گرچه خیز ششم کرونا با وجود هشدارها تا کنون به وقوع نپیوسته است اما به باور کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان هر گونه عادی انگاری و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند و پیامدهای جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد.

۲۵ آبان ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

به گزارش قدس آنلاین، هم اکنون ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که این تغییر رنگ ها نشان می دهد که همراهی مردم در انجام واکسیناسیون عمومی، رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمع های غیر ضرور ضمن تغییر رنگ شهرها می تواند زنجیره شیوع را در بسیاری از مناطق قطع کند و آمار مرگ و میر را کاهش دهد.

در زمان حاضر اصلی ترین و  کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و بروز سویه جدید در کنار واکسیناسیون، همچنان عمل به دستورات بهداشتی است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم تاکید کرد: اگر ۸۵ درصد مردم واکسن دریافت کنند تا پیش از پایان سال شاهد کنترل کرونا خواهیم بود.

مسعود مردانی با بیان اینکه اعلام پایان کرونا در ایران و دنیا مقوله بسیار سختی است، اظهار داشت: معتقدم بیماری کرونا هیچگاه از بین نخواهد رفت اما از تب وتاب امروزی و حالت اپیدمی خارج خواهد شد و مانند آنفلوآنزا باید سالی یکبار برای کنترل بیماری واکسن تزریق کرد.

 وضعیت کرونا در شهرهای مختلف

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۵۳ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۱ هزار و ۷۷ نفر و با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت:هم‌اینک ۲۰۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در گیلانغرب با همکاری و همراهی بسیار خوب مردم با مدافعان سلامت و کادر درمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به کمترین میزان ممکن و میانگین کمتر از پنج نفر در روز رسیده است.

حشمت رضایی سرپرست فرمانداری گیلانغرب اظهار داشت: این شهرستان با ۹۰ درصد تزریق واکسن نوبت اول و ۸۵ درصد نوبت دوم همچنان پیشتاز در سطح استان کرمانشاه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز هم اعلام کرد که ۶۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

شهرام صیادی با اشاره به اینکه پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان باختند، ‌اظهار داشت: ۶ هزارو ۳۹۹ بیماربدحال از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

از مجموع هفت شهرستان البرز طالقان در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 شیوع کرونا در استان اردبیل نیز به وضعیت پایدار رسیده و شمار بیماران جدید، بستری همزمان مبتلایان و آمار جان‌باختگان طی روزهای اخیر نوسان کمی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند پایدار کنونی شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته ۲۳ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید. ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۶۶ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه پیش ذکر کرد و افزود: صعودی شدن شیوع کرونا در این استان محتمل است.

در خبری از ایلام و به نقل از  رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹ مورد جدید تست مثبت کرونا در استان ثبت شده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: مجموع افراد مبتلا به ویروس کرونا که تست آنها مثبت اعلام شده تاکنون به ۶۵ هزار و ۲۹۵ مورد است.

بر اساس رنگ بندی اعلام شده، شهرستان های ایوان، ایلام، چرداول، دره شهر و آبدانان نارنجی و شهرستان های سیروان، هلیلان، چوار، مهران، ملکشاهی، دهلران و بدره نیز به رنگ زرد هستند.

تداوم واکسیناسیون عمومی 

تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر به وضوح مشاهده می‌شود،  با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا به ویژه در سنین بالای ۶۰ سال هنوز به صفر نرسیده است بنابراین توصیه می‌شود تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون نیز مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت : براساس جدیدترین تحلیل‌های آماری  بیشترین اثر بخشی واکسیناسیون، کاهش شدید نرخ فوت در نتیجه ابتلا به کرونا بوده است.

علی شریفی زارچی نتایج واکسیناسیون کووید ۱۹ را در تحلیلی آماری با مقایسه نرخ ابتلا و فوت افراد واکسن زده و افراد واکسن نزده، تحلیل و استنباط کرده و این نتایج را در گزارشی ارائه داد.

به گفته  رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال،  هم اکنون ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در این شهرستان که شامل ۱۱۹ هزارو ۴۶۴ نفر هستند موفق به تزریق دز اول واکسن کرونا شده‌اند.

دکتر محمد مهرتک امروز  اعلام کرد:  ۷۵ درصد از جمعیت واجد شرایط این شهرستان نیز شامل ۵۱ هزارو ۴۰۰ نفر نیز دزهای اول و دوم کرونا را دریافت کرده‌اند و زمینه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان  فراهم شده است.

در زاهدان نیز  از ابتدای برنامه واکسیناسیون کرونا تاکنون در حوزه تحت پوشش این دانشگاه بیش‌از ۶۶۷ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: پوشش واکسیناسیون در جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان حدود ۶۶ درصد رسیده که از این تعداد ۴۱ درصد هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

در  شهرستان سیب و سوران در جنوب سیستان و بلوچستان هم ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان و ۷۵ درصد افراد بالای ۱۸سال با تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه سلامت و تعامل و همکاری مردم در این شهرستان واکسینه کرونا شدند.

مسوول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی هم گفت: تیم‌های بسیج جامعه پزشکی تاکنون بیش از ۲۰۲ هزار دُز واکسن کرونا به ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد تزریق کرده‌اند.

 دکتر محسن ذاکریان با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در ۳۸ مدرسه حاشیه شهر مشهد با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود،  هدف از اجرای طرح واکسیناسیون سیار که در قالب ۱۰ دستگاه اتوبوس و با ۲۰ تیم در حال اجراست، تسهیل دسترسی جامعه هدف در اماکن مختلف از جمله دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی، اداره‌ها و کارخانه‌ها به خدمات واکسیناسیون است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که از آغاز فصل پاییز تاکنون ۶۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان به جمعیت گروه‌های هدف استان تزریق شده است.

دکتر قاسم اویس از ورود ۲۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا به استان از روز گذشته خبرداد و گفت که بعد از وقفه یک هفته‌ای تزریق این واکسن در مازندران از روز آینده از سرگرفته می‌شود.

بر اساس اعلام معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان،  ۱۲۶ هزار و ۲۳۷ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله این استان دُز نخست و ۷۴ هزار و ۱۴۹ نفر آنان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

فرید بهرامی بیان کرد: اولویت آموزش و پرورش، سلامت دانش آموزان است و بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و آرام با کسب مجوز از مراجع مربوطه خواهد بود.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان هم گفت:هم اکنون ۸۰ درصد دانش آموزان خوزستان یک دُز واکسن را تزریق کرده‌اند و تنها ۳۳ درصد هر ۲ دُز را دریافت کردند که باید به ۸۰ درصد برسد تا بتوان به ایمنی مطلوبی برسیم.

 دکتر سیدمحمد علوی با اعلام اینکه آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی در خوزستان بالا است گفت : اما این پوشش تنها یک دز واکسن است که نقشی در کنترل بیماری ندارد.

در شادگان و به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان تا کنون ۴۰ درصد از اصناف شادگان از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون واکسینه شده‌اند.

حسن خنافره بیان کرد: واکسیناسیون شاغلان صنوف مختلف در شهرستان شادگان با هدف ایمن‌سازی آنان و مراجعه کنندگان در برابر ویروس کرونا در حال انجام است.

بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی استان خوزستان شادگان در وضعیت آبی قرار دارد.  

تا کنون ۵۵ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۸ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۰۲ نفر دُز دوم و ۶۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۵۸۵ هزار و ۵۷۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

آمارهای جدید وزارت بهداشت/ ۱۳۴ نفر جانباختند 

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۳۴ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۰۶ نفر رسید.
 از دیروز (دوشنبه) تا امروز ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۴۲ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۲۰ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

کرونا  در گزارش های استانی

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.