‌شود و باید نسبت به آن‌ها نظر تخصصی داد، مأموریت دوم این کارگروه ارسال طرح‌هایی از جامعه نخبگانی به کمیسیون حاشیه شهر و مطالبه کردن آن طرح‌ها از مجموعه شهرداری است. 
 مجید طهوریان عسگری افزود: در دیدار با نمایندگان و تعدادی از تجار حلب در حوزه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری به‌ویژه با نگاه به حاشیه شهر و بازار اقتصادی شهر حلب گفت‌وگوهایی انجام شده است که امیدواریم اقدام‌هایی به‌موازات این مسیر انجام شود.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد، سالانه در بحث سوغات زائر حدود ۳ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان گردش مالی انجام می‌شود و این در حالی است که در بخش زعفران و زرشک و نبات این رقم یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، کالاهای عبادی و زیارتی ۵۶۰میلیارد تومان، خشکبار و نخود و کشمش۶۲۰ میلیارد تومان، گیاهان دارویی و ادویه‌جات ۱۵۰ میلیارد تومان، سنگ و نگین ۴۳۰ میلیارد تومان، گلیم و قالی و قالیچه ۱۰۵ میلیارد تومان و در حوزه اسباب‌بازی ۹۰میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: این درحالی است که در بازار سوغات ۵۲ درصد آن شامل خوردنی‌ها، ۲۴ درصد شامل اقلام زیارتی، ۵/۱۷ درصد در حوزه صنایع‌دستی و محصولات فرهنگی و پوشاک و ۶ درصد آن در حوزه یادگاری‌ها و اسباب بازی‌هاست که می‌توان از ظرفیت‌های آستان‌قدس نیز در حوزه سوغات زیارت بهره برد.

آموزش و ادامه کار به همت آستان قدس
 در ادامه نیز مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی درباره سیاست‌های آستان قدس رضوی در بحث کسب وکار گفت: ابلاغی که در این زمینه شده این است که ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم و باید وارد فضاهایی شویم که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست و در نهایت باید ورود به کسب‌وکارهایی داشته باشیم که دارای ریسک است. 
مشیری خاطرنشان کرد: برای مثال درحال حاضر در ادامه ایجاد کسب‌وکار برای جوانان، ۱۰۰نفر از جوانان گلستان علی(ع) و کمیته امداد امام(ره) به ما معرفی شده‌اند که هزینه آموزش آن‌ها به مدت سه ماه پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: پس از آموزش سه ماهه آن‌ها، این افراد به صندوق امید به منظور دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای خرید دستگاه گوهرتراشی معرفی می‌شوند تا با هماهنگی‌های انجام شده، امکان تراش نگین عقیق با قیمت مناسب از گناباد برای آن‌ها فراهم شود که تضمین خرید محصولات از طریق ما نیز انجام شده است. 
مشیری تصریح کرد: به طورقطع طی سه سال این افراد در زمینه گوهرتراشی مهارت لازم را پیدا خواهند کرد و ادامه کار برایشان مهیا خواهد بود.

۴۳ دفتر تسهیلگری و بضاعت‌های ۲۹ دستگاه 
معاون توانمندسازی و مشارکت‌های اجتماعی سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: در زمینه ارائه خدمات توسعه‌ای حاشیه شهرمشهد دفاتر مختلف تسهیلگری در حاشیه شهر ایجاد شده است که در حال حاضر۴۳ دفتر در ۴۸ محله مستقر هستند که این دفاتر وظیفه جمع‌آوری و تحلیل توانمندی‌ها و امکانات اهالی و منطقه را با چهار کارشناس اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و حقوقی برعهده دارند. 
مدرسی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر که ذیل ستاد ویژه بازآفرینی در کشور فعالیت جدی را آغاز کرده‌ایم و در ستاد بازآفرینی که ۲۹ دستگاه عضو این ستاد هستند تلاشمان بر آن است تا از ظرفیت‌های این دستگاه‌ها برای حل مشکلات کسب‌وکار در حاشیه شهر استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه از حوزه‌هایی که تجربه‌های مختلفی در حوزه کسب وکار داشته‌اند دراین‌مدت استقبال شده است، تصریح کرد: شناسایی و آموزش کارآفرین‌های محلی، تشویق استعدادها، مرتبط ساختن این افراد برای تولید و فروش و همچنین تأمین منابع مالی از دیگر برنامه‌های انجام شده است.
مدرسی تأکید کرد: به اعتقاد من در صورت استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و حضور در بازارهای بین‌المللی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های آستان قدس در راستای فعالیت‌های اقتصادی می‌توان اتفاق‌های بسیار خوبی را رقم زد.
وی اظهار کرد: به نظر من سوغات زیارت مبحث خوبی است و اگر در این موضوع ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توان از ظرفیت‌های کاری افراد در حاشیه شهر استفاده کرد زیرا برند آستان قدس دارای ظرفیت ویژه‌ای است که از این ظرفیت برای تولید سوغات زیارت و صادرات می‌توان بهره برد.

نبود بازار فروش 
در ادامه این نشست انسیه حیدرزاده، مدرس و مشاور کسب‌وکارهای خرد خانگی و کارآفرین که بیش از ۱۵ سال در این عرصه حضور دارد، گفت: به اعتقاد من یکی از مشکلات اساسی در بحث کسب‌وکارهای خرد، نبود بازار فروش برای تولیدکننده‌هاست. 
مدیرعامل توسعه شبکه بانوان جهاد دانشگاهی افزود: اگر نتوانستیم در حاشیه شهر پس از گذشت سال‌ها در بحث اشتغال‌زایی به نتیجه مطلوب برسیم، به طور قطع دارای مشکل هستیم، چراکه به اعتقاد من دسته‌بندی درخصوص افراد نداشتیم و باید برای گروه‌های مختلف راهکارهای متفاوتی ارائه و اجرا کرد.
مشاور ارشد کسب وکار بسیج جامعه زنان در ادامه خاطرنشان کرد: باید برای رفع مشکلات کسب‌وکار متعهدترین و کارآمدترین افراد را پیدا و مشکلات آنان را حل کرد و با حمایت این افراد می‌توان مشکلات دیگر افراد جویای کار را مرتفع کرد.
همچنین باید منابع و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف شناسایی شود و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات محلی مثل مسجدها، مدرسه‌ها و ورزشگاه‌ها راهکار خوبی به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.