تحولات منطقه

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با تشریح جزئیات آیین‌نامه جدید خدمت خادمان و خادمیاران گفت: با توجه به چشم‌انداز تعیین شده در سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و در راستای تحقق «زیارت متعالی»، بازنگری در آیین‌نامه خدمت رضوی یک امر ضروری بود که این مهم پس از ۲۱ ماه کار مطالعاتی به سرانجام رسیده و اجرایی شده است.

تشریح جزئیات آیین‌نامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی برادران در نشست خبری تشریح جزئیات آیین نامه جدید خدمت رضوی اظهار کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی تولیت معزز آستان قدس رضوی و سند چشم انداز ۱۰ ساله این آستان مقدس، موضوع «تحول در ارائه خدمات به زائران» حضرت امام رضا(ع) در دستور کار قرار گرفته است.

 

۲۱ ماه کار مطالعاتی و پژوهشی

وی با بیان اینکه پس از یک سال و ۹ ماه کار مطالعاتی و پژوهشی، اکنون آیین نامه خدمت رضوی به‌روزرسانی شده است، افزود: آیین نامه جدید خدمت توسط تولیت معزز این آستان مقدس ابلاغ و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

 

زیارت متعالی»؛ محور اصلی فعالیت‌ها و خدمات حرم مطهر رضوی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه گفت: در سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی، بر امر «زیارت متعالی» تأکید ویژه‌ای شده است و بر همین اساس تمام فعالیت‌های حرم مطهر رضوی و ارائه خدمات توسط خدام و خادمیاران به زائران، در جهت تحقق این مهم است، لذا آیین نامه جدید طوری نگاشته شده که ماندگاری‌اش طی سال‌های آتی حفظ و صرفاً دستورالعمل‌های الحاقی به آن افزوده شود.

 

اضافه شدن بخش «خدمت خادمیاران رضوی» با بیش از ۴۰ نوع خدمت

وی با اعلام اینکه آیین‌نامه جدید خدمت از ویژگی‌های متعددی نسبت به آیین نامه قبلی برخوردار است، افزود: ۵ نوع خدمت از جمله خدمت خدام، حفاظ، فراشان، کفشداران و دربانان ویژه خدمت‌رسانی به زائران امام رئوف، در آیین‌نامه خدمت قبلی درج شده بود اما در آیین‌نامه جدید علاوه بر آن، بخش «خدمت خادمیاران رضوی» هم اضافه شده است.

وی ادامه داد: ۵۰ گروه خدمتی با بیش از ۴۰ نوع خدمت متنوع ویژه خادمیاران خواهر و برادر در آیین نامه جدید خدمت رضوی در نظر گرفته شده است که خادمیار نوآوری با محوریت نخبگان و مجموعه‌های دانش بنیان، خادمیار روشنایی، خادمیار گل‌آرایی، خادمیار صندلی چرخدار، خادمیار نعیم رضوان، خادمیار آیینه رضوان، خادمیار کتب و انوار، خادمیار حفاظت، صیانت و ...همچنین خادمیاران تخصصی از جمله آن است.

 

خدمت بیش از ۱۹۰ هزار خادم و خادمیار

وی تعداد خدام و خادمیاران حرم مطهر رضوی را بیش از ۶۲۰۰۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در کنار آن‌ها و به‌صورت مجزا نیز بیش از ۱۳۰ هزار نفر خادمیار در کانون‌های خدمت رضوی سراسر کشور با استفاده از توانمندی و تخصص‌ خود، خدمت‌رسان محرومان هستند.

برادران به این نکته هم اشاره کرد که طبیعتاً ظرفیت حرم مطهر رضوی برای جذب خادم محدود است اما سعی می‌شود این جذب، بر اساس آیین نامه خدمت و با نظارت دقیق شورای جذب و شفافیت کامل انجام شود.

 

احیاء ظرفیت‌های خدمتی مسکوت

برادران تصریح کرد: یکی از دلایل به‌روزرسانی آیین نامه خدمت رضوی، فعال کردن ظرفیت‌های خدمتی مسکوت برای توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم بود و در این راستا طی مشورت با پیشکسوتان خادم و شورای سرکشیکان هشت‌گانه و نظارت کارگروه ویژه بازنگری، ظرفیت‌های خدمتی مسکوت شناسایی و فعال شد.

 

ارتقاء نواب، ویژه خدام پیشکسوت

مدیر عالی حرم مطهر با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های آیین‌نامه جدید، ارتقاء نواب است گفت: برخی از خادمان باسابقه آستان مقدس امام رضا(ع) به دلیل کهولت سن توان حضور در شیفت‌های خدمتی را ندارند به همین دلیل برای خود نائب و جایگزین معین کرده‌اند که در این راستا با به ‌روزرسانی آیین نامه خدمت، شرایط خدمت تشرفی بیش از هزار نفر از این نواب مهیا شده و در راستای تکریم خادمان پیشکسوت نیز فضایی برای بهره‌مندی آن‌ها از فیض خدمت و عبادت در حرم مطهر پیش‌بینی شده است.

 

استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان

وی ایجاد شرایط مطلوب برای خدمت‌رسانی خادمان جوان و بانوان خادم را از دیگر ویژگی‌های شاخص این آیین‌نامه برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حضور زائران، تنوع آنان و توسعه عرصه‌های خدمتی، استفاده از حضور بانوان و جوانان در عرصه‌های خدمتی یکی از ضروریات است که در آیین‌نامه جدید موردتوجه بوده و با شرایط خاص و دقت و نظارت لازم، اجرایی می‌شود.

به گفته برادران رونمایی از منشور حقوق زائر، رونمایی از سامانه جامع آمار ویژه خدام، راه‌اندازی اپلیکیشن نسیم رضوان ویژه خدام و زائران با هدف ارائه خدمات با کیفیت و سریع  و همچنین به‌روزرسانی اطلاعات خدام برخی دیگر از اقدامات این مدیریت طی سال جاری است.

 

همه در آستان قدس رضوی خود را خادم زائران می‌دانند

محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست به اهمیت جایگاه خدمت در آستان قدس رضوی اشاره و اظهار کرد: اصل و اساس موجودیت آستان قدس رضوی، خدمت در حرم مطهر و خدمتگزاری به زائران حضرت رضا(ع) است و این مهم در سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار دارد.

توکلی تصریح کرد: اگر چه آستان قدس رضوی، یک تشکیلات مدیریتی و دارای ساختار اداری است، اما این ساختار و افراد حاضر در آن، از شخص تولیت معزز گرفته تا همه کارکنان و خادمان، خود را در وهله نخست خادم امام رضا(ع) و خدمتگزار زائران حضرت می‌دانند و از هیچ تلاش برای انجام این مسئولیت فروگذار نمی‌کنند.

 

۱۰۰ هزار ساعت دوره آموزشی خدام در یک سال گذشته

وی همچنین به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خدام اشاره کرد و گفت: در آیین‌نامه جدید، بر ضرورت آموزش مداوم خدام از بدو ورود، تمرکز ویژه‌ای شده و البته این مهم در یک سال گذشته نیز موردتوجه قرار داشته است.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار ساعت دوره آموزشی ویژه این خادمان برگزار شده که هدف از تشکیل این دوره‌ها، آشنایی خدام با آیین‌های. سنتی حرم مطهر و فراگیری مباحث علمی مرتبط با نوع خدمت در راستای ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به زائران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.