طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که بیش از ۱۷ ماه در کمیسیونی ویژه و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی مورد بررسی قرار گرفته بود، پس از رفع ایرادها و ابهام‌های شورای نگهبان از سوی مجلس، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 همه‌ حمایت‌های قانون از خانواده و فرزندآوری

صبح دیروز گزارش این طرح در مجلس به نمایندگان داده شد و قرار است امروز از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شود.

ستاد ملی جمعیت تشکیل می‌شود
امیرحسین بانکی پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گفت‌وگو با ما در خصوص قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» می‌گوید: این قانون که 
۷۴ ماده و ۲۴۰ حکم دارد در اواخر اسفند ۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هفته گذشته نیز مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و پس از ابلاغ این قانون از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت، دولت آن را برای اجرایی شدن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد کرد. ضمن اینکه براساس این قانون دولت موظف شده ستاد ملی جمعیت با ریاست رئیس جمهور تشکیل دهد.

بودجه پیش‌بینی شده این قانون
وی در خصوص بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای این قانون نیز می‌گوید: برای اجرای این قانون سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که البته پیش از این نیز بخش عمده‌ای از آن به صورت پراکنده در بودجه بوده اما با تصویب این قانون تجمیع خواهد شد. 

چه زمان اجرایی می‌شود؟
بانکی‌پور فرد در خصوص زمان اجرای قانون نیز می‌گوید: با توجه به اینکه بودجه برخی از مواد قانون نظیر تسهیلات ازدواج و بیمه زنان نابارور که به‌تازگی ابلاغ شده، در بودجه سال جاری دیده شده از شروع ابلاغ باید اجرا شود و برخی موارد نیز سه و برخی دیگر ۶ ماه پس از ابلاغ قانون به دولت اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نرخ باروری در کشور به پایین‌ترین حد خود یعنی نزدیک به ۶/۱ رسیده، می‌گوید: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده پس از هفت سال این نرخ به ۱/۲ برسد. چرا که این قانون به دنبال رفع موانع ازدواج و فرزندآوری است؛ این موانع شامل موانع آموزشی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود و تلاش شده همه این موارد تسهیل شود که برخی از آن‌ها در قالب موارد زیر است: مسکن، برخی در مقوله استخدام و اشتغال، تسهیلات بانکی، تخفیف‌های مالیاتی، بیمه، تجهیز مراکز بهداشت و درمان در زمینه درمان ناباروری، بهسازی محیط‌های زایشگاهی، توسعه خوابگاه‌های متأهلان، افزایش یارانه خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر چهار دهک پایین ، بیمه زنان نابارور که در بودجه امسال هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این مهم درنظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین با توسعه مراکز ناباروری پیش‌بینی شده در هر استان دست‌کم یک مرکز درمان ناباروری تأسیس شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.