میلگردها از جمله مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی هستند. میلگرد در واقع، یک محصول تبدیلی در صنایع فولاد است که در سایزها و وزن‌های مختلف تولید و عرضه می‌گردد.

میلگرد میانه یا زاگرس؛کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

خوشبختانه کشور ما از نظر تولید میلگرد در وضعیت خوبی قرار دارد و میلگردهای باکیفیت و استانداردی در کارخانه‌های معروف کشور تولید و عرضه می‌شوند. دو نمونه از میلگردهای معروف تولید شده توسط کارخانه‌های داخلی شامل میلگرد  میانه و میلگرد زاگرس هستند. در این گفتار به مقایسه تفاوت میلگرد میانه و زاگرس می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد این دو نوع میلگرد ارائه می‌دهیم، تا ضمن آشنایی بیشتر به تشخیص میلگرد مناسب برای پروژه مورد نظر شما کمک کنیم.

مقایسه ویژگی‌ های میلگرد میانه و زاگرس

در ابتدای این مطلب به بررسی ویژگی‌های میلگرد زاگرس و میانه خواهیم پرداخت.

  • ویژگی‌های میلگرد زاگرس

میلگرد زاگرس آج‌دار تنها محصول شرکت صبا فولاد زاگرس، واقع در استان چهارمحال و بختیاری است. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۴۲۰ هزار تن میلگرد آج‌دار در آج‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ را دارد. از ویژگی‌های شاخص این میلگرد می‌توان به وزن سبک و کیفیت خوب آن اشاره کرد. میلگردهای تولیدی این کارخانه تحت تکنولوژی زیمنس آلمان تولید می‌شوند و از سطح کیفی بالایی برخوردارند.

  • ویژگی‌های میلگرد میانه

شرکت میلگرد آذربایجان واقع در جنوب شرقی شهر میانه یکی از باکیفیت‌ترین میلگردها را تولید می‌کند. این مجتمع فولاد علاوه بر میلگرد آج‌دار و ساده محصولات دیگری مانند تسمه فولاد، نبشی و ناودانی هم تولید می‌کند. محصولات این کارخانه طبق بالاترین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و از استحکام کششی خوبی برخوردار هستند.

مواد اولیه مورد استفاده در تولید میلگردهای زاگرس و میانه

تفاوت در مواد اولیه یکی از پارامترهای ایجاد تفاوت میلگرد میانه و زاگرس است. مواد اولیه مورد استفاده در این واحدهای تولیدی، باعث ایجاد تفاوت بین ویژگی‌های میلگرد میانه و زاگرس می‌شود.

  • مواد اولیه میلگرد زاگرس

در مجتمع صبا فولاد زاگرس برای تولید میلگردهای آج‌دار، از مواد اولیه شامل غراضه آهن، شمش آهن و شمش قوس الکتریکی استفاده می‌شود. البته مقادیری از عناصر دیگر مانند کربن، فسفر، منگنز و... هم در ساختار این میلگردها وجود دارد. میلگردهای این واحد تولیدی وزن سبک و استحکام بالایی دارند و از نظر وزن و قیمت بسیار به میلگرد ذوب آهن شباهت دارند.‌

  • مواد اولیه میلگرد میانه

شرکت فولاد آذربایجان برای تولید میلگردهای میانه که از نظر وزنی و قیمتی بسیار شبیه به میلگرد ذوب آهن اصفهان هستند، از شمش‌ها و بیلت‌های فولادی استفاده می‌کند. این میلگردها هم حاوی مقادیری از عناصر کربن، گوگرد، منگنز و... هستند. البته درصد کربن میلگرد میانه نسبت به میلگرد زاگرس کمتر است.

سایز میلگردهای میانه و زاگرس

سایزهای میلگرد تولید شده توسط کارخانه میلگرد میانه از تنوع بالاتری نسبت به میلگرد زاگرس برخوردار  است. در جدول زیر تفاوت میلگرد میانه و زاگرس از نظر سایز های میلگرد تولید شده قابل مشاهده است.

در این تصویر، سایز میلگردهای میانه و زاگرس را مشاهده می کنید.

وزن میلگردهای میانه و زاگرس

در جدول زیر وزن های میلگرد میانه و زاگرس را مشاهده می‌کنید.

در این تصویر جدول وزن میلگردهای میانه و زاگرس ارائه شده است.

استانداردهای تولید میلگرد میانه و زاگرس

استانداردهای میلگرد بر اساس معیارهای مختلفی مانند وزن، سایز، خواص مکانیکی مانند مقاومت کششی، مقاومت تسلیم و فرآیند تولید میلگرد تعیین می‌شوند و یکی از مهم‌ترین معیارها برای تشخیص کیفیت و مشخصات فنی میلگرد هستند. میلگردهای میانه و زاگرس هر کدام دارای استانداردهای متفاوتی هستند. در جدول زیر استانداردهای مربوط به این میلگردها را مشاهده می‌کنید.

در این تصویر، استانداردهای میلگرد زاگرس و میانه را مشاهده می کنید.

نحوه تشخیص میلگرد میانه و زاگرس

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص کارخانه تولیدکننده میلگرد، مشاهده علامت اختصاری واحد تولیدی است که روی میلگرد حک شده است. شما با مشاهده علامت اختصاری حک شده روی میلگرد می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که میلگرد مورد نظر میلگرد زاگرس یا میانه است. علامت اختصاری میلگرد زاگرس  SFZ CT است و نماد اختصاری کارخانه تولید میلگرد میانه به صورت دو F برعکس و داخل هم است.

نحوه خرید میلگرد زاگرس و میانه

برای خرید میلگرد زاگرس یا میانه راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله این راه‌ها می‌توان به خرید مستقیم از کارخانه، خرید میلگرد از بازار فولاد، خرید از بورس کالا یا خرید اینترنتی میلگرد اشاره کرد. به نظر می‌رسد خرید اینترنتی آسان‌ترین و سریع‌ترین راه خرید میلگرد است، چون روش‌های دیگر خرید میلگرد مانند خرید مستقیم از کارخانه ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند؛ از جمله اینکه کارخانه تولیدی، ممکن است حجم مشخصی برای فروش میلگرد تعیین کند که کمتر یا بیشتر از نیاز شما باشد. با خرید اینترنتی چون امکان مقایسه قیمت‌ها و محصولات وجود دارد، خرید میلگرد راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

مقایسه قیمت میلگرد میانه و زاگرس

برای مقایسه قیمت انواع میلگرد باید پارامترهای مختلفی از جمله کیفیت و برند تولید کننده را مورد بررسی قرار دهیم.

میلگرد تولیدی زاگرس به دلیل اینکه از لحاظ تکنولوژی تولید و وزن شباهت زیادی به میلگرد تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان دارد، به همین دلیل قیمت میلگرد زاگرس به قیمت میلگرد این کارخانه شباهت دارد.

طبق نظر متخصصین آهن‌پرتال:

"محصول تولیدی کارخانه صبا فولاد زاگرس، با دارابودن مزیت‌هایی همانند کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدمات حمل‌ونقل آسان به دلیل قرارگیری در مرکز کشور، یکی از پرطرفدارترین کالاهای داخلی به شمار می‌رود. به همین دلیل وجود منابع معتبر جهت اطلاع از قیمت میلگرد زاگرس یکی از دغدغه‌های فعالان بازار فولاد است. شاید برایتان جالب باشد که سایزهای ۱۴ و ۱۶ این برند بیش‌ترین کاربرد را در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی دارند."

از آنجایی که میلگرد تولیدی کارخانه میانه از استاندادرهای آلمانی و ملی برای تولید استفاده می‌کند، سبب گردیده تا قیمت میلگرد میانه، در رده قیمت‌های پایین میلگرد به شمار بیایید.

از نظر متخصصین آهن پرتال:

دسترسی به منابعی معتبر برای آگاهی از قیمت روز میلگرد میانه نقش بزرگی در سود و زیان خریداران این محصول فولادی خواهد داشت. قیمت میلگرد میانه بر اساس سایزها و وزن‌های مختلف آن تعیین شده و به مصرف‌کنندگان اعلام می‌شود. مثلاً قیمت میلگرد ۱۴ میانه با میگرد ۱۶ یا ۱۸ همین کارخانه متفاوت بوده و هر یک از آن‌ها در موارد مختلفی کاربرد دارند.

کدام یک برای شما به صرفه است؟ میلگرد زاگرس یا میانه؟

برای تعیین به صرفه بودن خرید میلگرد از کارخانه‌های مختلف، فاکتورهای مختلفی وجود دارند مثل فاصله از کارخانه تولیدکننده میلگرد و هزینه‌ پرداختی برای حمل‌ونقل، وزن و سایز میلگرد مورد نظر و نوع مصرف میلگرد مورد نظر وابسته است. مثلا میلگرد زاگرس برای جوشکاری و آهنگری مناسب‌تر است و وزن سبک‌تری نسبت به میلگرد میانه دارد، ولی به علت درصد کربن بالا برای خم‌کاری مطلوب نیست، پس پیش از خرید میلگرد برای پروژه مورد نظر باید تمام ویژگی‌ها و مشخصات میلگردهای موجود را بررسی کنید، تا بهترین نوع میلگرد را از نظر کیفیت، کارایی و قیمت برای پروژه مورد نظر انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این گفتار به بررسی ویژگی‌ها، استانداردها و مقایسه تفاوت میلگرد میانه و زاگرس از نظر وزن و سایز، ترکیبات، استانداردها و... پرداختیم. ویژگی‌های میلگرد میانه و زاگرس تا حد زیادی به هم شبیه هستند و هر دو نوع میلگرد تولیدی از میلگردهای باکیفیت داخلی به حساب می‌آیند. اما اینکه از بین میلگرد زاگرس و میانه کدام یک برای پروژه شما مناسب‌تر و به صرفه‌تر است، به فاکتورهای مهمی مانند نوع کاربرد میلگرد، وزن و سایز مورد نیاز میلگرد برای پروژه شما و موارد دیگری مانند فاصله از واحد تولیدکننده و بودجه مورد نظر شما وابسته است. برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات می‌توانید به سایت آهن پرتال (https://ahanportal.com/) مراجعه کنید و قیمت فروشندگان مختلف کالاهای فولادی را با یکدیگر مقایسه کرده و با اطلاع کامل اقدام به خرید کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.