همزمان با تثبیت شرایط اجراهای نمایشی در سایه تسریع واکسیناسیون، تاکید سرپرست معاون امور هنری وزارت فرهنگ بر حمایت از تئاتراستان‌ها و تمدید ثبت‌نام گروه‌های هنری و تماشاخانه‌های آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر ماه از اخبار مهم تئاتر طی هفته گذشته به شمار می‌ود.

حمایت از تئاتر استان‌ها تا ثبت‌نام گروه‌های هنری متضرر از کرونا

به گزارش قدس آنلاین، پشت سر گذاشتن دهه نخست آبان‌ماه برای خانواده تئاتر همواره آغازگر شور و نشاط جشنواره‌های مستمر عرصه هنرهای نمایشی در کشور است. ایامی که افتتاح و کلید خوردن آن با جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آغاز و در ادامه با برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره‌های تئاتر استانی، جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، جشنواره تئاتر سردار آسمانی تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه پیدا می‌کند.

همین خود گرمابخش حضور مخاطبان هرچه بیشتر در سالن‌های نمایشی است که می‌تواند نویددهنده گرمابخشی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر در نیمه دوم سال جاری باشد.  

برهمین اساس از مهم‌ترین تیتر اخبار حوزه هنرهای نمایشی از ۹ تا ۱۳ آبان‌ماه می‌توان به تلاش برای حمایت از تئاتر استان‌ها در پایتخت، معرفی مناسب از مقاومت مردم ایران در برابر هجمه‌ها با زبان تئاتر، تمدید مهلت ثبت‌نام تسهیلات کسب‌وکارهای هنری آسیب‌دیده از کرونا، تئاتر جلوه‌گاه یگانگی و همبستگی انسان‌هاست، انتشار فراخوان سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی، انتشار فراخوان ششمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، «مرغ دریایی دایی وانیا» در راه سنگلج، میزبانی سپند از نمایش «قتل در کاخ»، تماشاخانه شانو و «مهمانسرای دو دنیا»، معرفی عوامل نمایش «بیلمَن»، آغاز اجرای نمایش «بعد از افتادن» در مولوی و معرفی عوامل اجرایی تئاتر «بانوی محبوب من» توسط گلاب آدینه اشاره کرد.

تلاش برای حمایت از تئاتر استان‌ها در پایتخت

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تماشای نمایش «تن‌ها» در مجموعه تئاترشهر از عزم وزارتخانه بر حمایت از تئاتر استان‌ها و هنرمندان استانی برای اجرا در تماشاخانه‌های پایتخت تاکید کرد.

محمود شالویی سرپرست معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه ۱۱ آبان با حضور در تالار سایه تئاترشهر به تماشای نمایش تن‌ها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی نشستند.

معرفی مناسب از مقاومت مردم ایران در برابر هجمه‌ها با زبان تئاتر

شالویی پس از پایان اجرای این اثر نمایشی ضمن قدردانی از تلاش گروه اجرایی نمایش تن‌ها بیان کرد: نمایش تن‌ها تئاتری دیدنی بود که هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا نگاه متفاوتی داشت. اجرای عمومی چنین آثار باکیفیتی می تواند در امتداد معرفی مناسب از مقاومت مردم شریف ما در مقابل هجمه‌های دشمنان باشد.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به کارگردان و بازیگران خسته نباشید ویژه می‌گویم و امیدوارم این امکان وجود داشته باشد تا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از این آثار حمایت کنیم. این در حالی است که با توجه به شرایط کرونایی طبیعتا این گروه و سایر گروه‌های تئاتر شرایط محدودی برای پذیرش طیف بیشتری از مخاطبان دارند، اما امیدوارم حالا که واکسیناسیون عمومی در شرایط مساعدی است، تماشاگران بیشتری از آثار نمایشی دیدن کنند.

تمدید مهلت ثبت‌نام تسهیلات کسب‌وکارهای هنری آسیب‌دیده از کرونا

با توجه به اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه هشتاد و ششمین جلسه ستاد ملی کرونا، مهلت ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات برای کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، گردشگری و ورزش تا پایان آذر تمدید شده است.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و تاکنون ۵ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۹۶۲ به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد ۱۲۶ هزار و ۷۶۳ نفر درگذشته و ۵ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۴۹ نفر بهبود یافته‌اند.  

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

تئاتر جلوه‌گاه یگانگی و همبستگی انسان‌هاست

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌وسومین دوره جشنواره‌های تئاتر استانی تاکید کرد: تئاتر جلوه‌گاه یگانگی و همبستگی میان انسان‌هاست، تئاتر خاستگاه کنار هم بودن و دوشادوش یکدیگرگام برداشتن است.

در بخشی از پیام قادر آشنا به مناسبت آغاز سی‌وسومین دوره جشنواره‌های تئاتر استانی آمده است: تئاتر جلوه‌گاه یگانگی و همبستگی انسان‌هاست، تئاتر خاستگاه کنار هم بودن و دوشادوش یکدیگرگام برداشتن است. تئاتر، محصول روابط انسانی در روزگار خویش است و عصاره‌ آن بازگشت به خویشتن خویش است.

جشنواره‌های تئاتر استانی هر ساله به منظور کیفیت سنجی آثار هنرمندان نمایش سراسر کشور با هدف انتخاب بهترین آثار جهت معرفی و حضور در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به همت انجمن هنرهای نمایشی استان‌های سراسر کشور برگزا می‌شود.

انتشار فراخوان سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی

فراخوان سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی که با هدف گرامی‌داشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت برگزار می‌شود، دراختیار هنرمندان و عموم علاقمندان قرارگرفت.

سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری و با دبیری سید وحید فخرموسوی برگزار خواهد شد.

بنا به اعلام انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، در متن فراخوان این رویداد نمایشی آمده است: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با هدف تکریم شخصیت و مجاهدت سردار سرافراز اسلام مجاهد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی را در ۳ بخش تئاتر خیابانی، رادیوتئاتر و نمایشنامه نویسی برگزار می‌کند.

مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر ماه، زمان اعلام نتایج ۲۵ آذر ماه و تاریخ برگزاری جشنواره ۱۳ لغایت ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شده است.

انتشار فراخوان ششمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی

فراخوان ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی (یادمان صادق صفایی هنرمند فقید تئاتر و سینما) که از آذر تا اسفند سال جاری در مرکز تئاتر مولوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منتشر شد.

در این راستا کلیه علاقه‌مندان لازم است فرم شرکت در ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی را از آدرس cultural.ut.ac.ir دریافت کرده و پس از تکمیل آن به همراه یک نسخه pdf نمایشنامه مورد نظر را به دبیرخانه ارسال کنند.

«مرغ دریایی دایی وانیا» در راه سنگلج

نمایش مرغ دریایی دایی وانیا به نویسندگی آرمان طیران، کارگردانی حسین حیدری پور و تهیه کنندگی ساغر لطفی نژاد از ۱۳ آبان تا ۱۰ آذر ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

حسین محمدی، مهدی علی‌نژاد، حامد شیخی، محمد شایان طهماسب پور، حسین کرمی، رضا حسین نژاد، رضا طالبی زاده، سرور ابراهیمی، مهشید گودرزی، زهرا فدوی صامتی، بهاره جهانبانی، نازیلا عظیمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان نمایش مرغ دریایی دایی وانیا آمده است: مرغ دریایی چخوف به ایران آمده است؛ این نویسنده بزرگ برای پیدا کردن مرغ دریایی خود قصد آمدن به ایران را دارد ولی ...

میزبانی سپند از نمایش «قتل در کاخ»

نمایش قتل در کاخ به کارگردانی پوریا جعفرپور کاشی و بر اساس متنی از جاناتان سی‌یر روی صحنه می رود.

مترجم و دراماتورژ این نمایش پوریا جعفرپور کاشی و بازیگران آن (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از مهدی رضایی، روژین صدرزاده، کامران طاهری، مجید عراقی، میلاد کرباسی، فرنوش مرواری، نکیسا نوری هستند.

قتل در کاخ از ۱۰ تا ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه شانو «مهمانسرای دو دنیا» می‌شود

نمایش مهمانسرای دو دنیا به تهیه کنندگی پیمان چراغی و کارگردانی ایمان خرقانی آذر در تماشاخانه شانو روی صحنه می‌رود.

مهمان سرای دو دنیا برداشتی از نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت است که این روزها مراحل تمرین و آماده سازی را برای اجرا سپری می‌کند.

در یادداشت کارگردان برای این نمایش آمده است: این نمایش درباره انسان هایی است که در عالم برزخ یا اغمای روحی هستند و با حقیقت ها، شکست ها، تلخی ها و رویاهای دنیوی مواجه می‌شوند.

عوامل نمایش «بیلمَن» معرفی شدند

هم‌زمان با انتشار پوستر رسمی نمایش بیلمَن که ایده و اجرای آن بر عهدهرا مهدی دوایی، ترجمه اثر بر عهده سام دولتی و کارگردانی آن را مهدی چاکری بر عهده دارند، ‌ دیگر دست‌اندرکاران این نمایش معرفی شدند. بیلمَن براساس مرد جذاب سرزمین‌های غرب نوشته جان ملینگتُن سینگ به صحنه می‌رود.

بازیگران نمایش (به ترتیب حروف الفبا) الهه افشاری، مهشید آقاخانی، داوود پژمانفر، نوید حق‌بیان، یاسمن دهقانی، یاسمن رضازاده، امید زردشت، مازیار سیدی، کتایون سلطانی، آوا شریفی، آرش فلاحت‌پیشه، فرزین مقدسی، شیما ملکی، صادق ملکی، داوود ونداده هستند.

در خلاصه نمایش آمده است: کریستی بیلمَن بعد از قتل اتفاقی پدرش به روستایی می‌رسد که آنجا به افرادی که پدرشان را کشته‌اند لقب دلاور می‌دهند، اما ...

این نمایش از دوشنبه ۱۰ آبان ساعت ۱۹:۴۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

آغاز اجرای نمایش «بعد از افتادن» در مولوی

نمایش بعد از افتادن به کارگردانی حسین حسینیان و تهیه کنندگی نوید محمدزاده از ۱۰ آبان ماه در تالار مولوی اجرای خود را آغا زکرد.

نویسندگی این نمایش را روزبه کاظمی برعهده دارد و پیش از این در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به صحنه رفته و توانسته است تندیس کارگردانی و بازیگری زن، رتبه دوم نمایشنامه نویسی و بازیگری مرد را از آن خود کند و در بخش های صحنه و موسیقی نامزد شود.

در نمایش بعد از افتادن سپهر طهرانچی، مرجان اتفاقیان، عرفان امین، احسان قره داغی، شایسته سجادی به ایفای نقش می‌پردازند.

اجرای بعد از افتادن از ۱۰ تا ۲۴ آبان در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ به صحنه می‌رود.

معرفی عوامل اجرایی تئاتر «بانوی محبوب من» توسط گلاب آدینه

همزمان با انتشار پوستر نمایش بانوی محبوب من به کارگردانی گلاب آدینه عوامل اجرایی این اثر نمایشی در بخش های مختلف نیز معرفی شدند.

نمایش بانوی محبوب من به نویسندگی آلن جی لرنربا بازنگری متن و کارگردانی گلاب آدینه در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا خواهد شد. این در حالی است که حمیدرضا علی نژاد تهیه کننده، نورالدین حیدری ماهر مجری طرح پروژه هستند.

در بخش معرفی گروه بازیگران علاوه بر حضور رضا عمرانی، نورا هاشمی، جلیل فرجاد، امیر غفارمنش، میلاد ورجاوند، شبیر پرستار و... دیگر اعضای گروه اجرایی را تشکیل می دهند.

نمایش بانوی محبوب من از روز بیستم آبان سال ۱۴۰۰ به مدت زمان ۱۶۵ دقیقه (با آنتراکت) و قیمت بلیت ۹۰ هزار تومان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.